رای منفی هند به سیاست ترامپ ادامه سیاست دهلی نو درباره فلسطین است

    کد خبر :181606

سفیر فلسطین در دهلی نو، رای مثبت هند به قطعنامه سازمان ملل درباره قدس را ادامه سیاست قدیمی این کشور در حمایت از فلسطینی ها ارزیابی کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه هندو در روز شنبه، عدنان ابو الحایجا سفیر فلسطین در دهلی نو اعلام کرد: فلسطینی ها به ادامه حمایت هند از قدس و برقراری صلح در منطقه غرب آسیا افتخار می کنند.
وی در خصوص رای منفی هند به انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: ما به این تصمیم و دوستی هند با مردم فلسطین افتخار می کنیم. هند با رأی مثبت خود به این قطعنامه ثابت کرد که از ادامه مذاکرات در مورد مسئله بیت المقدس حمایت می کند و به جهان ثابت کرد که به دنبال صلح در غرب آسیا است.
سفیر فلسطین تصریح کرد: ما می خواهیم از دولت و مردم هند و تصمیم آنها در سازمان ملل که به برقراری صلح در منطقه و جهان کمک خواهد کرد تشکر کنیم.
الحایجا در خصوص قطعنامه سازمان ملل در مورد قدس گفت: تصویب این قطع نامه به این معنی است که رژیم صهیونیستی نمی تواند هیچ ادعایی در مورد قدس داشته باشد.
وی گفت: این قطعنامه می گوید که کشور فلسطین بدون قدس شرقی وجود نخواهد داشت.
سفیر فلسطین در دهلی نو با اشاره به اینکه، هند همواره از راه حل تشکیل دو کشور حمایت کرده بود، گفت: ما معتقدیم که قدس حساس ترین موضوع در مذاکرات است و فلسطین از موضع کشور های بزرگ مانند هند در رسیدن به یک راه حل مذاکره شده استقبال می کند.
این درحالی است که دانیل کامرون سفیر رژیم صهیونیستی در هند ضمن تاکید بر ادعای بی اعتبار این رژیم بر قدس گفت: قدس همیشه پایتخت مردم یهودی بوده است و قدس پایتخت رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. هیچ رایی در سازمان ملل نمی تواند این امر را تغییر دهد.
پیش از این کشور های عرب برای بدست آوردن رای مثبت با هند در سازمان ملل گفت و گو کرده بودند.
یک مقام در وزارت امور خارجه هند گفت: سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند روز پنجشنبه پیش از صدور قطع نامه سازمان ملل در جلسه کمیته مشورتی امور خارجی هند اعلام کرد که هند به این قطع نامه رای مثبت خواهد داد.
دی راجا رهبر حزب کمونیست هند گفت: حمایت هند از قطع نامه سازمان ملل یک تصمیم صحیح از سوی دهلی نو است. این تصمیم همچنین نشان دهنده سیاست و موضع پیشین هند در مقابل مساله فلسطین است.
در عین حال، تعدادی از رهبران احزاب سیاسی هند از رای مثبت هند در سازمان ملل انتقاد کرده اند. سواپان داسگوپتا یک عضو پارلمان هند گفت: هند حداقل باید از رای دادن به این قطع نامه خودداری و از رژیم صهیونیستی حمایت می کرد.
هند روز پنجشنبه به همراه 127 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رای منفی داد.
قطع نامه سازمان ملل که تصمیم قدس ترامپ را بی اعتبار می کند با 128 رای موافق، 9 رای مخالف و 35 رای ممتنع به تصویب رسید.
این دومین بار در هفته جاری است که آمریکا در ارتباط با مساله قدس در سازمان ملل با انزوا مواجه شده است. روز سه شنبه 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطع نامه ای که با تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس مخالفت می کرد رای دادند اما آمریکا این قطع نامه را وتو کرد.
ترامپ دو هفته پیش در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را آغاز کند.
این تصمیم ترامپ با اعتراض جهانی مواجه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید