نشستی سه جانبه و انتظار افغانستان از آن

  • سیاسی
  • سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۰۵
    کد خبر :184556

دور تازه نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین امروز (سه شنبه) در حالی به میزبانی چین برگزار شد که مقامات دو کشور پاکستان و افغانستان همچنان علیه یکدیگر سخن می گویند و همدیگر را به نداشتن صداقت و تقصیر در تقویت تروریست متهم می کنند.

وزیران خارجه افغانستان و پاکستان پس از چندین ماه سخن پراکنی علیه هم و بیان اتهام و واکنش متقابل به میزبانی همتای چینی خود در شهر بیجینگ گردهم آمدند تا برای حل مشکلات بین دو کشور و تقویت مناسبات و همکاری های سازنده راه حل پیدا کنند.
چند روز پیش «خواجه آصف» وزیر خارجه پاکستان در مقابل اتهام پناه دادن به تروریست ها در خاک کشورش ضمن رد این اتهام گفته بود که این افغانستان است که 9 استان کشورش پناه گاه امن برای تروریست ها شده است .
این ادعای پاکستان با واکنش تند وزارت دفاع افغانستان مواجه شد و «دولت وزیری» سخنگوی این وزارتخانه این ادعای پاکستان را بی اساس خواند و اعلام کرد که جامعه جهانی اطلاع دارند که رهبران القاعده و طالبان در پاکستان بودند و در آن جا کشته شدند نه در خاک افغانستان.
وی گفت که شورای کویته طالبان، شورای پیشاور و میرامشاه همچنان در خاک پاکستان است و افراد طالبان در پاکستان آموزش دیده و برای جنگ وارد این کشور می شوند.
کابل همواره نسبت به عدم صداقت اسلام آباد درباره مبارزه با تروریسم انتقاد دارد و مدعی است که پاکستان به تروریست ها پناه داده و برای تأمین صلح در افغانستان همکاری نکرده ‌است.
در چنین فضایی، وزرای خارجه افغانستان و پاکستان با میزبانی چین امروز در نشستی حاضر شدند که در آن درباره نزدیک شدن روابط کابل- اسلام آباد، همکاری برای مبارزه با تروریسم و رفع مشکلات و موانع ارتباط بین دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وزیران خارجه سه کشور در پکن، تأکید کردند که برای بهبود روابط دو کشور راهکار مشخص را در دستور کار خود قرار داده ند.
«وانگ یی» در نشست خبری گفت که افغانستان و پاکستان توافق کردند تا روابط خود را بهبود بخشیده و بطور مشترک برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.
وی افزود که چین در زمینه مبارزه با تروریسم و اعتماد سازی بین دو کشور افغانستان و پاکستان تلاش خواهد کرد.
وانگ یی گفت که دو کشور توافق کرده اند تا فعالیت‌هایی را که امنیت طرف مقابل را تهدید کند، انجام ندهند و پاکستان یک برنامه مشخص برای بهبود روابط خود با افغانستان در دستور کار قرار دهد و برای آن اقدامات عملی انجام خواهد داد.
به گفته وزیر خارجه چین دو کشور گروه‌های کاری مشترک را در این رابطه ایجاد خواهند کرد که به حل مشکلات موجود بین دو کشور بپردازند.
وانگ یی گفت که افغانستان از این تصمیم پاکستان استقبال کرده و پذیرفته است که پاکستان برای بهبود این روابط گام های عملی بردارد.
وزیر خارجه چین تأکید کرد که گام های عملی فرصت را برای گفت وگوهای موثر بعدی فراهم خواهد کرد و درباره صلح و ثبات اثرگذار است .
در این نشست هر سه کشور از مالکیت صلح به رهبری افغان ها حمایت کردند و توافق داشتند که طرحی را برای گفت و گو با طالبان تهیه و اعلام کنند.
وزیر خارجه چین همچنین گفت که سه کشور مشاوره های مشترک برای مبارزه بدون تفکیک با تروریست ها را خواهند داشت و نقش علمای افغانستان و پاکستان را برای تحقق صلح با اهمیت خواند.
«خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس خبری گفت که ابزارها و راه‌های گوناگون را برای رسیدن به اهداف خود جستجو کرده و تلاش می‌ کنند تا کارهای عملی بین پاکستان و افغانستان برای رسیدن به صلح و ثبات آغاز شود.
«صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان هم بر نقش سازنده چین در مسایل افغانستان تاکید کرد و گفت: افغانستان به طور کامل در باره گسترش روابط با چین آماده است.
وی نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین را تاریخی خواند و تاکید کرد که هر سه کشور اقدامات را علیه تروریست ها انجام دهند و نیز گروه‌های کوچک تروریستی فعال در منطقه را تحت فشار قراردهند.
وزیر خارجه افغانستان چالش های کشورش را گوناگون برشمرد و آن را نیازمند همکاری های عملی کشورهای همسایه خواند.
ربانی گفت که بهبود روابط کابل – اسلام آباد تهدیدات مشترک علیه دو کشور را کاهش خواهد داد و بر مبارزه بدون تفکیک علیه تروریسم تأکید کرد.
سابقه نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین به دوران دولت حامد کرزی بر می گردد که از کشور چین خواست تا از نفوذ خود بر پاکستان استفاده کند تا این کشور آماده شود، گروه طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند.
اما آخرین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین در هشتم خرداد ماه امسال در اسلام آباد برگزار شد و سه کشور اعلام کردند که نمایندگان پاکستان، چین و افغانستان دیدگاه‌های خود را در فضای دوستانه مطرح کردند و تدابیر عملی برای گسترش همکاری‌ها اعمال خواهند کرد اما تحولی رخ نداد.
در نشست موصوف نیز هر سه کشور بر ایجاد چارچوب منظم برای همکاری‌ های عملی در بخش های اقتصادی و سیاسی بین سه کشور تاکید کردند.
بعد از آن که آمریکا راهبرد جدید نظامی خود را برای افغانستان در اواخر مرداد ماه امسال اعلام کرد و در آن از پاکستان به عنوان پناه دهنده تروریست ها خواستار تغییر رفتار شد و میدان بازتری را برای هند به عنوان رقیب سنتی پاکستان در کشور افغانستان ترسیم کرد ؛ در عمل تنش میان دو همسایه یعنی افغانستان و پاکستان افزایش یافت.
«صبغت الله احمدی»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان امروز در مورد نشست بیجینگ اظهار داشت که در کنار مبارزه با تروریسم، حل تنش ها میان افغانستان و پاکستان از موضوعات کلیدی این نشست بوده است .
وی افزود: با آن که پایان تنش ها میان افغانستان و پاکستان کار یک شبه نخواهد بود، اما نقش چین در کاهش تنش بین کابل و اسلام آباد و وادار ساختن پاکستان به نابودی لانه های تروریستی اثرگذار است.
احمدی تأکید کرد که چین کشور تأثیرگذاراست و ابراز امیدواری کرد که بتواند از نفوذ خود بر پاکستان استفاده کند.
به باور وی چین نیز از گسترش نفوذ داعش و طالبان در افغانستان نگران و مصمم است بر پاکستان فشار وارد کند تا طالبان را بر میز مذاکره حاضر کند.
کارشناسان و سیاستمداران افغانستان در رسانه های این کشور نظر داده اند که تاکنون نشست های زیادی به نام سه جانبه و چهارجانبه بین دو طرف برگزار شده که هیچ نتیجه عملی در پی نداشته است.
«علی کاظمی» از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز دیروز دوشنبه ابراز امیدواری کرده بود که چین با استفاده از نقش مثبت و نفوذ خود بر پاکستان در امور افغانستان، فشار وارد کند تا اسلام آباد در روند صلح افغانستان همکاری کند.
وی گفت که امیدوار است چین جدا از نزدیکی روابط خود با پاکستان برای پایان جنگ در افغانستان صادقانه کار کرد و پاکستان مجبور به همکاری شود.
برخی دیگر از نمایندگان بر این باورند که این گونه نشست ها برای کاهش فشار آمریکا و جامعه جهانی علیه پاکستان است و کمتر توجه به تامین صلح و امنیت افغانستان خواهند داشت.
«خلیل احمد شهید زاده» از این جمله افراد است که تأکید داشت برگزاری نشست سه جانبه چین بیشتر با هدف کاهش فشار علیه پاکستان برگزار شده است تا تأمین صلح و امنیت در افغانستان و باور کمی دارد که چین صادقانه بر پاکستان فشار وارد کند تا از حمایت تروریست ها دست بردارد.
اکنون باید انتظار کشید تا دور بعدی این نشست که قرار است سه ماه دیگر در کابل برگزار شود، تعهدات سه کشور تا چه حدی عملی خواهد شد و آیا جذابیتی برای نشست بعدی باقی خواهد ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید