مهم‌ترین عامل آلودگی هوای پایتخت

    کد خبر :186329

درویش با بیان اینکه مهم‌ترین عامل آلودگی هوا تردد وسایل نقلیه موتوری است، افزود: حدود 80 درصد وسایل نقلیه موتوری عامل آلودگی هوای شهر تهران هستند که متاسفانه هر روز بر تعداد این وسایل نقلیه موتوری افزوده می‌شود.

به گزارش بازتاب، محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست با اشاره به معضل آلودگی هوا وترافیک شهر تهران اظهار کرد: تاکنون واکنش‌هایی که از طرف مسئولان برای مهار آلودگی هوا اتفاق افتاده است به هیچ عنوان نتوانسته از شدت نامطلوب هوای تهران و اغلب کلانشهرهای ایران بکاهد، بلکه هر سال شاهد بدتر شدن کیفیت هوا هستیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل آلودگی هوا تردد وسایل نقلیه موتوری است، افزود: حدود 80 درصد وسایل نقلیه موتوری عامل آلودگی هوای شهر تهران هستند که متاسفانه هر روز بر تعداد این وسایل نقلیه موتوری افزوده می‌شود.

درویش با اشاره به اینکه در سال 84 تعداد خودروها 3 برابر ظرفیت معابر عمومی تهران بود، اظهار کرد: در سال 95 تعداد خودروها به 6 برابر افزایش یافت. این در حالی بود که تعداد اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌های ساخته شده برابر با پیش بینی افق 1404 بود، اما ما هرگز نتوانستیم این فاصله را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید برای گسترش حمل و نقل عمومی تلاش کرد، افزود: در دنیا در مراکز شهرها اتوبان و بزرگراه نمی‌سازند تا شریان‌های حیاتی زندگی را درگیر موج بزرگی از آلودگی‌های هوا کنند. هم اکنون باید به سمت گسترش تی او دی (حمل و نقل توسعه محور بر اساس حمل و نقل توسعه ریلی، ایجاد مسیرهای اتوبوس‌های تند رو، ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری و پیاده روی) رفت.

کارشناس وفعال محیط زیست با بیان اینکه ظرفیت فضای تردد خودروها در شهر تهران 8 برابر انسان‌ها است، گفت: در حال حاضر شهر را بر اساس انسان‌ها می چینند نه خودروها و در حالی که ما در شهری زندگی می‌کنیم که فضایی که برای تردد خودروها در نظر گرفته‌اند 8 برابر فضای مورد نیاز برای تردد انسان ها است و تا زمانی که چنین وضعیتی در مبلمان شهری باشد، ترافیک و آلودگی هوا حرف اول را می زند.
آلودگی هوای پایتخت 60 سال قدمت دارد

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در شهر تهران 60 سال قدمت دارد، افزود: آلودگی هوای تهران نباید این همه سال طول می کشید، چراکه ما هم فضا و هم امکانات لازم را برای کنترل آلودگی داشتیم.

درویش تاکید کرد: بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا و حتی شهرهای بزرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته مشکل آلودگی را حل کردند.

کارشناس و فعال محیط زیست اظهار کرد: فرض کنیم تمام خودروهای تهران برقی شوند، آیا مشکل ترافیک حل می شود؟ آیا دیگر 20 میلیون ساعت در روز را از دست نخواهیم داد؟ مشکل این است که تعداد خودروها زیاد است و ما باید شرایط را فراهم کنیم که مردم داوطلبانه خودروهای شخصی خود را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه برای فرهنگسازی باید رسانه‌ها اقدام کنند، افزود: برخی از نمایندگان مجلس و مقاماتی که ناشناس هستند از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو استفاده می‌کنند. ما برای اینکه الگوسازی کنیم باید این موارد را به تصویر بکشیم.

درویش اظهار کرد: باید مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری را فراهم کنیم و باید با بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای خرید دوچرخه‌های برقی همکاری شود، در این صورت می‌توانیم با دیو بزرگ آلودگی هوا خردمندانه تر مقابله کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید