چه کسی پیشنهاد اکازیون خودروساز معتبر جهانی را رد کرد و چرا؟!

    کد خبر :185488

در حالی که مسئولان کشورمان برای مقابله با آلودگی هوا چیزی بیشتر از تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن خودرو‌ها نشان نداده‌اند، یک خودروساز معتبر جهانی پیشنهادی حیرت انگیز در این خصوص به کشورمان ارائه داده است!

این را عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان می‌گوید و می‌افزاید: «طبق آمار اعلام شده از سوی شهرداری تهران، ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودور‌های فرسوده است و بر اساس همین آمار، ۵۰ درصد اتوبوس‌های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود.»

وی در ادامه ضمن انتقاد از ورود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری طی دو ماه به کشور، می‌گوید: «عمده مشکل آلودگی هوا به ویژه در تهران ناشی از تردد کامیون ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده است. با توجه به اینکه آلودگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به بیماری مردم می‌شود، باید آماده اتخاذ تصمیم‌های سخت برای مقابله با این چالش باشیم.»

تصمیم‌هایی که کلانتری بر این باور است که انواع ساده آن نیز اتخاذ نشده است؛ آنقدر ساده که پیشنهاد اکازیون و جامع الشرایط یک خودروساز خارجی را ندید گرفته‌ایم؛ «چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی‌های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده طی پنج سال، مخالفت شود؟ این کارشکنی صنعت است، در حالی که صنعت داخلی باید با ارتقاء تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.»

بله درست متوجه شده‌اید؛ یک خودروساز معتبر جهانی تقاضا کرده اجازه دهیم ناوگان تاکسی‌های فرسوده تهران را نو کند و به ازایش، تنها ما به التفاوت سوخت را، آن هم به صورت نفت خام بگیرد. یعنی خودروی کم مصرف به کشورمان بدهد و به ازایش، بخشی از سوختی که خودرو‌های پرمصرفِ فعلی می‌سوزانند، به صورت نفت خام دریافت کند و برود. یعنی نه تنها پولی از کشورمان دریافت نکند، که خودرو‌های به روز و کارآمدش را در اختیارمان بگذارد و از همه مهم تر، ما را از شر بخشی از آلودگی هوا خلاص کند.

خلاصی از بلایی که برای رهایی از آن، هیچ تدبیری، ولو انواع گران قیمت آن نداریم. بی برنامگی‌ای که حاضر نیستیم آن را با به برنامه‌های دیگران تاخت بزنیم و به باور معاون رئیس جمهور، دلیل آن کارشکنی بخش صنعت است. یعنی مخالفت خودرسوزان وطنی و مدافعان پر و پا قرصشان با این پیشنهاد بی مثال که احتمالا دلیلش را همه می‌دانیم!

کارشکنی‌ای به قیمت وارد آمدن آسیب به سلامت شمار بزرگی از شهروندان کشورمان که البته افشای آن توسط امثال کلانتری هم قابل تقدیر و ستایش است، اما می‌بایست با آن مقابله شده و به احقاق حقوق مردم منجر شود. حقوق اولیه‌ای از قبیل: بهره‌مند شدن از هوای پاک که در منشور حقوق شهروندی هم به آن تصریح شده، اما بسیاری از بخش ها، نهادها، گروه ها، سازمان‌ها و حتی وزارت خانه‌ها و به شکل کلی تر، زیرمجموعه‌های هر سه قوه، ندید گرفته می‌شود و کسی برای احیای آن پیش قدم نمی‌شود.

بی توجهی‌ای که جا دارد برای پایان دادن به آن از کلانتری بخواهیم سخنانش را در این مورد خاص تکمیل کرده و بگوید چه فرد یا نهادی مانع از پذیرش آن پیشنهاد شدند تا بعد بتوانیم از دیگر مسئولان، از جمله رئیس جمهور و مسئولان دستگاه قضا، محاکمه این فرد یا افراد را مطالبه کنیم.

تابناک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید