کفِ هزینه یک خانوار ۴ نفری چقدر است؟

    کد خبر :185574

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه دلیل کاهش تورم افزایش درآمد خانوار نیست بلکه کاهش قدرت خرید خانوار است گفت:خانوار کارگری قدرت خرید خود را از دست داده است به همین دلیل کالاهای مصرفی کارگران به سمت کالای ارزان رفته است.

علی خدایی، عضو شورای عالی کار درباره دستمزد 97 و گرانی های اقلام خوراکی طی چند مدت اخیر گفت:نرخ تورم اعلامی از سوی دولت بر مبنای بیش از355 قلم کالا است که بسیاری از آنها در سبد معیشت گروه‌های کارگری جایی ندارند اما می‌تواند سرجمع نرخ تورم را کاهش دهد؛ بنابراین نمی تواند معیار دقیقی برای تعیین حداقل دستمزد باشد.

وی گفت: کارگروه دستمزد 97 با بررسی راهکارهای تأمین سبد معیشت شروع به کار کرده و قرار است راهکارهایی که قدرت خرید کارگران را برای تأمین این سبد افزایش می‌دهد ارائه کند.

عضو شورای عالی کار با تأکید بر اینکه بین دستمزد کارگران و حداقل های زندگی فاصله زیادی ایجاد شده است گفت:سال گذشته موفق شدیم با همکاری گروه های کارفرمایی ودولت در برآورد هزینه های معیشت به توافقی برسیم. آنچیزی که ملاک ما است سبد هزینه های خانوار است، که بر سر این موضوع توافق کرده ایم.

خدایی بیان کرد: ملاک برای تعیین دستمزد تورم آخرین هفته بهمن ماه برای محاسبه سبد معیشت است. میزان رقم سبد معیشت سال گذشته 2میلیون و 450 هزار تومان تعیین شد. این رقم قطعاً امسال افزایش یافته است، چانه زنی ها را برای سبد معیشت متمرکز خواهیم کرد. در حال حاضر کارگروه مزد شورای عالی کار چندین جلسه برگزار کرده است،«بررسی روش های افزایش دستمزد کارگران تا مرز معیشت» دستور کار جلسات شورای دستمزد شورای عالی کار است.

به گزارش افکارنیوز، عضو هیأت رئیسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: خانوار کارگری قدرت خرید خود را از دست داده است به همین دلیل کالاهای مصرفی در سبد معیشت کارگران تغییر کرده و به سمت کالاهای ارزان قیمت مشابه و بی کیفیت رفته است. این موضوع زنگ خطر سلامت را دربین گروه های کم درآمد در آورده است. مسئولان به جای آنکه با بیان واقعیت، تغییرات سبدمعیشت را به دلیل کاهش قدرت خرید اعلام کنند،نرخ تورم را به عنوان تحلیل های منطقی بیان می کنند و با تغییر واقعیت، کاهش تورم را به عنوان بالارفتن درآمد خانوار قلمداد می کنند، درصورتی که کاهش تورم ناشی از قدرت خرید جامعه کارگری و هدایت به سمت کالاهای ارزان قیمت و بی کیفیت است.

خدایی بیان کرد: از نیمه دوم بهمن ماه مذاکرات به صورت رسمی آغاز خواهد شد. در سال گذشته میزان سبد معیشت خانوار حدود 2 میلیون و 489هزار تومان برای یک خانواده با میانگین 3.5 نفره اعلام شد در حالی که امسال حقوق کارگران با داشتن 2فرزند به 1میلیون و 300 هزار تومان هم نمی رسد، نسبت به سال گذشته حدود 1میلیون و 200 هزار تومان کسری بودجه داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید