مخارج جشن وارداتی؛ مردم برای کریسمس چقدر هزینه کردند؟

    کد خبر :186026

در چند سال اخیر حال و هوای جشن کریسمس در شهرهای مختلف کشور به خصوص پایتخت تغییر چشم‌نوازی داشته است. دیگر لازم نیست برای تهیه لوازم جشن کریسمس حتما به خیابان میرزای شیرازی بروید، خیابان‌های شهر مملو از لوازم کریسمس شده است.

سرمای آخرین روزهای پاییز که شدت می‌گیرد، حال و هوای تمامی کشورهای جهان تغییر می‌کند. تب قرمزرنگی جهان را در برگرفته و دنیا به سمت نو شدن حرکت می‌کند. عروسک‌های بابانوئل، کاج‌های تزئین شده، شکلات‌های رنگارنگ، همه و همه حال و هوای تازه‌ای به دنیای انسان‌ها می‌بخشند؛ اما کشورمان با توجه به جمعیت اندک مسیحیان کمتر در حال و هوای این جشن قرار دارد.

به گزارش بازتاب، در حالی که سرشماری نفوس و مسکن سال ۸۵ جمعیت مسیحیان کشور را ۱۰۹۴۱۵ نفر عنوان می‌کند، جمعیت مسیحیان کشور در آخرین سرشماری به بیش از ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. التهاب بازار و تب‌وتاب فروشنده‌ها و حتی دست‌فروشان مناطق مختلف نشان از بیشتر شدن گروه مخاطبان بازار کریسمس دارد.

در چند سال اخیر حال و هوای جشن کریسمس در شهرهای مختلف کشور به خصوص پایتخت تغییر چشم‌نوازی داشته است. دیگر لازم نیست برای تهیه لوازم جشن کریسمس حتما به خیابان میرزای شیرازی بروید، خیابان‌های شهر مملو از لوازم کریسمس شده است.

کریسمس بر شب یلدا سایه انداخته است. سال گذشته تمامی بابائول‌های من فروش رفت اما هیچ‌کدام از انارهای تزیینی که برای شب یلدا آورده بودم، فروخته نشد.

چهارراه ولیعصر که به مرکزی‌ترین نقطه پایتخت شهرت دارد، حال و هوای کریسمسی به خود گرفته است. صدای بلند فروشندگان که دائم فریاد می‌زنند بابائول آوردم بیا فقط ۶۰ هزار تومان.

مرد جوانی دائم فریاد می‌زند: «بیا این‌ور بازار لوازم کریسمس آوردم.» مهدی ۲۸ساله حدود ده سال است که دست‌فروشی می‌کند.

به گفته وی: «هرسال در فصل‌های مختلف کالاهای متفاوتی را به فروش می‌گذاریم. برای مثال در تابستان شال و روسری می‌فروشم. در پاییز و اوایل زمستان بافت زنانه و دخترانه می‌فروشم.

دو ماه آخر سال هم بیشتر بر روی اجناس هفت‌سین و کالاهای مورد نیاز شب عید تمرکز دارم؛ اما دو سالی است که از اول آذر تا اوایل دی ماه مشغول فروش لوازم کریسمس هستم.»

وی ادامه می‌دهد: «فروش لوازم کریسمس هم سود بالایی دارد و اینکه تعداد فروشندگان این اجناس نسبت به فروشندگان بافت زنانه کمتر است، در نتیجه مشتریان بیشتری جذب بساط دست‌فروشی من می‌شوند.»
کریسمس یا لباس بافت؛ مسئله این است

تلفنش زنگ می‌خورد. سفارش‌ها بساط هفته آینده رسیده است، محموله را به برادرش واگذار می‌کند و می‌گوید: «از الان باید به فکر شب عید باشیم. سود فروش بافت پایین است؛ اما لوازم کریسمس طرفداران بسیاری دارد.

مردم عادی به صورت گسترده‌ای این لوازم را می‌خرند. گروه مخاطبان و مشتریان ما فقط مسیحیان نیستند، بسیاری از هم‌وطنان مسلمان به صورت گسترده کریسمس را جشن می‌گیرند. انگار کریسمس بر شب یلدا سایه انداخته است. سال گذشته تمامی بابائول‌های من فروش رفت اما هیچ‌کدام از انارهای تزیینی که برای شب یلدا آورده بودم، فروخته نشد.»

عروسک‌های بزرگ و کوچک، کاج‌های بلند و کوتاه، قلب‌های تزئینی، انواع شکلات، صورت‌های قرمزرنگ را مرتب کنار هم چیده و بر روی هرکدام برچسب قیمتی زده است. کمی جلوتر نزدیک چهارراه امیر اکرم، قلب خریدوفروش لباس زنانه با فاصله صد متر سه دست‌فروش لوازم کریسمس بساط کرده‌اند. تجمع جمعیت در اطراف بساط این دست‌فروشان بیشتر از سایرین است.

حسن که به همراه همسر خود هانیه لوازم کریسمس می‌فروشد، می‌گوید: «امسال بازار گرم‌تر از سال گذشته بود. به نظر می‌رسد مخاطبان جشن کریسمس در کشور رو به افزایش است.

بسیاری از خانواده جشن‌های فامیلی برگزار می‌کنند و این شب را در کنار هم‌وطنان مسیحی خود عزیز می‌شمارند. خوشبختانه تمامی عروسک‌هایی که در محموله اول آورده بودیم، به فروش رفته است. از ۱۲ آذر تا ۴ دی ماه بساط داریم در محموله اول ۸۰۰ عروسک بابانوئل در سایزهای مختلف سفارش داشتیم که همگی فروش رفته است.»

وی ادامه می‌دهد: «قیمت درخت کریسمس بدون تزیین آن بسته به اندازه و کیفیت ساخت از ۶۵ هزارتا ۴۰۰ هزار تومان است. البته درختچه‌های تزیینی و ویژه‌ای در مغازه‌های میرزای شیرازی بیش از یک میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

پس از درختچه‌ها، بیشترین تقاضا برای عروسک‌های بابائول است. عروسک ۵۰ سانتی ۸۰ هزار تومان، عروسک ۳۰ سانتی ۶۰ هزار تومان و ۸۰ سانتی ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

اما عروسک‌های موزیکال و تزیینی که در بساط هیچ‌یک از دست‌فروشان دیده نمی‌شود و فقط در مغازه‌های خاص پیدا می‌شود، بین ۶۰۰ هزارتا ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.»

همسرش مدام گوی‌های رنگارنگ را دستمال می‌کشد و مرتب می‌چیند، اشاره‌ای به گوی‌ها دارد و می‌گوید: «این گوی‌ها پس از درختچه و عروسک بیشترین فروش را دارند. این گوی‌ها بیشتر شیشه‌ای، پلاستیکی، طرح‌دار، رنگی یا تک‌رنگ هستند.

اکثر آن‌ها در بسته‌های شش تا ۱۸تایی به فروش می‌روند. هر بسته شش‌تایی بین ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. بیشتر مشتریان از بسته‌های ۱۸تایی استقبال می‌کنند.

از آنجایی که جشن کریسمس در بیشتر خانواده‌ها به صورت فامیلی برگزار می‌شود، خرید بسته‌های ۱۸تایی مقرون‌به‌صرفه است. هر بسته ۱۸تایی گوی شیشه‌ای بسته به کیفیت محصول ۱۱۰ تا ۲۳۰ هزار تومان قیمت دارد.»

خانم جوان همچنان در حال مرتب کردن وسایل تزیینی است. لبخندی می‌زند و می‌گوید: «قیمت محصولات در مرکز شهر بسیار مناسب‌تر است. برادر من در منطقه قیطریه این محصولات را به فروش می‌رساند.

قیمت این محصولات حدود ۴۰ درصد گران‌تر بوده و استقبال از کالاهای لوکس دو برابر است. برای مثال در منطقه قیطریه گوی‌های شیشه‌ای موزیکال فروش بیشتری داشته است. یا بابانوئل‌های سایز بزرگ‌تر و عروسک‌های موزیکال بیشتر فروش رفته است.»

جنب مترو قیطریه جوان قدبلندی هیاهوی خاصی به راه انداخته است. با صدای بلند فریاد می‌زند: «شب کریسمس بیا عروسک ببر ۱۰۰ هزار تومان.»

حامد، برادر همان خانم جوان در خیابان ولیعصر است. به صورت خانوادگی لوازم کریسمس می‌فروشند. او که از درآمد این ماه خود بسیار رضایت دارد، می‌گوید: «بهترین وسیله برای این شب‌ها همان فروش لوازم کریسمس است.
کافه و رستوران‌هایی با تم بابانوئل

برای شب یلدا بیشتر خانواده بر روی خوراکی‌ها تمرکز دارند و لوازم تزیینی یلدا با استقبال کمتری روبه‌رو می‌شود اما لوازم کریسمس، یک نیاز برای برگزاری این جشن است، به همین دلیل خانواده‌ها تمامی لوازم را خریداری می‌کنند.»

حدود ۹۰ درصد خریداران کالاهای سال میلادی غیر مسیحی هستند، چرا که خانواده‌های مسیحی اغلب لوازم عید را به طور دائم در خانه‌های خود دارند و هر سال از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته وی: «بازار داغ فروش لوازم کریسمس محدود به دست‌فروشان و مغازه‌های تخصصی نیست. چند سالی است کافه‌ها و رستوران‌ها وارد این جریان شده و منوهای ویژه شب کریسمس ارائه می‌دهند. به همین دلیل سود فروش تم کریسمس برای ما بالا رفته است. چون روزبه‌روز به مشتریان اضافه می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «سال گذشته به‌صورت اتفاقی حدود ده جین کلاه بابانوئل سفارش دادم. تمامی این ده جین به یک رستوران نزدیک مرکز خرید مدرن الهیه فروخته شد. رستوران در شب کریسمس به تمامی گارسون‌ها و حتی مشتریانی که تمایل داشتند کلاه بابائول می‌داد تا با گذاشتن آن بر سر خود این جشن را برگزار کنند.»

یک کلاه بزرگ از میان وسایل برداشته و بر سر می‌گذارد و فریادهای خود را از سر می‌گیرد: «کلاه بابائول ۲۰ هزار تومان. جشن کریسمس را کنار خانواده برگزار کن.»

خیابان میرزای شیرازی، بیشتر مغازه‌ها رنگ قرمز به خود گرفته و چراغ‌های خود را همرنگ لوازم کریسمس کرده‌اند. فروشنده سن‌بالایی در برابر در مغازه ایستاده است. هوا رو به تاریکی می‌رود. چراغ‌های قرمزرنگ از درون مغازه چشمک می‌زند. خبری از ازدحام و شلوغی مشتریان نیست.

محسن مردانی صاحب مغازه‌ای بزرگ و خوش‌رنگ و لعاب در خیابان میرزای شیرازی می‌گوید: «من از کودکی در این خیابان زندگی می‌کنم. این مغازه هم ارث پدری است. کسب‌وکارهای مختلفی داشتم و حدود ۲۰ سال است که لوازم کریسمس می‌فروشم.

در چند سال اخیر رشد مشتریان مناسب بوده است؛ اما نکته جالب در این میان رشد مشتریان غیر مسیحی است. حدود ۹۰ درصد خریداران کالاهای سال میلادی غیر مسیحی هستند، چرا که خانواده‌های مسیحی اغلب لوازم عید را به طور دائم در خانه‌های خود دارند و هر سال از آن‌ها استفاده می‌کنند، مگر عروس و دامادها یا خانواده‌هایی که قصد دارند لوازم خود را نو کنند.»

به گفته وی: «هزینه برگزاری یک جشن کریسمس برای یک خانواده حدود ۳۰۰ هزار تومان است. البته اگر فقط چند تکه از لوازم مانند عروسک بابانوئل، درخت کاج و گوی‌های شیشه‌ای را بخرند.»

وی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر هر روز لوازم بیشتری به سبد کالایی کریسمس اضافه می‌شود. برای مثال ست کامل تم کریسمس که حدود سه چهار سالی است که در سبد کالایی قرار می‌گیرد، حدود ۶۰ هزار تومان هزینه دارد. انواع چراغ‌های مخصوص کریسمس که از ۴۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.»

به گفته وی: «لباس‌های زینتی مانند جوراب، کلاه، شال و… هم در مجموع حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارند. در حال حاضر لوازم زینتی کریسمس بسیار متنوع و در عین حال گران‌قیمت است.

جالب است سال گذشته مغازه‌ای با فروش ویژه قلب‌های شیشه‌ای مخصوص کریسمس حدود سه میلیون در چهار شب سود داشته است. هر روز یک وسیله جدید به ملزومات کریسمس اضافه شده و مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد.»

وی در رابطه با گردش مالی این بازار می‌گوید: «نباید بازار کریسمس را با بازار شب عید مقایسه کرد. درست است که تب کریسمس چند سالی است که در کشورمان بالاگرفته اما هنوز هم گردش مالی آن چندان نیست و تب‌وتاب شب عید و حتی شب یلدا را ندارد.

با این حال نسبت به جمعیت مسیحیان کشور می‌توان گفت بازار کریسمس در ایران پررونق است. البته تاکنون هیچ آماری در رابطه با گردش مالی این بازار منتشر نشده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید