برنامه دولت برای حذف کنکور

    کد خبر :182443

اصطلاح «ستاره‌دارشدن دانشجویان» از تابستان ۱۳۸۵ در اولین سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد باب شد. زمانی که تعدادی از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی و صنفی شان با قرار گرفتن ستاره‌هایی در کنار نام خود در کارنامه کنکورشان به‌نوعی از تحصیل در دانشگاه منع شدند.

منصور غلامی، وزیر علوم اعلام کرد: «هر کدام از داوطلبان امسال که فکر می‌کنند به‌دلیل موانعی از جمله ستاره‌دار شدن نتوانسته‌اند وارد دانشگاه شوند، همراه با دلایل خود مستقیما با من مکاتبه کنند تا به پرونده‌شان رسیدگی شود.»

او روز گذشته در نشستی خبری که در حاشیه بازدید از باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، درخصوص اظهارات اخیر خود که عنوان کرده بود دانشجوی ستاره‌دار نداریم و آنان کسانی هستند که نقص پرونده دارند، اظهار کرد: آنچه تاکنون مطرح شده این است که بعضا در سال‌های گذشته برخی داوطلبان در تکمیل مراحل ورود به دانشگاه با برخی موانع از جمله مباحث گزینشی روبه‌رو شده‌اند. عملا این افراد هنوز دانشجو نشده بودند که اسم آنها را دانشجوی ستاره‌دار بگذاریم.

وزیر علوم چند روز پیش هم از حل شدن مشکل دانشجویان ستاره‌دار خبر داده بود و از کسانی که به عنوان داوطلبان سال تحصیلی ۹۶ مشکل داشته‌اند، خواست تا با مستندات برای حل مشکلشان به وزارت علوم مراجعه کنند.

اصطلاح «ستاره‌دارشدن دانشجویان» از تابستان ۱۳۸۵ در اولین سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد باب شد. زمانی که تعدادی از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی و صنفی شان با قرار گرفتن ستاره‌هایی در کنار نام خود در کارنامه کنکورشان به‌نوعی از تحصیل در دانشگاه منع شدند.

از همین رو حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار در دستور کاردولت حسن روحانی قرارگرفته است. در همین راستا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه هفته گذشته در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی صراحتا از منصور غلامی وزیر علوم خواست تا مشکل دانشجویان ستاره‌دار را حل کند.

او همچنین طی سخنانی در این اجلاس گفت: «طرف می‌خواهد در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس تحصیل کند، چه کار داری به زندگی‌اش؟ می‌رویم از همسایه می‌پرسیم طرف می‌خواهد فوق‌ لیسانس بخواند! حراست می‌رود از همسایه می‌پرسد که این جوان، جوان خوبی است؟ اینکه در خانه‌اش زندگی می‌کند، همسرش است؟ به شما چه ربطی دارد؟ این غلط‌ها دیگر چیست؟»

به‌دنبال این سخنان لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «ایلنا» از دستور صریح و روشن رئیس‌جمهوری در این خصوص خبر داد و گفت: آقای غلامی حتما پیگیری خواهند کرد و ما نیز با ایشان همکاری خواهیم کرد. ازسوی دیگر به گفته فاطمه سعیدی نماینده تهران در مجلس، پیگیری وضعیت دانشجویان محروم از تحصیل در دستورکار فراکسیون حقوق شهروندی قرار گرفته است.

روز گذشته نیز منصور غلامی در یک نشست خبری با اشاره به موضوع «دانشجویان ستاره‌دار» گفت: اشخاصی که مورد بحث بوده اصلا دانشجو نبوده‌اند بلکه داوطلب ورود به دانشگاه بوده‌اند.

او افزود: با همان اصطلاح رایج در شرایط فعلی و بدون اینکه به تاریخچه قضیه و سال‌های گذشته وارد شوم، بعد از ورود به وزارتخانه و در بررسی امور متوجه شدم هنوز پرونده پذیرش عده‌ای از افراد در دانشگاه تکمیل نشده و پشت خط ورود به دانشگاه هستند که به نظر من اشتباها به آنها دانشجو می‌گویند؛ زیرا آنها هنوز دانشجو نشده‌اند.

دانشجویان پس از گذراندن هر مقطع از دانشجویی خارج می‌شوند و بعد از ثبت‌نام در دانشگاه دوباره دانشجو خواهند شد. وزیر علوم تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که نیت همه مسوولان مربوطه بر این است که مشکل حل و پرونده افراد تکمیل شود و آنها وارد دانشگاه شوند.

غلامی گفت: تعداد محدودی از افراد بودند که به دلایل مختلف از جمله فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی برایشان سوال بود که در سابقه خود محکومیت دارند یا ندارند که مسائل این مجموعه هم با کمک مسوولان و نهادهای ذی‌ربط حل شده است و الان برای داوطلبان ورود به دانشگاه در مقاطع ارشد و دکترای سال ۹۶ مشکلی به لحاظ اصطلاح معروف دانشجوی ستاره‌دار نداریم.

او با اشاره به اینکه ممکن است عده‌ای از افراد مدعی شوند که در سال‌های گذشته به‌دلیل ستاره‌دار شدن نتوانسته‌اند وارد دانشگاه شوند، تصریح کرد: ضمن اینکه مسوولیت آن سال‌ها با من نیست، اما پیگیری درخواست‌های این افراد هم انجام می‌شود. وزیر علوم اضافه کرد: هر دانشجویی که خلاف مقررات دانشگاه اقدامی انجام دهد، کمیته انضباطی به آن تخلف رسیدگی می‌کند و براساس آیین‌نامه‌ رای صادر می‌شود؛ ممکن است بعضا رای‌ها منجر به اخراج دانشجو شود که این موضوع ربطی به ستاره‌دار شدن معروف ندارد.

فرارمغزها

بخش دیگری از سخنان وزیر علوم به موضوع فرارمغزها اختصاص داشت. به گزارش «ایسنا» غلامی با بیان اینکه رفتن به سایر دانشگاه‌ها و کشورها برای تحصیل فی نفسه بد نیست، اما باید هدف از رفتن تعریف شود،گفت: ما باید کمک و حمایت کنیم که از استعدادهای دانشجویان کشور در همین‌جا استفاده شود. البته باید آنها اول از همه فکرشان را در کشور مستقر کنند و تصمیم بگیرند در اینجا بمانند و کار کنند.

حذف کنکور

یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم حذف کنکور است. قانون حذف کنکور سال ۸۶ به تصویب رسید و قرار شد در سال نخست برنامه پنجم توسعه اجرا شود، اما این قانون هنوز اجرایی نشده است.

شاید از همین رو علی لاریجانی رئیس مجلس ۲۹ آبان‌ماه سال‌جاری در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران طی سخنانی بابیان اینکه روش کنکور هم معضل جدیدی را در کشور ایجاد کرده است، به تصویب حذف کنکور اشاره کرد و به نوعی از سامان نیافتن سازو کار حذف کنکور انتقاد کرد.

در همین راستا منصور غلامی وزیر علوم روز گذشته در نشستی خبری که در حاشیه بازدید از باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، درخصوص حذف کنکور گفت: با همکاری سایر نهادها و براساس تکلیفی که هست برای سال ۱۴۰۰ مدل پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها عوض می‌شود و براساس آزمون سراسری نخواهد بود.

او همچنین با بیان اینکه باید با همکاری نهادهای ذی‌ربط مدل ارزیابی برای ورود به دانشگاه را تعریف کنیم گفت: در حال حاضر کارهایی درخصوص این موضوع در حال انجام است. او در گفت‌وگو با خانه ملت نیز با بیان اینکه برای حذف کنکور باید الگوی جدید پذیرش در دانشگاه‌ها تعریف شود، تصریح کرد: باید ۴ تا۵ سال قبل از زمان ورود به دانشگاه، این مدل را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها شرح داد تا بتوانند براساس آن الگو جلو آیند.

غلامی با اشاره به سخنان اخیر رئیس مجلس گفت: اگرچه رئیس مجلس به مزاح از انحلال سازمان سنجش گفتند، اما این شوخی پیامی در خود داشت و اینکه تصور می‌شود سازمان سنجش عامل اصلی ادامه کنکور است؛ در حالی که اینگونه نیست. او افزود: باید برای پذیرش دانشجو بدون کنکور در این رشته‌ها، مدل جدیدی تعریف شود و سپس اقدام به حذف کنکور در این رشته‌ها کرد.

وزیر علوم، همچنین سازمان سنجش را از گردش مالی چند هزار میلیاردی پیرامون کنکور بی‌نصیب خواند و گفت: این گردش مالی مربوط به کلاس‌های کنکور می‌شود و خانواده‌ها این هزینه را برای فرزندان خود قبل از ثبت‌نام در سازمان سنجش متقبل می‌شوند.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید