برای پوشش بیمه‌ای خدمات پزشکی نباید سقف تعیین کرد

    کد خبر :185213

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مشکلات و کمبودهای دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات از بیمه ها گفت: گاهی بیمه‌ها تصمیمات بدون کارشناسی انجام می‌دهند که درست نیست، معنا ندارد خدمتی را تحت پوشش برد اما برای آن سقف گذاشت و یا بخشی از آن را تقبل نکرد. وقتی خدمتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد باید همه اش تحت پوشش قرار گیرد نه اینکه قسمتی از خدمت تحت پوشش بیمه قرار گیرد و بخش دیگری به صورت آزاد محاسبه شود.

دکتر مسعود ناصری پور در بیست و هفتمین اجلاس مدیران تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور درباره ارزشیابی و نظارت بر فعالیت شرکت‌های تجهیزات پزشکی گفت: متاسفانه رشد قارچ گونه بسیاری از شرکت‌ها به علت مسائل مالی به یک معضل تبدیل شده است. به طوری کهه این شرکت ها دستگاهی را وارد کرده آن را می‌فروشند اما در قبال خرابی آن مسئولیتی قبول نمی‌کند و این در حالی است که شرکت ها باید توانایی پشتیبانی از هرگونه مشکل را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بیمارستان‌ها گرایش مهندسی تجهیزات پزشکی وجود ندارد گفت:‌ ما باید در همه بیمارستان‌ها این گرایش را به صورت تخصصی داشته باشیم. در عین حال در این حوزه مراکز تصمیم گیری متعددی وجود دارد که مشکلات جدی را برای ما ایجاد می‌کند. بنابر این باید هماهنگی خوبی بین دست اندر کار این حوزه ایجاد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مشکلات و کمبودهای دانشگاه ها در حوزه طرح تحول نظام سلامت، گفت: ما تمام تلاشمان را می کنیم که هزینه‌های پرسنلی را پرداخت کنیم و اما برای به روز رسانی پرداختی شرکت های تجهیزات مشکل داریم و از طرفی نباید اجازه دهیم بیمار برای تهیه ملزومات به خارج از بیمارستان برود و باید تجهیزات پزشکی و پروتزهای گرانی راتامین کنیم، در حالی که اعتبار آنها را نداریم چرا که بیمه‌ها هزینه‌ها را نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا در ادامه این اجلاس دکتر مهران ولایی معاون غذا و دارو وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران یکی از دانشگاهایی است که نرم افزار پی کیو ام که دارای اطلاعات تجهیزات پزشکی است را اجرا کرده است گفت: 90 درصد اطلاعات تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای وارد این برنامه شده است. با این نرم افزار می توانیم اطلاعات تجهیزات پزشکی وارد کرده و از آنها فید بک بگیریم و بحث تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی را از آن طریق دنبال کنیم تا همه اطلاعات آن را در اختیار داشته باشیم.

وی از تهیه لیست تجهیزات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: ما لیستی تهیه کردیم تا بر اساس آن پزشکان هر خریدی را انجام ندهند بلکه بر اساس نیاز سنجی ملزومات رادرخواست دهند و این لیست مانند فارماکوپه دارویی عمل می‌کند. در عین حال اقدام دیگرمان پیش برد بحث استاندارد سازی تجهیزات پزشکی است که امیدوارم تا پایان سال انجام شود.

وی از بررسی 1500 پرونده صادرات ،بازدید 50 مورد جی ام پی کارخانه‌ها، بازدید 155 مورد انبارتجهیزات پزشکی ، نظارت و بازرسی 160 مورد بخش‌های خصوصی مربوط به تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت:‌ در حوزه قمیت گذاری تجهیزات باید گفت طی چنند سال گذشته بحث قیمت گذاری کمک زیادی کرد ه به طوری که قمیت‌ها به یک سوم کاهش پیدا کرده البته من شنیده بودم که قرار است قمیت گذاری را حذف کند اما اگر این را حذف کنند بازهم قمیت افزایش پیدامی‌کند بنابر این باید قمیت رابه صورت منطقی افزایش دادو خودمان نیز باید اینکار راانجام دهیم به طوری که بتوان با شرکت های تجهیزات پزشکی تعامل کرد در غیر این صورت کیفیت کاهش پیدا می‌کند.

ولایی در پایان صحبت‌هایی گفت: پیشنهاد می‌کنم که در اتاق عمل یک مسئول تجهیزات باشد اگر این کار را در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دهیم از هدر رفت تجهیزات پزشکی جلوگیری می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید