در مصرف این ۶ ماده غذایی، اعتدال را رعایت کنید

    کد خبر :186028

اعتدال و میانه روی مهمترین اصلی است که متخصصان تغذیه در مصرف مواد غذایی، روی آن تاکید دارند. یکی از بزرگترین تصورات غلط در این میان این است که می توان مواد غذایی سالم را در حد افراط مصرف کرد.

به گزارش بازتاب به نقل ازusnews مواد غذایی سالم حتما باید در برنامه روزانه باشند اما باید دقت کنیم که صرف سالم بودن آنها به این معنی نیست که می توانیم در خوردن این غذاها افراط کنیم:

بادام: این نوع آجیل یک منبع عالی از ویتامینE و حاوی فلاونوئیدهای متعدد است که نشان داده شده منجر به جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی می شود. اما باید دانست که تنها یک اونس بادام یعنی ۲۳ عدد بادام شامل ۱۶۲ کالری، ۱۴ گرم چربی، شش گرم پروتئین و سه گرم فیبر است. مصرف ۴ وعده بادام به میزان یک اونس در روز می تواند ۶۵۰ کیلو کالری به بدن برساند.

آووکادو: سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است با این حال یک آووکادوی متوسط می تواند ۳۲۲ کالری به بدن برساند و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

کره بادام زمینی: بسیار محبوب و سالم و تنها دو قاشق غذاخوری از آن شامل ۱۸۸ کالری، ۱۶ گرم چربی، ۸ گرم پروتئین و دو گرم فیبر است. کره بادام زمینی منبع عالی نیاسین، ویتامینEبعلاوه منیزیم و فسفر است. بادام زمینی در مقدار کم می تواند اشتهای ما را کنترل کند ولی اگر در مقادیر زیاد استفاده شود باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه افزایش وزن می شود.

انواع روغن ها: چربی های مختلف شامل روغن کانولا، روغن زیتون، روغن بادام زمینی و … در هر قاشق غذا خوری شامل ۱۲۰ کالری هستند. باید بدانیم که همه چربی ها و روغن ها دو برابر پروتئین ها و مواد نشاسته ای یا کربوهیدرات ها در بدن ما کالری تولید می ‌کنند. یعنی یک گرم گوشت یا یک گرم برنج ۴ کالری ولی یک گرم روغن یا هر نوع چربی ۹ کالری ایجاد می‌ کند.

منابع حیوانی کم چرب: اکثر ما به گوشت مرغ و تخم مرغ به دلیل محتوای پروتئین بالا و چربی کمتری که نسبت به گوشت حیوانات دارند، اطمینان کامل داریم. اما واقعیت این است که زیاده روی در مصرف این مواد غذایی این اشکال را دارد که بدن را به ترشح فاکتور رشد شبهه انسولین وادار می کند. وقتی ترشح این فاکتور بسیار زیاد باشد، فرایند پیری را سرعت بخشیده و حتی خطر بروز برخی سرطان ها بخصوص سرطان سینه را افزایش می دهد. در مصرف این محصولات زیاده روی نکنید و از پروتئین های گیاهی مانند مغزها و حبوبات نیز استفاده کنید.

آب میوه: اگرچه آب میوه های صد در صد طبیعی منبع سالمی از فولات، ویتامین ث، ویتامین آ و پتاسیم شناخته می شوند اما باید بدانید که یک فنجان آب پرتقال حاوی ۱۱۲ کالری، ۲۶ گرم کربوهیدرات، و ۲۱ گرم شکر است و نوشیدن زیاده از حد آن می تواند ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری اضافه به بدن تحمیل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید