رییس مجلس پاکستان: ایران را مهم ترین دوست و شریک راهبردی پاکستان می دانیم

    کد خبر :183646

رییس مجلس ملی پاکستان با تاکید بر لزوم گسترش روابط دوجانبه کشورش با ایران، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم ترین دوست و شریک راهبردی پاکستان یاد کرد.

‘سردار ایاز صادق’ روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نخستین اجلاس روسای مجالس شش کشور ‘ایران، ترکیه، پاکستان، چین، روسیه و افغانستان’ با موضوع راهبردها و چالش های مبارزه با تروریسم در اسلام آباد پاکستان، با بیان روابط خوب سیاسی و دیپلماتیک کشورش با ایران، بر ارتقای روابط تجاری دوجانبه تاکید کرد.
وی با تقدیر از موضع گیری های صریح جمهوری اسلامی ایران در اجلاس پاکستان، حضور هیات ایرانی به ویژه رییس مجلس شورای اسلامی را در موفقیت این اجلاس و دتیابی به بیانیه نهایی اجلاس را مورد تاکید قرار داد و افزود: ایران مهم ترین نقش را در این اجلاس ایفا کرد.
سردار ایاز صادق در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران و پاکستان، دوستان و دشمنان مشترک و اهداف مشترکی در صحنه بین الملل دارند، گفت: در برخی مواقع نتوانسته ایم از فرصت ها برای ارتقای روابط دوجانبه بهره برداری مطلوب کنیم.
رییس مجلس ملی پاکستان با تاکید بر نقش موثر پارلمان های دو کشور برای ارتقا روابط دو جانبه تصریح کرد: امیدواریم به اقدام کمیسیون های تخصصی پارلمان های دو کشور، روابط دو جانبه به ویژه در بخش تجاری ارتقا یابد.
ایاز صادق در بخش دیگری از سخنانش در این دیدار از بندر گوادر و چابهار به عنوان دو بندر راهبردی یاد کرد و گفت: ای دو بندر می توانند با همدیگر برای گسترش تجارت همکاری کنند.
** لاریجانی: توافقات دو جانبه باید در عرصه عملیاتی خود را نشان دهند
رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری های دوجانبه به ویژه تکمیل خط لوله صلح تاکید کرد و گفت: امیدواریم توافق های انجام شده در این سفر شکل عملیاتی به خود گرفته و مانند خط لوله گاز صلح نشود.
علی لاریجانی با بیان سخنان رییس جمهوری کشورمان در آیین افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار مبنی بر لزوم همکاری ایران و پاکستان و بنادر چابهار و گوادر به ویژه در زمینه ارتباطات ریلی و جاده ای تصریح کرد: گسترش روابط تجاری به نفع دو کشور است و همه باید تلاش کنند تا سطح مبادلات تجار یدو جانبه به سطح مورد توافق سران دو کشور یعنی 5 میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش با بیان وجود مشکلاتی در برقراری کانال و ارتباط بانکی بین دو کشور، تصریح کرد: پیگیری و تحقق این مهم بسیار ضروری است و از پاکستان نیز می خواهم که در این خصوص هر په زودتر اقدام کند.
‘مخدوم خسرو بختیار’ رییس کمیسیون روابط خارجی پاکستان نیز در این نشست با اشاره به دعوت رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از وی برای انجام دیدار دوجانبه از بنادر گوادر و چابهار، گفت: بزودی هیاتی دوجانبه برای این دیدار به این دو بندر اعزام می شود.
وی نکته ضروری در افزایش همکاری بنادر چابهار و گوادر را همکاری وزارت راه و شهرسازی دو کشور برای برقراری اتصالات جاده ای و هوایی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه به وقت محلی به منظور شرکت و سخنرانی نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم با حضور رئیسان مجالس شش کشور « ایران، روسیه، ترکیه، افغانستان، چین و پاکستان» به اسلام آباد پایتخت پاکستان وارد شد.
حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور ایرانیان خارج از کشور و پارلمانی وزیر امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل، محمد جواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمجلس، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس و محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی و اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این سفر لاریجانی را همراهی می کنند.
اجلاس «چالش های مقابله با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای» با ابتکار مجلس ملی پاکستان و حضور رئیسان مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، افغانستان، چین و ترکیه روز یکشنبه امروز سوم دی در اسلام آباد پاکستان در حال برگزاری است.
علی لاریجانی در حاشیه این نشست با رییس مجلس سنای پاکستان و رییس مجلس دومای روسیه دیدار و گفت و گو کرد.
دیدار با رییس بانک مرکزی پاکستان و رییس مجلس افغانستان و برگزاری نشست خبری با رسانه های خارجی از دیگر برنامه های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به پاکستان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید