اتخاذ تاکتیک ضد‌سفته‌بازی در بازار دلار

    کد خبر :182518

در اولین روز کاری زمستان، دلار نوسان افزایشی یا کاهشی زیادی را تجربه نکرد و زیر محدوده ۴ هزار و ۱۹۰ تومان باقی ماند. روز شنبه، شاخص بازار ارز با افت جزئی یک تومانی به قیمت ۴ هزار و ۱۸۶ تومان رسید. به گفته فعالان، در دومین روز دی‌ماه، عرضه صرافی‌های بانکی در ابتدای روز بالا بود و همین موضوع موجب شده بود که افزایشی‌ها برای خرید ارز با احتیاط رفتار کنند.

رشد محدود دلار در ابتدای زمستان ۹۶ در حالی رخ داد که در زمستان ۹۵ شروع این ارز بسیار نوسانی‌تر بود.

دلار در اولین روز کاری دی‌ماه سال ۹۵، ۴۵ تومان افزایش پیدا کرده و به قیمت ۴ هزار و ۱۰ تومان رسیده بود. باید دید روند متفاوت و کم‌نوسان ابتدای دی‌ماه ۹۶ به روزهای آتی نیز سرایت خواهد کرد یا بازار بار دیگر پیش از سال نومیلادی با افزایش هیجان مواجه خواهد شد.

افزایشی‌های بازار معتقدند، ورود تقاضا پیش از آغاز سال جدید میلادی می‌تواند قیمت را با یک موج نوسانی مواجه کند. این در حالی است که تعداد بیشتری از معامله‌گران اعتقاد دارند قیمت دلار با عبور از آذرماه توان زیادی برای رشد نخواهد داشت.

برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی زمستان را با افزایش قیمت آغاز کرد. روز شنبه، سکه ۷ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت یک میلیون و ۳۹۸ هزار تومان رسید.

رشد بهای سکه تمام در شرایطی صورت گرفت که از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر حراج این فلز گرانبها در بانک کارگشایی در حال انجام بود.

البته سکه‌های تمام در این حراج با قیمت‌هایی نزدیک به نرخ بازار خریداری شدند و همین موضوع به معامله‌گران سیگنال افزایشی داد. روز جمعه اونس جهانی بالای مرز هزار و ۲۷۰ دلار به کار خود پایان داد تا نقش زیادی در تحریک ابتدای هفته فلز گرانبهای داخلی بازی کند.

به گفته فعالان، بازارساز عرضه ارز در اولین روز زمستان را پیش از ساعت ۱۱ صبح آغاز کرد. در مرحله اول، نرخ حواله درهم در کانال تلگرامی یکی از صرافی‌های بانکی اعلام شد و بلافاصله پس از آن نرخ اسکناس نقدی دلار نیز در کانال یاد شده قرار گرفت.

حواله درهم در ابتدای روز زیر هزار و ۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد و دلار نیز عدد ۴ هزار و ۱۷۶ تومان را در مقابل خود دید. به گفته فعالان، شروع سریع عرضه بازارساز موجب شد عده‌ای از معامله‌گران عقب‌نشینی کنند و خرید خاصی را در بازار صورت ندهند.

یکی از عوامل دیگری که در روز شنبه به کاهش حجم نوسانات کمک کرد، حجم زیاد فروش در معاملات آتی بود. به اعتقاد یکی از بازیگران ارزی، عرضه در معاملات اعتباری به اندازه‌ای بالا بود که موجب شد قیمت فردایی برای چهارمین روز متوالی زیر قیمت نقدی قرار بگیرد.

این اتفاق انتظارات بازار را تحت تأثیر زیادی قرار داده است و برخی از معامله‌گران را وارد موقعیت احتیاطی کرده است.

عامل سومی که در کاهش تغییرات قیمت دلار نقش داشت، افت نرخ حواله درهم بود.

روز شنبه نرخ حواله درهم با افت یک تومانی به نقطه هزار و ۱۵۱ تومان رسید. در چنین روزی که عامل افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت، معاملات دلار با قیمت ۴ هزار و ۱۸۹ تومان آغاز شد.

به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، معامله‌گران در خریدهای پشت خطی تلاش زیادی کردند که قیمت را بالا بیاورند.

به گزارش اقتصادنیوز،با این حال افزایش عرضه ارز در برابر آنها قرار گرفت تا قیمت از سقف ابتدای روز شنبه (۴۱۸۹ تومان) پایین بیاید. تا ساعت یک بعدازظهر قیمت تا ۴ هزار و ۱۸۲ تومان پایین آمد، ولی دلار در برابر نزول به زیر محدوده ۴ هزار و ۱۸۰ تومان مقاومت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید