از نبود پله اضطراری در تونل خط 7 مترو تا افتتاح مجدد آن در اردیبشت‌97

    کد خبر :183515

بهره‌برداری از خط 7 مترو در آبان‌ماه سال جاری به دلیل مشکلات متعدد ایمنی؛ متوقف شد. هرچند مسوولان قبلی مدیریت شهری معتقدند که توقف بهره‌برداری از این خط سیاسی بوده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خط با حداقل امکانات ایمنی کار خود را آغاز کرده است که صبح امروز در بازدید مسوولان مترو از خط 7 مترو در جریان مشکلات مطرح شده درخصوص این خط قرار گرفتیم به گونه‌ای که از هواسازهای سه ایستگاه صنعت، کمیل و بریانک بازدید به عمل آمد و همچنین از هواکش‌های میان تونلی که تنها جایشان تعبیه شده بود اما به بیرون دسترسی نداشتند نیز بازدید به عمل آمد.

به گزارش ایسنا، در بازدید علی امام مدیرعامل شرکت مترو از خط 7 مترو، مزینانی مجری خط 7 در توضیح اقدامات صورت گرفته در این خط، اظهار کرد: خط 7 مترو به طول 27 کیلومتر از جنوب شرقی تهران آغاز و به شمال غربی تهران منتهی می‌شود که عمیق‌ترین خط است و عمق برخی از ایستگاه‌ها حتی تا 56 متر نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری هواکش و هواساز آنها تکمیل نشده بود، اظهار کرد: با این حال مدیریت قبلی به این نتیجه رسیده بود که این خط مترو با 8 ایستگاه را بدون تکمیل هواکش میان تونلی افتتاح کند.

مجری خط 7 مترو با بیان اینکه پس از بررسی‌های صورت گرفته، 7 هواکش میان تونلی، 4 پست تبدیل کننده برق، 11 پست روشنایی و ایجاد پله اضطراری برای ایستگاه‌های افتتاح شده در برنامه کاری قرار گرفت، گفت: با تکمیل این موارد اعلام شده شرایط ایمنی برای بهره‌برداری مطمئن از ایستگاه هایی که قبلا افتتاح شده، مهیا شده است.

مزینانی با بیان اینکه برای هر ایستگاه 4 هواکش لازم است، افزود: دو هواکش شمالی و جنوبی، یک هواکش محوطه و یک هواکش تجهیزات لازم است، اما می‌بینید در ایستگاه مترو میدان صنعت که ایستگاه مهمی است، 3 هواکش ساخته نشده و هواکش چهارم نیز تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: بین هر دو ایستگاه مترو، در داخل تونل باید 1 پله فرار باشد که متاسفانه وجود ندارد و تنها در مسیر میدان صنعت تا بریانک یک پله در نظر گرفته شده که دسترسی به بیرون ندارد.

مجری خط 7 مترو با بیان اینکه باید براساس استانداردهای جهانی با طی کردن 381 متر در تونل به یک راه پله فرار برسیم گفت: می‌بینید که این مساله مهم در طول بازدید از مسیر یعنی میدان صنعت تا رودکی تعبیه نشده و هیچ هواکشی وجود ندارد.

خط 7 به دلیل پستی و بلندی مسیر بسیار حساس است

ورود قطارها به صورت دستی راهبری می‌شد

مزینانی با بیان اینکه برای افتتاح یک خط 4 مساله مهم وجود دارد که باید حتما مورد تاکید قرار گیرد، یادآور شد: نصب هواساز، ایجاد هواکش میان تونلی، ایجاد پله اضطراری و نصب سیگنالین از مهم‌ترین ملزومات بهره‌برداری از ایستگاه‌ها و خطوط است اما می‌بینید در بحث سیگنالین به دلیل عدم تکمیل تجهیزات، هر 55 دقیقه 1 قطار وارد خطوط می‌شد که با بی‌سیم و به صورت دستی راهبری می‌شد که خط 7 به دلیل پستی و بلندی مسیر بسیار حساس است به گونه‌ای که در برخی از ورودی ایستگاه‌ها شیب افزایش می‌یابد و نمی‌توان حتی ایستگاه‌ها را هم رویت کرد و قطعا اگر خطای انسانی رخ می‌داد موضوع جدی را شاهد بودیم.

به گزارش ایسنا، ایستگاه بعدی بازدید مسوولان مترو ایستگاه کمیل بود که مهندس مزینانی با هدایت خبرنگاران به هواساز ایستگاه گفت: می‌بینید که محل نصب هواساز تکمیل است اما از لحاظ تجهیزات هیچ تجهیزاتی در آن نصب نشده است.

مجری خط 7 مترو با بیان اینکه 8 ایستگاه بهره برداری شده اما تنها 4 پست یکسوکننده برق ایجاد شده و این در حالی است که در این پست‌های یکسوکننده برق، برق 20 کیلوولت فشار قوی به برق 750 ولت مورد استفاده قطار تبدیل می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که باید بالاسر پست‌های یکسوکننده برق، هواساز نصب شود که می‌بینید هیچ چیزی وجود ندارد.

خط 7 مترو تنها امکانات اولیه داشت و ایمنی آن ناقص بود

علی امام مدیرعامل شرکت مترو نیز در پایان این بازدید که به ایستگاه بریانک ختم شد، با بیان اینکه خط 7 مترو از میدان صنعت تا بسیج با افتتاح 8 ایستگاه وارد مدار بهره‌برداری شد، گفت: این ایستگاه‌ها از نظر امکانات اولیه که مردم بتوانند وارد آن شده و از آن خارج شوند تکمیل شده بود، اما از نظر ایمنی نواقص زیادی داشت که باید برطرف می‌شد.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم پذیرش ریسک و همچنین لزوم توجه به ایمنی خط 7 بهره‌برداری تردد از این خط در آبان‌ماه متوقف شد، تصریح کرد: از روزی که این خط تعطیل شد، جلسات متعددی را با شرکت بهره‌برداری مترو و پیمانکاران برگزار کردیم تا هرچه سریع‌تر مشکلات ایمنی این خط حل شود.

بهره‌برداری از 22 ایستگاه خط 7 مترو تا پایان سال درصورت تأمین اعتبار

مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه کل 22 ایستگاه این خط در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: از آنجایی که خط 7 از جنوب غرب تا شمال غرب را برعهده دارد قطعا جزو خطوط پراستفاده خواهد بود که امیدواریم بتوانیم تمامی ایستگاه‌های این خط را به مداری بهره‌برداری برسانیم.

امام با بیان اینکه از زمان تعطیلی خط 7 تاکنون علاوه بر بحث ایمنی خط موضوع ایجاد هواساز ایستگاه‌ها و همچنین ایجاد نصب هواکش‌های میان تونلی و تکمیل سیستم سیگنالین مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در بحث تجهیزات عقب هستیم اما در موضوع هواکش‌ها در طول مدت 2 ماه توانستیم با وجود مشکلاتی که در تملک داریم، مشکل دو هواکش را حل کنیم ، ادامه داد: در بخش تجهیزات و سیگنالین و ایمنی نیز بخشی از تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شوند و برخی نیز در خارج از کشور خریداری می‌که در برخی مواقع پیمانکاران قبلا ساخت تجهیزات را سفارش داده و حتی ساخت آنها شروع شده بود اما چون اعتبارات تزریق نشده بود، ساخت تجهیزات نیمه کاره مانده بود و امیدواریم با تزریق اعتبارات اولیه بتوانیم طبق جدول زمان بندی شده این تجهیزات را نصب کنیم.

نبود اعتبارات زمان بهره‌برداری خط 7 مترو را به اردیبهشت 97 موکول کرد

مدیرعامل شرکت مترو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان بهره‌برداری مجدد از خط 7 چه زمانی خواهد بود، گفت: در آبان‌ماه که فعالیت از این خط متوقف شده بود، تلاشمان این بود که تا شب عید مشکلات رفع و این خط مجددا بازگشایی شود اما نیازمند آن بودیم که در همان زمان اعتبارات تزریق شوند اما از آنجایی که تامین اعتبارات به تعویق افتاد، زمان تکمیل کار نیز به اردیبشهت‌ماه سال 97 کشیده شد.

امام در پاسخ به سوالی درباره نقش بانک شهر در تأمین منابع با توجه به حضور مدیرعامل این بانک در بازدید نجفی از خطوط 6 و 7 گفت: تامین کننده خط 6 مترو، بانک شهر است، اما بانک شهر می‌تواند در همه پروژه‌های شهر تهران کمک کند و ما نیز از تسهیلات این بانک استفاده کنیم. اما بانک شهر مابه ازای تسهیلاتی که داده املاکی از شهرداری دریافت می‌کند که با پیگیری‌های انجام شده تا یک هفته دیگر تزریق مالی به خطوط مترو از سوی این بانک انجام خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید