پریسا خِدری هم عباس کیارستمی شد!

    کد خبر :185740

پريسا خدري، قهرمان رشته ژيمناستيك كه ۲۶ مهرماه سال‌جاري براي عمل جراحي بيني به كلينيك شفا در تهران مراجعه كرده بود، در حين عمل جراحي به بيهوشي رفت و پس از دو ماه كما در نهايت درگذشت.

اين ورزشكار ۲۲ساله استان مركزي، داراي رتبه‌هاي برتري در داخل ايران بود و در سال‌هاي اخير مربي اين رشته ورزشي نيز شده بود. پدر اين قهرمان ژيمناستيك در مصاحبه‌اي گفته است: پس از طولاني ‌شدن روند جراحي، وارد اتاق عمل شدم و مشاهده كردم كه دخترش بدون مراقبت، دستگاه احيا و اكسيژن روي تخت اتاق عمل بيهوش است.

به گفته وي، مسئولان اتاق عمل علت به كما رفتن پريسا خدري را افت فشار و اكسيژن اعلام كردند و پس از انتقال وي به بيمارستان ابن‌سينا، خواستار دريافت هزينه‌هاي جراحي شدند!
در حالي كه خطا در امر پزشكي و حين عمل جراحي در تهران، عامل اصلي مرگ خدري بوده، ولي روابط عمومي اداره كل ورزش و جوانان استان مركزي اعلام كرده كه انتقال اين ورزشكار از تهران به اراك عامل مرگ شده است.

مدير روابط عمومي اين اداره گفته كه اين ورزشكار ارزنده استان مركزي پس از مدتي كه از بستري شدن وي در تهران به دليل كما مي‌گذشت به دليل بعد مسافت اراك تا تهران با رضايت خانواده به بيمارستان اميرالمومنين اراك منتقل شده بود كه در نهايت جان خود را از دست داد.

پس از مرگ عباس كيارستمي، فيلمساز بين‌المللي ايراني و جلب توجه جامعه به معضل خطاي پزشكي، ۲۱مرگ بر اثر قصور پزشكي در سال ۱۳۹۵ رخ داد كه خبرساز شد.

با اين حال هنوز آمار جديد و مدوني از مرگ‌ حاصل از قصور پزشكي منتشر نشده و آمارها مربوط به مرگ ۵هزار و ۶۰۰ نفر بر اثر خطاي پزشك معالج در سال ۹۴ است. با اين وجود جامعه پزشكي و سازمان نظام پزشكي قائل به نقش پزشكان در مرگ بيماران نيستند، چنانكه اين قصور محدود به مرگ هنگام عمل جراحي نبوده و شامل تجويز اشتباه دارو، طول مدت درمان يا فواصل اشتباه، روش انتقال اشتباه دارو به بيمار چون تزريقات و حتي اشتباه در نام و پرونده پزشكي بيمار نيز مي‌شود.

اين در حاليست كه بر اساس تحقيقات پزشكي ۱۰درصد موارد بستري موجب رويدادهاي نامطلوب مي‌شود كه مي‌توان از همه آنها جلوگيري كرد. ۱۳درصد آزمايش‌ها از سوي پزشكان ناديده و بي‌اهميت گرفته مي‌شود. ۵۳ درصد بيماران، خدمات مشابه و تكراري مي‌گيرند كه منجر به افزايش هزينه و صرف توان بيماران مي‌شود. در نهايت نيز ۴۷ درصد مردم نگران خطاي پزشكي در حين درمان خود هستند. در اين ميان وقايع هولناكي چون جراحي آپانديس بيمار از سوي پزشك در اراك به جاي بيرون كشيدن سوزن از دست وي رخ مي‌دهد يا در نمونه ديگري در اصفهان كليه بيمار را به جاي كيست بيرون آورده‌اند!

منبع: روزنامه جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید