آموزش و پرورش خواستار تغییر تقویم آموزشی است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ۱۷:۰۵
    کد خبر :182861

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: تقویم آموزشی فعلی که آغاز سال تحصیلی را اول مهرماه و پایان آن را خردادماه تعیین کرده است، با اصول آموزشی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی مغایرت دارد و آموزش و پرورش خواستار تغییر تقویم آموزشی است.

مهدی نوید ادهم روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: معتقدیم سه ماه تعطیلات تابستانی آسیب های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را به دنبال دارد که آموزش و پرورش باید در این ایام مداخله کرده و بچه ها را زودتر به مدرسه بیاورد.
وی ادامه داد: این در حالیست که آموزش و پرورش به دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی، نمی تواند زودتر از موعد مقرر یعنی قبل از مهرماه، سال تحصیلی را آغاز کند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: درباره تغییر تقویم آموزشی دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد اما نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند که امید است در آینده نمایندگان بپذیرند که این مصوبه برای نظام آموزشی آسیب‌زا است.
نوید ادهم در اسفندماه 95 از تصویب لایحه دو فوریتی «تغییر تقویم آموزشی کشور» در هیات وزیران و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در آن زمان گفت: تعطیلات زمستانی مدارس در کمیسیون کاهش آلودگی هوا در ریاست جمهوری مطرح شد که نمایندگان آموزش و پرورش اعلام کردند به شرطی با این پیشنهاد موافق خواهند بود که تقویم آموزشی کشور نیز تغییر کند که خوشبختانه این مساله به تایید دولت رسید و قرار شد لایحه دو فوریتی تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
وی افزود: درصورت موافقت نمایندگان با این لایحه، وزارت آموزش و پرورش طرح تقویم جدید آموزشی کشور را با رویکرد افزایش کارایی سیستم آموزشی توأم با حفظ سلامت دانش‌‌آموزان و توزیع تعطیلات مدارس در طول سال با توجه به خصوصیات اقلیم مناطق مختلف تهیه و برای تصویب نهایی به مجلس ارائه خواهد کرد.
نوید ادهم از سوی دیگر به مباحث اقلیمی استان های مختلف کشور اشاره و تاکید کرد: البته در طراحی تقویم جدید آموزشی، در برخی از استان‌ها مشکلاتی وجود دارد مثلاً در جنوب ایران و مناطقی مثل خوزستان، هرمزگان و بوشهر در فصل تابستان با گرمای بسیاری روبه‌رو هستند از این رو اگر ما بخواهیم تقویم شروع مدارس را تغییردهیم باید فکری به حال دانش‌آموزان این منطقه کنیم زیرا امکان مدرسه رفتن در این فصل برای دانش‌آموزان جنوب کشور بسیار سخت است.
اما این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تایید نمایندگان نرسید.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خردادماه امسال درباره دلایل رد این لایحه توضیح داد: «لایحه تغییر تقویم آموزشی» کلیات خوبی داشت و واضح است که تنوع اقلیمی کشور و مساله آلودگی هوای کلان‌شهرها، لزوم تغییر در تقویم آموزشی کشور را تایید می‌کند.
اسدالله عباسی یادآور شد: لایحه تغییر تقویم آموزشی که از سوی دولت ارائه شد مشابه برنامه تغییرات تقویم آموزشی سال ۷۵ بود با این تفاوت که بحث هوای پاک بیشتر در آن مطرح بود اما این لایحه جامعیت لازم را نداشت و نیازمند کار کارشناسی بهتر و دقیق‌تر است.
به گزارش ایرنا،پیشنهاد تغییر تقویم آموزشی به خاطر دیدگاه های موافق و مخالف فراوانی که در این سالها برانگیخته، تاکنون اجرایی نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید