اهمیت سفر ماکرون به ایران برای فرانسوی‌ها

    کد خبر :182096

«ناتالی گوله» عضو کمیته امور خارجی سنای آمریکا در یادداشتی به مناسبت سفر احتمالی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به ایران، به او توصیه کرده است که در سفر به ایران واقعیات را مد نظر قرار دهد.

به گزارش فارس سناتور فرانسوی با اشاره به نقش مهم ایران در شکست دادن تروریست‌ها در سوریه، مواضع ضدایرانی دولت جدید آمریکا را یادآور دروغ‌های پیش از جنگ عراق دانسته و به ماکرون توصیه کرده در سفر به ایران واقع‌بین باشد.

«ناتالی گوله» عضو کمیته امور خارجی سنای آمریکا در یادداشتی به مناسبت سفر احتمالی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به ایران، به او توصیه کرده است که در سفر به ایران واقعیات را مد نظر قرار دهد.

در بخشی از یادداشتی که در وبلاگ این سناتور فرانسوی به فارسی منتشر شده، آمده است: «رییس جمهور مکرون بار دیگر فرصتی برای مبازره‌طلبی پیدا نموده است، آن هم سفر به ایران است. این سفر تعیین‌کننده است. رییس جمهور باید خود واقعیت این کشور را که مخاطبان اخیرش تمام بدی‌ها را به او نسبت می‌دهند، دریابد. او خود باید بدون ساده‌نگری در خصوص واقعیت کشوری که تنها دولت- ملت در منطقه است، قضاوت کند. او خود باید درباره اراده ایرانیان به رعایت یا عدم رعایت توافقنامه هسته‌ای که اروپا حامی آن است، داوری کند.»

گوله با بیان اینکه عربستان درک نکرده است که فرانسه «سیاستی مستقل و مقتدر» دارد و حاضر به «گفت‌وگو با همه» است، افزود: «در این زمان که محور مسکو- تهران-آنکارا به قدرتی بی‌سابقه دست یافته، فرانسه نباید این قرار [ملاقات] را از دست بدهد. اگر امروز ما می‌توانیم نیروهای خود را از سوریه بیرون ببریم، نباید فراموش کنیم که این پیروزی را مدیون چه کسانی هستیم. البته بمباران‌های هوایی نیروهای ائتلاف تعیین‌کننده بود، لیکن سهم نیروهای زمینی کرد و ایرانی ضروری می‌نمود.»

وی درباره اقدامات واشنگتن برای ایجاد ایران‌هراسی، نوشت: «نمایش‌های رنج‌آور مقامات آمریکایی برای نشان دادن نقش ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای طعم و بوی خاطره تلخ مداخله [جورج] بوش [رئیس‌جمهور آمریکا] در عراق در سال 2003 را دارد. فرانسه امانوئل ماکرون بیشتر از دوران ژاک شیراک حاضر نیست فریب دروغ‌های ساختگی را بخورد. تجربه پیامدهای حمله به عراق ما را به تامل وا می‌دارد، لیکن موضع ما یعنی فرانسه به همان نسبت که رییس جمهورش در همه زمینه‌ها حضور دارد، گران‌سنگ است.»

گوله با بیان اینکه ایران هم مانند دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان و قطر به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه است، در پایان نوشته است: «درباره تمام این مسایل اساسی مربوط به صلح و ثبات منطقه و جهان، رییس جمهور ماکرون باید شخصاً با همتای خود آقای [حسن] روحانی گفت و گو کند. سفر رییس جمهور به ایران، بدون شک مرحله‌ای بسیار مهم در 2018 برای به سرانجام رساندن دو 110 متر با مانع یک دیپلماسب نمونه با حفظ تعادل است.»

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد به زودی برای گفت‌‌وگو با مقامات ایرانی و آماده کردن شرایط جهت سفر ماکرون به ایران، به تهران بیاید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید