آزمایشگاههای خصوصی و دولتی در آستانه ورشکستگی قرار دارند

    کد خبر :186625

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با اشاره به فعالیت ۵ هزارآزمایشگاه دولتی و خصوصی در کشور، گفت: حدود۸۰ درصد آزمایشگاه‌های خصوصی و ۱۰۰ درصد آزمایشگاه‌های دولتی در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

دکتر فرید کرمی در مورد تجمیع مراکز آزمایشگاهی کوچک و تبدیل آنها به مراکز بزرگ، افزود: برخی افراد از پشت رایانه و با اتصال به وب، ساختار آزمایشگاه‌های کشورهایی همچون استرالیا را بررسی می‌کنند و تلاش کرده که سیاست‌های آزمایشگاهی این کشورها را برای ایران اجرا کنند و این در حالی است که ساختار آزمایشگاهی در کشور ما کاملا متفاوت از چنین کشورهایی است.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران ادامه داد: در ایران طبق آیین نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاه ها برای تاسیس آزمایشگاه تفاوتی بین مناطق مختلف کشور وجود ندارد و برای مثال ضوابط تاسیس آزمایشگاه در تهران با برازجان فرقی ندارد و این در حالی است که باید در شهرهای کوچک ضوابط سهل تر و در شهرهای بزرگ سخت تر باشد تا فارغ التحصیلان به این مناطق‌ هدایت شوند.

کرمی اضافه کرد: در طول ۳۰ سال همه به سمت تاسیس انفرادی آزمایشگاه ها پیش رفته‌ایم و در واقع در حال حاضر ۳۲۰۰ آزمایشگاه خصوصی و حدود ۲۲۰۰ آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور فعالیت می کنند لذا به طور کلی می‌توان گفت اکنون بیش از ۵۰۰۰ آزمایشگاه کوچک و متوسط در ایران وجود دارد.

وی گفت: وزارت بهداشت سالیان سال است که از یک الگو برای ایجاد آزمایشگاه‌ها در کشور پیروی می‌کند و اکنون می‌خواهد روش دیگری را اجرا کند در حالی که یک شبه ساختار نظام آزمایشگاه را نمی‌توان عوض کرد. عدم تفاوت مناطق کشور جهت تاسیس آزمایشگاه عامل اصلی بروز وضعیت فعلی است و حال وزارتخانه به ما توصیه می کند که به دنبال تجمیع آزمایشگاه های خود باشیم و بحث مگالب ها را پیش می کشد.

کرمی با اشاره به این واقعیت که با تشکیل آزمایشگاه‌های بزرگ هزینه‌های انجام آزمایشات کاهش می‌یابد، گفت: هرچند که این مسئله درست است ولی یک شبه نمی توان سیستم ارائه خدمات آزمایشگاهی را از آزمایشگاه های کوچک و متوسط به سمت مگالب ها تغییر داد.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران تصریح کرد: آزمایشگاه های دولتی در حال حاضر با مشکل اصلی تاخیر پرداخت های بیمه‌ ای دست به گریبان هستند و به جرات می‌توان گفت که صددرصد آزمایشگاه های دولتی و ۸۰ درصد آزمایشگاه‌های خصوصی در آستانه ورشکستگی بوده و با مشکلات مالی جدی مواجه اند.

وی گفت: حیات آزمایشگاه در بخش دولتی وابسته به پرداخت بیمه ای است و دیرکرد پرداخت های بیمه‌ ها مشکلات این بخش را دو چندان کرده است.
کرمی در پاسخ به اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت چه تاثیری در آزمایشگاه‌های کشور داشته است، خاطرنشان ساخت: این طرح به خودی خود طرح مناسبی است و اولین بار در تاریخ کشور به سلامت مردم تا این اندازه اهمیت داده شده و بودجه زیادی در این زمینه اختصاص یافته است.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران عنوان کرد: باید توجه داشت مدیریت بودجه برای این طرح به خوبی اجرا نشد و اجرای طرح را با چالش مواجه ساخت. بنابراین هر چند که اجرای طرح تحول سلامت هزینه اعمال جراحی و دارو را برای مردم کاهش داده ولی تقاضای القایی را بیشتر کرد و مدیریتی در بودجه منابع در نظر گرفته نشده است در حالیکه مدیریت صحیح وابسته به تبیین خطوط راهنما یا گایدلاین‌های بالینی است.

به گزارش مهر، کرمی همزمان با برگزاری نوزدهمین همایش سالانه و دومین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه اظهار داشت: رشته آسیب شناسی به طور کلی به دو بخش بالینی و تشریحی تقسیم می‌شود و در این همایش جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه آسیب شناسی و طب آزمایشگاه مورد بحث و گفتگو توسط صاحبنظران و اساتید برجسته داخلی و خارجی قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید