دست رد اصلاح طلبان به « دام عبور از روحانی » ؛ چرا اصلاح طلبان از رای به روحانی پیشیمان نیستند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۸:۰۲
    کد خبر :176991

اصلاح طلبان از رای به روحانی پشیمان نیستند و اطمینان دارند که در انتخابات گذشته گزینه بهتری نداشته اند. آنان همچنین پروژه عبور از روحانی را جدی نمی گیرند زیرا هنوز خاطره تلخ عبور از خاتمی و رئیس جمهوری احمدی نژاد را فراموش نکرده اند.
برخی رسانه های اصولگرا بر این طبل شادمانه می کوبند که باران کوثری، نوید محمدزاده، علی کریمی، مهدی فخیم زاده و دیگر چهره های معروف و غیر سیاسی از رای به روحانی پیشیمان اند. اگرچه برخی از آن ها مثل باران کوثری تاکید کرده اند که پیشیمانی در کار نیست و مواضع شان نسبت به دولت روحانی تغییری نکرده اما منتقدان دولت سخت مشغول ماهیگیری از آب گل آلوده اند و گوششان به این توضیحات بدهکار نیست. نکته مهم تر این است که جریان اصلاح طلب به عنوان حامی اصلی حسن روحانی در انتخابات 92 و 96 در مقابل پویش پشیمانی شفاف و صریح موضوع گیری و تاکید کرده است که تا 1400 حامی رئیس جمهور می ماند. اصلاح طلبان با وجود انتقادات مطرح و مطالبات جدی خود از دولت حاضر نیستند که از مواضع حمایتی خود کوتاه آمده و روحانی را تنها بگذارند. فعالان سیاسی این عرصه این پویش را کلید زدن پروژه عبور از روحانی دانسته و مقابل آن ایستاده اند. دلیلش این است سال ها قبل ایده عبور از خاتمی را طرح کرده و پیامدهای منفی آن را تجربه کرده اند. به همین خاطر است که حاضر نیستند یک بار دیگر چنین خطایی کنند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب این پویش را متاثر از فضا سازی مخالفان دولت و دلواپسان دانست و یادآورد شد که « در دولت اصلاحات نیز عده ای شعار عبور از خاتمی را طرح کردند. اکنون نیز شاهدیم که برخی می خواهند همان راه خطا را بروند و نباید اجازه چنین چیزی را بدهیم. اصلاح طلبان در انتخابات گذشته تصمیم درستی گرفتند وحتما تا 1400 حامی روحانی باقی خواهند ماند».

حسین مرعشی دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت و گو با نامه نیوز ضمن تاکید بر اینکه به هیچ وجه از رای به روحانی پیشیمان نیستیم، گفته بود: « در انتخابات گذشته اگر به روحانی رای نمی دادیم اتفاق بهتری نمی افتاد. منتقدان نیز اگر واقعا از دولت انتقاد دارند باید به صورت صریح و شفاف بگویند که به کدام موضوع انتقاد دارند و حتی راهکار نیز ارائه کنند. در این صورت است که دولت می تواند در زمینه رفع مشکلات عمل کند. در غیر این صورت اظهار پشیمانی به هیچ وجه مشکلی را حل نمی کند».

محمد جواد حق شناس یکی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران است که از پشیمانان می پرسد اگر در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به روحانی رای نمی دادند، به چه کسی رای می داند؟

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز با بیان اینکه «شخصا معتقدم حاميان روحاني به‌وي‍ژه طيف اصلاح‌طلب حامي دولت به هيچ عنوان از حمايت خود پشيمان نيستند» گفته است: «اگر امروز مجددا در جايگاه انتخاب ميان روحاني و رقبايش در انتخابات قرار بگيريم، بي‌شك بار ديگر از روحاني حمايت خواهيم كرد».

فعالان سیاسی اصلاح طب بر حمایت از روحانی اصرار دارند و تاکید می کنند که در انتخابات اخیر گزینه بهتری نداشته اند. اما این تنها عامل پابرجایی آنان در حمایت از رئیس جمهور نیست. در شرایطی که برخی تصور می کنند با پشت سر گذاشتن بزنگاه انتخابات می توان از روحانی فاصله گرفت و با شیب تندتری از مسیر مطالبه گری گذشت؛ اصلاح طلبان به گزینه عبور از روحانی دست رد زده اند. صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگویی با روزنامه ایران در اینباره گفته است: « ما این اتفاق را در دوره اصلاحات و با شعار «عبور از خاتمی» تجربه کرده‌ایم. در آن زمان متأسفانه بچه‌های جوان‌تر آمدند این بحث را مطرح کردند و بعد هم نخستین نفر خود آنها تاوان آن را پرداختند. امروز هم هنوز مملکت دارد تاوان همان دوره 84 تا 92 را می‌پردازدکه حاصل سیاست نپخته و هیجانی عبور از خاتمی بود. امروز هم اگر بخواهیم بدون توجه به ریشه‌ها و اینکه دولت چقدر از امور جامعه را در کنترل دارد، به‌صورت یکجانبه عمل کنیم نتیجه آن چیزی جز همان سال‌های 84 تا 92 نخواهد بود. حالا یکی می‌خواهد اسمش را بگذارد «انتخاب بین بد و بدتر»، یکی به آن بگوید محدود کردن مطالبات» یا هر چیز دیگری، در نتیجه نهایی فرق ندارد. ضمن اینکه شرایط خارجی الان ما با سال 84 قابل قیاس نیست. اتفاقاتی که در منطقه ما می‌افتد نشان از یک هماهنگی منطقه‌ای بین بازیگرانی نظیر عربستان سعودی، امریکا و اسرائیل علیه ایران است. در این شرایط که نیروهای تندروی بین‌المللی می‌خواهند کاری کنند که میانه‌روها در ایران کنار بروند و یک بار دیگر تندروها در صدر قرار بگیرند، ما نباید در داخل زمینه این اتفاق را فراهم کنیم. من فکر می‌کنم الان تخریب دولت و افزایش سطح مطالبات از دولت به شکلی آب به آسیاب دشمن ریختن است».

گروه نامه نیوز:با این وجود برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب تصور می کنند که جریان اصلاح طلب برای موفقیت بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری آتی باید از حالا حساب خود را از روحانی جدا کند. به همین خاطر هم هست که برخی همچون محمدعلی ابطحی به اسحاق جهانیگری توصیه می کنند که از دولت فاصله گرفته در فرصت باقی مانده تا 1400 بر مواضع و دیدگاه های خود تاکید کند. این در حالی است که بسیاری از اصلاح طلبان این راهکار را مورد تایید نمی دانند و اعتقاد دارند که نباید پشت دولت را خالی کرد. به عنوان مثال حسین مرعشی با اشاره به پایبندی جهانگیری به اصلاحات ، دولت و مصالح کشور تاکید می کند که او استعفا نخواهد داد.

آنچه مسلم است، فعالان سیاسی اصلاح طلب اگرچه ممکن است اختلاف نظرهای اندکی با یکدیگر داشته باشند اما اغلب آنان ادامه حمایت از روحانی تا 1400 را یک ضرورت دانسته و می دانند که افتادن به دام پروژه عبور از روحانی پیامدهای بدی دارد و چه بسا به ظهور یک احمدی نژاد دیگر بیانجامد. از همین رو است که در هفته اخیر هر یک به نحوی مقابل پیشیمانی چهره هایی که معمولا نظرات سیاسی آن ها فقط در هفته های منتهی به انتخابات خریدار دارد؛ واکنش نشان داده و تاکید کرده اند که پیشیمان نیستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید