ترس و اضطراب زلزله را چگونه می‌توان کاهش داد؟

    کد خبر :186564

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اختلال اضطراب فراگیر به دنبال وقوع زلزله های اخیر، بر نقش روان‌شناسان و مشاوران در افزایش آرامش خانواده‌ها و لزوم اطلاع رسانی صحیح به آنها تأکید کرد

حسین اسد بیگی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایط کنونی ترس از زلزله در میان خانواده ها همه گیر شده است و تماس‌ها و سوالات متعددی در این خصوص مطرح می‌شود. زلزله های اخیر تهران باعث شده است اختلال اضطرابی فراگیری ایجاد شود و حتی بسیاری از خانواده ها از محل زندگیشان نزد اقوامشان رفته اند. چرا که حضورشان در محلی که زلزله در آن رخ داد و یا حضور تنهایی در آن فضا برایشان دلهره‌آور شده است. این مسائل نشان می‌دهد ما روان‌شناسان باید از طریق رسانه‌ها و خصوصا صدا و سیما به مردم آموزش‌های لازم در خصوص حفظ آرامش را آموزش دهیم.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی مسئولان ضمن آرامش دادن به مردم باید به دنبال اصلاح زیرساخت‌ها، نظارت بر ساخت سازه های جدید و استاندارد بودن آنها و مقاوم سازی بناهای قدیمی باشند. نه اینکه تنها با ارائه مطالبی که گاهی غیرتخصصی هم هستند موجب اضطراب مردم شوند. باید میدان را برای روانشناسان، مددکاران و مشاوران باز کرد تا آرامش به مردم بازگردانده شود

سارا گلستانی روانشناس نیز  گفت: در مواردی که دچار اضطراب شده‌ایم باید ابتدا دلیل آن را شناسایی کنیم. زلزله به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن آن ابهام زیادی برای ما ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل ما را مضطرب می‌کند. مسئولان باید با ارایه اطلاعات و توضیحات لازم هم آگاهی و شناخت مردم را درباره زلزله و اقدامات انجام شده بیشتر کنند و هم ابهامات و شایعات را از بین ببرند. مسئولان باید به مردم بیاموزند چگونه از خود محافظت کنند.

وی تاکید کرد: من با این موضوع که اطلاعات زیاد مردم را مضطرب‌تر می‌کند، موافق نیستم؛ چون در شرایطی زندگی می‌کنیم که اگر اطلاعات درست و قابل قبول به دست مردم نرسد، اطلاعات نادرست جای آن را می‌گیرد. امروز پیدا کردن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی کار سختی نیست؛ به همین دلیل بهتر است اطلاعات واقعی و منطقی در اختیار مردم قرار گیرد؛ چون به آنها کمک می‌کند بر موضوع مسلط شوند.

این روانشناس با بیان اینکه زلزله پدیده‌ای است که بقا را به خطر میندازد و به نیاز اولیه ارتباط دارد؛ به همین دلیل مضطرب می‌شوند، اضافه کرد: مردم برای کاهش اضطراب در زمان زلزله باید یاد بگیرند که هنگام وقوع چه کنند. آنها باید آمادگی‌های لازم را برای محافظت از خود پیدا کنند. علاوه بر آن می‌توانند مدیریت هیجان را تمرین کنند.

گلستانی بااشاره به اضطراب مفید هنگام و پس از وقوع زلزله گفت: اضطراب مفید کمک می‌کند حوادث را مدیریت کنیم، اما اضطرابی که مانع فکر کردن و مدیریت ‌شود غیرواقعی است و بهتر است برای بهبود آن به مشاور مراجعه کنند. اما هنگام وقوع زلزله، بخشی از شیوه روبرو شدن با اضطراب ناشی از آن به بینش فرد به زندگی، سن و شرایط بستگی دارد که نمی‌توان آن را تغییر داد. از آنجا که ممکن است زلزله زمانی اتفاق بیفتد که آمادگی آن را نداریم، باید ذهنمان آگاه باشد که ممکن است هر لحظه با آن روبرو شویم و باید آن را به عنوان پدیده‌ای طبیعی بپذیریم، مانند هر اتفاق دیگری که ممکن است برای ما پیش بیاید. چون در شهری زندگی می‌کنیم که سالهاست درباره این موضوع صحبت می‌شود، باید پدیده‌ای طبیعی محسوب شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید