اظهارات جنجالی وزیر خارجه لبنان: ما با اسرائیل اختلاف ایدئولوژیک نداریم؛ آنها حق موجودیت و امنیت دارند

    کد خبر :186553

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره گفت و گوی اخیرش با شبکه تلویزیونی «المیادین» تاکید کرد که موضع کشورش در قبال اسرائیل و فلسطین ثابت است و تغییری نکرده است.

باسیل سه شنبه شب با شبکه تلویزیونی المیادین گفت و گو کرد که در بخشی از آن گفت: ما با اسرائیل اختلاف ایدئولوژیک نداریم و حق آن را در موجودیت و برخورداری از امنیت به رسمیت می شناسیم.

این بخش از سخنان باسیل در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازتاب زیادی داشت و باعث طرح انتقادهایی به وی شد.

دفتر وزیر خارجه لبنان روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد که سخنان او در این گفت و گو «تقطیع» و «تحریف» شده است. دفتر باسیل این اقدام را «برنامه ریزی و سازماندهی شده» با هدف ضربه زدن به مواضع اخیر باسیل در نشست اتحادیه عرب درباره قدس دانست.

این بیانیه تاکید کرد: موضع جبران باسیل در قبال اسرائیل روشن است. او اسرائیل را رژیمی تجاوز کار که تروریسم دولتی را پیش گرفته است، می داند.

این بیانیه افزود: موضع لبنان در قبال نزاع اعراب و اسرائیل و فلسطین ثابت است. لبنان قوانین بین المللی را مرجع می داند و خواهان استیفای حقوق اعراب و فلسطینیان است. لبنان همچنان موافق طرح صلح عربی که در نشست اتحادیه عرب در مارس سال 2002 مطرح شد است.

بر اساس این ابتکار که از سوی «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه وقت عربستان سعودی پیشنهاد شد، در صورتی که اسرائیل به مرزهای موسوم به سال 1967 برگردد و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و آوارگان فلسطینی نیز به کشورشان بازگردند، کشورهای عربی حاضرند اسرائیل را به رسمیت بشناسند.

در بیانیه دفتر جبران باسیل آمده است: آنچه او طی دوسال اخیر گفته و در گفت و گو با المیادین نیز به طور خاص به آن اشاره کرده، مخالفت با موجودیت یکطرفه اسرائیل و غصب حقوق فلسطین و لبنان و اعراب است. باسیل اسرائیل را دشمن لبنان می داند و هیچ تقطیعی نمی تواند این موضع او را تغییر دهد.

به گزارش ایرنا، دفتر وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که این کشور برای صلح عادلانه و فراگیر (با رژیم صهیونیستی) بر اساس مصوبات بین المللی از قطعنامه 181 تا 1701 است.

در همین ارتباط شبکه المیادین نیز با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد که هیچ تقطیع و حذفی در گفت و گو با جبران باسیل صورت نگرفته است.

المیادین تاکید کرد که به دنبال ورود به هیچ جدال سیاسی با هیچ طرف یا حزب و فرد حاصی درباره این مصاحبه و مواضع باسیل نیست.

این شبکه تاکید کرد که وظیفه این شبکه نیست که موضع مثبت یا منفی درباره سخنان مهمانانش بویژه در سطح وزیر خارجه داشته باشد.

المیادین با انتقاد از خبرگزاری رویترز که بیانیه دفتر باسیل را در انتقاد از المیادین دانسته بود اعلام کرد: آنچه ما از بیانیه دفتر باسیل می فهمیم این است که او منتقدانش را به تقطیع مصاحبه متهم می کند و به شبکه انتقاد نمی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید