سایه بحران مالی بر سر مردم یونان در ایام جشن کریسمس

    کد خبر :184549

برگزاری مراسم جشن های کریسمس زیر سایه ادامه ریاضت اقتصادی طی شش سال گذشته در یونان،امسال نیز بر سر خانواده های این کشور سایه افکنده و مردم با مشکلات جدی دراین رابطه مواجه هستند.

افزایش مالیات ها، کاهش حقوق و مزایای بازنشستگان، کاهش هزینه های خدمات و سرویس خدمات دولتی واداری باعث گردیده که مردم یونان در وضع اسفبار اقتصادی قرارگیرند و سایه ادامه ریاضت اقتصادی برای ششمین سال بر جشن های میلاد حضرت عیسی(ع) در این کشور و خانواده های یونانی ادامه داشته باشد.
گر چه دولت چپگرای یونان امسال برای رفع بعضی مشکلات شهروندان در این ایام طرح کمک نقدی به شهروندان نیازمند و بیکار را در پارلمان به تصویب رساند که براساس آن حدود یک میلیارد یورو بین اقشار کم درآمد در ایام جشن های میلاد مسیح براساس درآمدسالانه آنان تقسیم گردد، ولی به گفته تحلیلگران این اقدام برای حل مشکلات مردم و پرداخت هزینه هاکافی نیست.
براساس تصمیم دولت چپگرای یونان، مبلغ 400 یورو به هر جوان 18 تا25 ساله بیکار اهدا می گردد و کسانی که حقوق ماهانه آنان کمتر از 900 یورو بوده است، نیز براساس حقوق دریافتی شان، کمک های نقدی دریافت می کنند.
براساس گزارش وزارت اقتصاد و دارایی یونان تعداد یک میلیون و 300 هزار نفر از شهروندان یونانی برای دریافت کمک نقدی تقاضا کردند که به هر کدام از آنان مبلغی برای گذران هزینه های برگزاری جشن میلاد مسیح داده شده است.
براساس آمارمنتشر شده حدود 80 درصد مردم یونان به علت فقر و کاهش درآمد سالانه خود امسال قادر به تامین کامل هزینه های برگزاری مراسم جشن میلاد مسیح نبودند و نتوانستند هدایایی را که معمولاً برای فرزندان و دیگر اعضای خانواده تهیه می نمایند، را انجام دهند و به ناچار به خرید وسایل اولیه و ارزان قیمت روی آوردند.
براساس اعلام اتحادیه، مردم برای تهیه مواد غذایی والبسه و دیگر وسایل مورد نیاز مراسم این جشن، پس از بررسی قیمت ها بااحتیاط به انتخاب وسایل موردنظر ونیازخود می پرداختند و در آمد امسال کسبه از فروش ایام عید و جشن میلاد حضرت عیسی(ع) نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش نشان می دهد.
براساس گزارشات منتشره درباره وضعیت اقتصادی شهروندان یونانی طی مدت شش سال گذشته، به علت افزایش مالیات ها، قیمت اجناس، افزایش هزینه اداری و درمانی، هزینه های تحصیل فرزندان، کاهش حقوق بازنشستگان، افزایش مالیات های مسکن ، حدود 45 الی 50 درصد توانایی خرید خود را از دست داده اند.
روزنامه یونانی زبان’تو ویما’ روز یکشنبه نوشت: با شروع دریافت مالیات ها، یونانیان بیش از پیش بسوی فقر سوق داده شده اند، زیرا مالیات های دریافتی از هر شهروند بین 500 الی 1000 یورو نسبت به سال پیش افزایش یافته است و اکثر مردم تحت هیچ شرایطی قادر به پرداخت مالیات های خود نیستند.
این روزنامه درادامه گزارش خود درباره وضعیت مالی یونانیان و افزایش مالیات ها می نویسد:در حالی مالیات ها افزایش یافته که شهروندان یونانی مبلغی حدود 96 میلیارد یورو بابت مالیات های سال های گذشته به دولت بدهکار هستند درحالیکه در سال گذشته میلادی یعنی سال 2016 میلادی 80 میلیارد یورو به دولت بابت مالیات بدهکار بوده اند و بدین ترتیب قادر به پرداخت آنها نیستند و با مشکلات فراوانی در برگزاری مراسم جشن میلاد مسیح مواجه بوده اند.
دولت یونان برای دریافت مالیات از حساب های شهروندان بدهکار برداشت می کند و این امر باعث گردیده که مردم از واریز پول درحساب های سپرده شان، خودداری کنند و بدین ترتیب به بانک ها تا حدودی لطمه وارد گردیده است.
در همین حال افزایش دریافت مالیات کسبه نیز باعث گردیده که تعداد زیادی از کسبه و شرکت های تجاری ناتوان از ادامه کار باشند.
براساس آمار منتشره در این باره تاکنون بیش از 260 هزار کسبه و شرکت تولیدی به علت عدم توانایی پرداخت مالیات های خود و نداشتن درآمد کافی به علت پایین آمدن توانایی خرید مردم ورشکسته و تعطیل گشته اند.
این امر باعث گردیده که دولت یونان دراین اواخر اعلام ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت های تولید و فروشگاه های زنجیره ای را نپذیرد و خود نیز اقدام به استخدام جزیی برای ادارات دولتی و بخصوص مراکز آموزشی و درمانی کشور نماید و این امر باعث گردیده که نرخ بیکاری از 27 درصد در سال 2015 میلادی در سال 2017میلادی یعنی طی دو سال به 23 درصد برسد.
براساس گزارش اداره مالیات یونان، مردم یونان درمیان تمام کشورهای جهان بیشترین مالیات رادریافت می کند و از هر صد یورو درآمد شهروندان، مبلغ 57 یورو برای پرداخت مالیات ها و بیمه بازنشستگی به دولت بازگردانده می شود و این امر باعث گردیده که درآمد دولت نسبت به برنامه های پیش بینی شده و مورد درخواست اتحادیه اروپا و وام دهندگان، حدود 7 میلیارد یورو بودجه اضافه کسب نماید که از همین مبلغ ، حدود یک میلیارد یورو بصورت کمک نقدی دراختیار افراد و اقشار کم درآمد برای پوشش هزینه های برگزاری جشن میلاد حضرت مسیح(ع)، قرار داده است.
در حال حاضر حدود یک و میلیون 300 هزار نفر از جمعیت فعال این کشور 10 میلیونی، بیکار هستند و به علت فقر موجود در کشور کلیساها، سازمان های مردم نهاد، رادیو و تلویزیون های خصوصی، فروشگاه های زنجیره ای، پزشکان داوطلبان برای یاری رساندن به این دست از افراد، به جمع آوری مواد غذایی، دارویی و بهداشتی بطور مستمر بپردازند و از این طریق زندگی روزمره تعداد زیادی تامین می گردد.
اما فقر باعث نگردیده که در این کشور مراسم جشن میلاد مسیحی برگزار نگردد زیرا یونانیان معمولاً برای گذاران مراسم جشن های میلاد مسیح با خانوده های خود این مراسم را برگزار می کنند و به زادگاههای خود می روند ، به روستا و یا دیگر شهر ها سفر می کنند و در جمع خانوادگی این مراسم را برگزارمی کنند.
در همین حال شهرداری های سراسر کشور نیز برای افرادی که توانایی برگزاری مراسم راندارند، برنامه های جشن و سرور راه اندازی می کنند و از شهروندان فقیر برای شرکت دراین مراسم طی فراخوانی دعوت به عمل می آورند و معمولاً برنامه های آبرومندی را با اجرای کنسرت ها، تهیه غذا و دیگر اقلام مورد نیاز برگزاری این مراسم اقدام می نمایند.
امسال شهرداری آتن و دیگر شهرداری هااقدام به برپایی مراسم ویژه ای برای میلاد مسیح با برپایی درخت بزرگی در میدان’ سینداگما’ یعنی میدان اصلی شهر آتن برگزار گردید.
در همین حال دیگر شهرداری های کشور نیز در میادین اصلی مراسم جشن وسروری برای تمام شهروندان اجرا کردند.
به گزارش ایرنا،یونانیان معمولاً با خرید هدایای کوچک و بزرگ برای افراد مسن و کودکان و تهیه شام ویژه ای اغلب در منازل خود به برگزاری جشن اقدام می کنند و جوانان نیز پس از مراسم سالگرد میلاد حضرت عیسی (ع) که درمحلکلیسا های مناطق و شهرداری های مختلف برگزار می گردد، به مراکز تفریحی می روند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید