در چه سنی آزمایش HIV بدهیم بهتر است؟

    کد خبر :181825

ویروس نقص ایمنی انسانی که با نام اچ‌آی‌وی آن را می شناسیم، نوعی ویروس با سرعت تکثیر پایین و عامل بیماری ایدز است.

HIV به سلول های حیاتی دستگاه ایمنی بدن حمله می‌کند و با مختل کردن کارکرد یاخته‌های مسئول هماهنگی ایمنی بدن، مشکلاتی را در سیستم ایمنی به‌وجود می آورد که به آن ایدز می‌گویند. اما، از زمان ورود HIV به بدن تا بروز ایدز ممکن است بین ۶ ماه تا ده سال یا بیش‌تر طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.

به همین خاطر بسیار مهم است که افراد یک تست غربالگری برای HIV بدهند تا از نداشتن این ویروس در بدن خود مطمئن شوند. یا در صورت مثبت بودن نتیجه، با شروع روند درمان از پیشروی هر چه بیشتر آن پیشگیری کنند.

در مورد بهترین سن برای تست اچ‌آی‌وی نظرات گوناگونی وجود دارد. اما، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اخیرا پیشنهاد داده اند که همه افراد بین سنین ۱۳ تا ۶۴ سال باید دست‌کم یکبار در طول عمر خود آزمایش HIV بدهند.

این در حالیست که کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده آمریکا، پیشنهاد داده که آزمایش HIV باید در سنین بالاتری همچون ۱۵ سالگی شروع شود. همچنین گفته شده افرادی که دارای فعالیت های جنسی، دو جنسه یا همجنسگرا هستند، باید هر سال به‌طور مستمر تست اچ‌آی‌وی بدهند.

با این بازه سنی گسترده، برخی کارشناسان در پی یافتن این هستند که آیا سن یا دوره سنی مشخصی وجود دارد که اطلاعات دقیق تری در مورد سیستم ایمنی بدن افراد و احتمال وجود ویروس نقص ایمنی انسانی در بدنشان را در اختیار متخصصان قرار دهد!

بهترین سن برای تست HIV در مردم عادی، ۲۵ سالگی است.

بدنبال یافت پاسخ برای این پرسش، محققان بخش سلامت عمومی دانشگاه ماساچوست در همکاری با شماری از بیمارستان های این ایالت، گزارش کرده اند که بهترین سن برای تست HIV در مردم عادی، ۲۵ سالگی است.

محققان یاد شده با بررسی داده‌های بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی در آمریکا در خلال سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به این نتیجه دست پیدا کرده اند. آن ها متوجه شدند که بیشتر بیماران در سنین ۲۲ تا ۲۵ سالگی به این عارضه دچار شده اند.

دانشمندان و متخصصان در این رابطه بیان داشته اند که با تشخیص به موقع و سریع وجود ویروس اچ‌آی‌وی در بدن می توان علاوه بر کاهش هزینه های درمانی، روند بهبود افراد را نیز سرعت بخشید و از پیشروی این نقص ایمنی در بدن پیشگیری کرد.

به گزارش آمار رسمی آمریکا، حدود ۱۳ درصد از بزرگسالان از آلوده بودن یا نبودن خود به این ویروس بی اطلاع هستند. این در حالیست که این آمار در مورد جوانان ۱۳ تا ۲۴ ساله، حدود ۵۱ درصد است.

طریقه انتقال اچ‌آی‌وی

HIV اغلب از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌شود. به همین خاطر، برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس باید آمیزش جنسی امن یا برنامه تعویض سرنگ داشت.

متاسفانه هیچ گونه درمان یا واکسن خاصی برای اچ‌آی‌وی وجود ندارد و با داروهای ضد ویروسی می توان تا حدی باعث کاهش دوره بیماری و امید به زندگی نزدیک به طبیعی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید