مرغداری‌ها احتکار نکنند

    کد خبر :185055

براساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی گروه‌های تخم‌مرغ ۹ درصد، برنج 0/2 درصد، میوه‌های‌ تازه 2/2 درصد، سبزی‌های تازه0/5‌درصد و گوشت مرغ 0/9درصد در هفته منتهی به یکم دی‌ماه نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشت.

به گزارش بازتاب به نقل از آرمان، حال دبیر ستاد تنظیم بازار می‌گوید که ابتدا باید بین گرانی و گران‌فروشی تفکیک قائل شد، یعنی مردم باید بین افزایش قیمت فصلی میوه و تره‌بار و گران‌فروشی تفاوت قائل شوند.

محسن بهرامی ارض اقدس عامل گرانی اخیر تخم‌مرغ را نیز ناشی از بیماری فوق‌حاد پرندگان می‌داند که باعث شده تعداد زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار کشور از بین بروند و تلفات زیادی به بار آید. در همین راستا او از مرغداری‌ها درخواست کرد که در شرایط قعلی بازار با مردم همراهی کنند و از احتکار تخم‌مرغ‌ بپرهیزند تا بدین ترتیب بازار به سمت تعادل پیش رود.

علت گرانی برخی انواع میوه و سبزیجات در بازار چیست؟

گرانی هرکدام از کالاهای اساسی دلیل خاصی دارد؛ اولا گرانی را باید از گران‌فروشی تفکیک کرد و مردم هم باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شوند. زمانی برای مثال گفته می‌شود که گوجه‌فرنگی گران شده، فرضا چون در زمان تغییر فصل هستیم و گوجه‌فرنگی از محصول مزرعه‌ای به محصول گلخانه‌ای تغییر پیدا می‌کند و هزینه حمل‌و‌نقل آن نیز افزایش می‌یابد،‌ در این شرایط، قیمت آن نیز بالا می‌رود. گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار 2500 تومان است،‌ اما در برخی مغازه‌ها آن را 5000 تومان می‌فروشند،‌ در این صورت گران‌فروشی اتفاق میفتد. برای گران‌فروشی لازم است مردم یا به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند تا با آن برخورد شود. در مورد گرانی گوجه فرنگی باید بگویم که قیمت این محصول نسبت به تابستان افزایش پیدا کرده است، این را نباید به حساب گرانی گذاشت. قیمت گوجه فرنگی در فصل زمستان بیشتر از قیمت آن در فصل تابستان است. باید این تفاوت را رسانه‌ها نیز قائل شوند. همچنین مردم باید بدانند که هندوانه در شب یلدا گران‌تر از تابستان است؛ این افزایش قیمت، یک امر طبیعی است، یعنی مردم باید بین افزایش قیمت فصلی (که بخشی از آن طبیعی است) و گران‌فروشی تفاوت قائل شوند. هندوانه در فصل زمستان نباید به قیمت تابستان باشد. همآن‌طور که پرتقال را نمی‌توان در ماه اردیبهشت به قیمت آذر و دی خرید. اینها تغییرات فصلی است، یعنی قیمت میوه و سبزیجات بسته به نوع آب‌و‌هوا متغیر است. در عین حال گران‌فروشی تخلف است و این تخلف باید به سازمان‌های نظارتی گزارش داده شود تا برخوردهای لازم صورت گیرد. همان‌طور که گفتم اگر مردم شکایتی نسبت به گران‌فروشی دارند،‌ باید به سازمان حمایت اعلام کنند. شکایات در این سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، احقاق حق می‌شود و با گران‌فروشان نیز برخورد خواهد شد.

بهای تخم‌مرغ نیز افزایش داشته است. دلیل این امر چیست؟

قیمت تخم‌مرغ برمی‌گردد به بیماری فوق‌حاد پرندگان که باعث شده تعداد زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار کشور از بین بروند و تلفات زیادی به بار آید. به‌رغم اینکه در سال گذشته تولید تخم‌مرغ 100‌هزار تن از نیاز کشور بیشتر بوده و ما 100‌هزار تن تخم‌مرغ صادر کردیم، امسال تولید تخم‌مرغ ما کاهش پیدا کرده و شکافی بین عرضه و تقاضا به وجود آمده که این شکاف چند وجه دارد؛ یک وجه آن این است که حدود 25‌درصد از مرغداری‌های‌ ما دچار بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان شدند که از این لحاظ آسیب‌هایی به آنها وارد شد.

دولت و ستاد تنظیم بازار برای رفع مشکلات مرغداری‌های مبتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان چه اقداماتی را انجام دادند؟

در این راستا، ستاد ملی مبارزه با آنفلوآنزا به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور دادن غرامت و ارائه کمک به این واحدهای مرغداری تشکیل شده است تا آنها مجدد در چرخه تولید قرار بگیرند. اقدام دوم دولت این است که اتحادیه سراسری مرغداران را مسئول کرده است که از باقیمانده مرغداری‌هایی که در جریان آنفلوآنزای حاد پرندگان آسیب ندیده‌اند، تخم‌مرغ‌ جمع‌آوری و با قیمت تقریبا متعادل یعنی 12‌هزار و 600 تومان برای هر شانه در میادین میوه و تره‌بار، بازارهای روز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع کند. اقدام دیگری که دولت و ستاد تنظیم بازار انجام داد،‌ این بود که هماهنگی‌های لازم برای کاهش تعرفه واردات تخم‌مرغ را برای مدتی کوتاه و به‌طور موقت با دستگاه‌های مسئول مثل دامپزشکی، گمرک و بانک مرکزی انجام داد تا واردات تخم‌مرغ برای تامین کسری مورد نیاز تسهیل و از این طریق قرار شد حدود 20‌هزار تن از کسری مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین شود. این اقدام صورت گرفته و بخشی از این تخم‌مرغ‌ها در حال حمل است،‌ بخشی دیگر به کشور وارد شده و به‌زودی توزیع آنها در شبکه‌های مصوب و رسمی آغاز می‌شود. اقدام بعدی دولت این بود که مصارف صنفی و صنعتی مثل شیرینی‌‌پزی‌ها یا واحدهای بزرگی که مصرف عمده تخم‌مرغ دارند را به مصرف پودر تخم‌مرغ تشویق کند و در این راستا، تلاش‌هایی صورت گرفت تا تولید تخم‌مرغ تازه در سبد مصرف خانوار قرار گیرد و مصرف‌کنندگان بزرگ با هماهنگی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از بازار تقاضا حذف شوند تا آنها نیازهایشان را از طریق پودر تخم‌مرغ تامین کنند تا درنتیجه، فشار بر بازار کمتر شود.

انتظار شما از واحدهای مرغدارای برای ایجاد تعادل در بازار چیست؟

ما توقع داریم آن دسته از مرغدارانی که مرغ‌هایشان به بیماری آنفلوآنزای مرغی مبتلا نشده‌اند، در این شرایط کنونی بازار با مردم همراهی و تخم‌مرغ‌هایشان را عرضه و از احتکار آن خودداری کنند. درواقع آنها باید تلاش کنند تا انشاءا… خودشان بازار را متعادل کنند تا تنش‌های به وجودآمده نیز از بین برود. نباید فضا را آشفته ساخت، ممکن است تصور شود که قطحی آمده، قحطی نیست. خوشبختانه 75‌درصد از مرغداری‌های ما در حال فعالیت و تولید هستند. باید به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر صادرات تخم‌مرغ متوقف شده است،‌ ما سالی 100‌هزار تن تخم‌مرغ صادر می‌کردیم‌، امسال جلو صادرات گرفته شده تا آن مقدار هم داخل کشور توزیع شود. اگر رسانه‌ها فضا را متشنج نکنند، همه این مجموعه اقدامات کمک می‌کند تا ما به شرایط عادی برگردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید