500 تومان برای من و نوبخت عددی نیست، برای مردم زیاد است/ هر وقت دولت از سایر اختیارات خود استفاده کرد، از اختیار بالا بردن قیمت سوخت هم استفاده کند

    کد خبر :185172

دولت تدبیر و امید در دو سال فعالیت خود، بارها اعلام كرده كه كاهش نرخ تورم از دستاوردهای مهم اقتصادی آنها بوده و تا کنون توانسته اند در این مدت، نرخ تورم را از 40 درصد به زیر 10 درصد كاهش دهند؛ اما با وجود چنین دستاوردی، كاهش نرخ تورم در زندگی روزمره مردم قابل لمس نیست.

به گزارش «تابناک»؛ فعالان بازار همواره از كاهش قدرت خرید مردم و نبود تقاضا سخن می گویند؛ هرچند این موضوع بارها مطرح شده است و كارشناسان نظریاتی در این زمینه ارائه كرده اند، همواره مسئولان دولتی با فرافکنی به این موضوع پاسخ داده اند و نیز گاه رفتارهایی دقیقا در جهت عکس خواسته های مردم داشته اند.

در روزهای اخیر و با ارائه بودجه سال 97 به مجلس از سوی دولت، بازارهای عرضه و تقاضا به شدت دچار تنش شده و قیمت بسیاری از اقلام تا حتی بیش از دو برابر هم افزایش پیدا کرده است. برخی کارشناسان، افزایش قیمت ارز در بودجه و همچنین افزایش قیمت سوخت را باعث این تلاطم می دادند.

با این حال، برخی مسئولان دولتی از جمله نوبخت ادعا دارند که افزایش 50 درصدی قیمت سوخت تأثیر چندانی بر معیشت ندارد و هزینه خانوارها آنچنان تحت تأثیر این موضوع قرار نخواهد گرفت.

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: افزایش لجام گسیخته مواد غذایی و اقلام مورد نیاز جامعه در دو هفته گذشته، فشارهای بسیاری به مردم وارد کرده و تبعات بسیاری بر مردم دارد.

این نماینده مجلس گفت: افزایش بهای سوخت و افزایش 50 درصدی قیمت بنزین، قطعا باعث بالا رفتن بیشتر قیمت ها خواهد شد و تبعات آن برای مردم زیاد خواهد بود. 500 تومان شاید برای من و نوبخت عددی نباشد، ولی برای مردم حتما عدد درشتی است و قطعا ما با این موضوع مخالفت خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که دولت ادعا دارد مجاز است تا یک سقف مشخص قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، گفت: اختیارات بسیار دیگری هم در قانون به دولت داده شده است؛ برای مثال، دولت اختیار دارد در موضوع هدفمندی یارانه از محل هدفمندی 20 درصد را به قشرهای آسیب پذیر اختصاص دهد، حالا دولت این کار را انجام می دهد؟

وی ادامه داد: آیا دولت اختیار دارد، 30 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی را به حمایت از تولید هزینه کند و آیا از این اختیارات خود استفاده می کند؟ چرا به این مسائل ورود نمی شود؟ هر وقت دولت از این اختیارات خود استفاده کرد، از اختیار بالا بردن قیمت سوخت هم استفاده می کند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت، باعث کاهش استفاده از سوخت نمی شود گفت: تجربه نشان داده است که هیچگاه افزایش قیمت باعث کاهش مصرف نشده و بعد از مدت اندکی وضعیت مصرف به روال قبلی خود بازگشته است؛ اما این اجبار سرشکن شده بر قیمت اقلام دیگر، مشکلات بیشتری را ایجاد کرده و باعث گرانی در جامعه شده و در واقع اثرات وضعی این موضوع به مراتب بیشتر از خود موضوع بوده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: هنوز دولت رسما چیزی درباره گرانی ها اعمال نکرده؛ اما ما می بینیم که اثرات روانی آن روی همه چیز در جامعه تأثیر گذاشته و وضعیت را برای مردم سخت کرده است .ادامه این روند به نفع دولت نیست و دولت باید هر چه زودتر راهکاری برای کاهش قیمت ها ارائه دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین یادآور شد: فشارها هر روز بر مردم بیشتر می شود و این خلاف وعده هایی است که در زمان انتخابات به مردم داده شد، زیرا این گونه رفتارها در درازمدت، باعث سرخوردگی مردم و همچنین بی اعتماد مردم به دولت خواهد شد که شاید آثار سیاسی نیز از خود بر جای بگذارد. به هر حال ما در مجلس در موضوع افزایش قیمت ها ورود کرده ایم و قطعا به دولت اجازه نخواهیم داد هر کار خواست، انجام دهد. باید محل درآمدها و هزینه کردها مشخص شود، مردم اعتراض زیادی دارند و بنابراین نمایندگان وظیفه دارند از حق آنها دفاع کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید