جریمه 260 میلیون تومانی شکار در ایرانشهر

    کد خبر :173809

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک شکارچی متخلف پرنده هوبره در شهرستان ایرانشهر 2 میلیارد و 600 میلیون ریال جریمه شد.

نیره پورملائی روز چهارشنبه در گفت و گو با  ایرنا اظهار داشت: از این فرد متخلف 13 قطعه پرنده هوبره زنده به همراه یک قطعه عقاب سارگپه زنده کشف شد.

وی افزود: این متخلف همچنین برای شکار غیر مجاز عقاب سارگپه 2 میلیون ریال جریمه شد.

وی بیان کرد: هوبره از گونه های نادر و زیبای پرندگان بومی سیستان و بلوچستان است که نسل آن به علت شکار و زنده گیری بیش از حد شکارچیان سودجو در معرض نابودی قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این پرنده نادر در فصول پاییز و زمستان از مناطق سردسیر دوردست به این استان گرم و بیابانی سفر می کند و عموما در دشت های دلگان و ایرانشهر سکنی می گزیند.

وی اضافه کرد: هوبره در مناطق شنی، تپه ماهورها و ریگزارها با بوته های پراکنده، علف های کوتاه و حاشیه گندمزارها به سر می برد و آشیانه خود را بر روی زمین می سازد.
وی اظهار داشت: علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار هوبره سبب شده همه ساله تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به زنده گیری و صید این پرنده زیبا و کمیاب کنند.

به گزارش ایرنا یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.

جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.

تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.

در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.

در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید