ایمنی بیمارستانها اولین گام آمادگی در برابر حوادث و بلایا است

    کد خبر :184315

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیمارستانها خط مقدم ارائه خدمات به مصدومین ناشی از حوادث و بلایا هستند گفت: ایمنی بیمارستانها اولین گام در آمادگی در برابر حوادث و بلایا است.

دکتر قاسم جان بابایی در همایش روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: هم اکنون حوادث و بلایای به عنوان یکی از چالش های عمده نظام سلامت در سراسر جهان مطرح است. وقوع این حادثه، سالانه منجر به مرگ و میر، مصدومیت و معلولیت میلیون ها نفر می شود و حجم زیادی از منابع جهانی که می تواند زمینه ساز توسعه پایدار شود مصروف نتایج زیانبار حوادث و بلایا می شود.

وی افزود: انواع بلایای طبیعی، عمدتا جمعیت جوان، مولد و نان آور جامعه را در بر گرفته و خسارت های مالی زیادی را بر جامعه تحمل می کند و این امر در کشورهای با درآمد پائین و متوسط جدی تر است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: کشور ایران در معرض انواع مخاطرات طبیعی و انسان ساخت قرار دارد و طی ۱۰۰ سال اخیر پیامدهای ناگواری را متحمل شده است. از آنجا که مدیریت جامع بحران مستلزم مشارکت و همکاری تمامی سازمانها بوده و سلامت همواره اولین مطالبه مردم در بحران ها است، لذا در این راستا و به منظور ایجاد هماهنگی، پشتیبانی، پیگیری عملیات اجرایی کارگروه و آمادگی و پاسخ به حوادث غیرمترقبه تشکیل شده است.

این کارگروه با اولویت پیشگیری و کاهش آسیب پذیری و همچنین تمرکز بر آمادگی، برنامه ریزی و پاسخ و با بهره مندی از توان کمیته های شش گانه اهداف و اقدامات پی در پی را پیگیری می کند.

جان بابایی تصریح کرد: از آنجا که ۵ دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش … و بزرگداشت زلزله بم است بر آن شدیم تا این روز با محوریت نحوه مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه و با ارائه نقشه راه کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه با نگاهی به درس آموخته های زلزله کرمانشاه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس منابع موجود و تحقیقات انجام شده، اولین و مهمترین قدم برای کسب آمادگی و کاهش اثرات ناشی از وقوع حوادث و بلایا و مدیریت جامع خطر، بررسی و تحلیل عناصر اصلی خطر و پیش بینی نتایج حاصل از تعامل آنهاست. به همین منظور طراحی و تدوین ابزارهای جامع، متناسب با بستر و فرهنگ می تواند اطلاعات قابل اعتماد و معتبر لازم به منظور شناخت خطرات ناشی از وقوع حوادث و بلایا با منشاء طبیعی انسان ساخت را تامین کند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: از آنجا که بیمارستانها خط مقدم ارائه خدمات به مصدومین ناشی از حوادث و بلایا هستند، ارزیابی خطر و اطلاع از ایمنی بیمارستانها اولین گام در آمادگی در مقابل حوادث و بلایا است.

وی افزود: این ارزیابی شامل شناخت مخاطرات، آسیب پذیری سازه ای و غیر سازه ای، آمادگی عملکردی و ظرفیت به عنوان اولین قدم در بهبود آمادگی بیمارستانها در برابر بلایا است.

جان بابایی خاطرنشان کرد: در زلزله کرمانشاه، بیمارستهای سرپل ذهاب و اسلام آباد آسیب های جدی را متحمل شدند. در بیمارستان شهدای سرپل ذهاب در سال ۹۵ ایمنی سازه ای ۸۷.۵ درصد، ایمنی غیرسازه ای ۳۵ درصد، ایمنی عملکردی ۱۸ درصد و ایمنی کلی ۵۸ درصد برآورد شده بود و در بیمارستان امام خمینی اسلام آباد غرب ایمنی سازه ای ۷۲ درصد، ایمنی غیرسازه ای ۴۷ درصد، ایمنی عملکردی ۵۰ درصد و ایمنی کلی ۶۰ درصد برآورد شده است. این اطلاعات به مدیران در جهت افزایش ایمنی بیمارستان در زمان حوادث و بلایا، اطلاعات خوبی ارائه می دهد.

به گزارش مهر، معاون درمان وزارت بهداشت در پایان افزود: ایمنی کلی تمامی بیمارستانهای استان کرمانشاه ۵۷ درصد محاسبه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید