در جلسه شورای‌ها با استاندار تهران عنوان شد

سرمایه اجتماعی تهران در حال افت است/19 بیمارستان بزرگ پایتخت فرسوده هستند

    کد خبر :172706

با حضور استاندار و فرمانداران تهران، ری و شمیرانات و همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر جلسه‌ای برای طرح و بررسی مسائل تهران در ساختمان استانداری برگزار شد.

جلسه‌ای با حضور استاندار تهران، فرمانداران و بعضی از اعضای شورای شهر شب گذشته برای بررسی و هم‌اندیشی در مورد مشکلات تهران برگزار شد و در این نشست عزت‌الله خانمحمدی فرماندار شهرستان شمیرانات نیز به طرح مباحثی پرداخت و یکی از مشکلات اساسی این شهرستان را ترافیک آن عنوان کرد و همچنین با اشاره به موضوع حریم شهر گفت: یکی دیگر از مشکلات ما مساله روستای پس‌قلعه است که هم طرح هادی دارد و هم دهیار اما نه امکان استفاده از فضای گردشگری آن وجود دارد و نه حتی بازسازی می‌شود.

فرماندار شمیرانات در این جلسه در مورد مرتفع‌سازی‌های تجاری در خیابان‌های 6 و 8 متری نیز صحبت کرد.

ری کلکسیون مشکلات تهران

هدایت‌الله جمالی‌پور فرماندار ری در ادامه این نشست به مسائل مربوط به این شهرستان اشاره کرد و گفت: ری آلوده‌ترین نقطه تهران است و بسیاری از مشکلات در این بخش وجود دارد. یکی دیگر از آنها بافت فرسوده است که مشکلات اساسی در مرکز شهر ایجاد کرده است. همچنین وضعیت ترافیکی ری بغرنج است و دسترسی به مرکز شهر مشکل است.

فرماندار ری در ادامه صحبت‌هایش به کم‌توجهی به آثار تاریخی و همینطور نمای شهری نامناسب اشاره کرد و گفت: به نوعی تمام معضلات تهران در ری سرازیر شده است و هر مشکلی که وجود دارد نمونه‌ای از آن در ری قابل مشاهده است.

سرمایه اجتماعی تهران در حال افت است

سیاوش شهریور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران که در این نشست حضور داشت در مورد آموزش صحبت کرد و گفت: واقعیت این است که شهرداری تهران به عنوان شریک مردمی دولت در شهر تهران باید بخش زیادی از آموزش را به عهده بگیرد.

وی اضافه کرد: در هر منطقه از تهران حدود 1500 بی‌سواد وجود دارد و انتظار می‌رود که شورای شهر در این حوزه کمک کند.

شهریور همچنین به مساله بهداشت در تهران اشاره کرد و گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند بار تامین بهداشت را به عهده بگیرد و یکی از اولویت‌های اساسی آینده تهران بیمارستان‌های فرسوده است. با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه بهداشت و درمان است انتظار می‌رود که شورای شهر در این زمینه مساعدت بیشتری داشته باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران همچنین با بیان اینکه در زمینه ورزشی نیز مشکلاتی وجود دارد و شهرهای تهران، ری و تجریش کمترین سرانه‌ها را در این زمینه دارند، اظهار کرد: انتظار می‌رود بخشی از سرانه ورزشی را شهرداری تهران به ویژه در حوزه مدارس جنوب شهر به عهده بگیرد.

آسیب‌های اجتماعی از جمله مساله متکدیان، معتادان، حاشیه‌نشینی و… از جمله مواردی بود که شهریور به آن اشاره کرد و گفت که در این زمینه باید هم‌افزایی بیشتری صورت بگیرد.

وی یکی از مهمترین معضلات آینده تهران را سرمایه اجتماعی خواند و هشدار داد: شهر تهران در آینده در این زمینه دچار افت خواهد بود.

در ادامه این نشست تعدادی از اعضای شورای شهر نیز در مورد مسائل مختلف مربوط به تهران صحبت کردند و حسن رسولی یکی از آنها بود که ابتدای صحبت‌هایش به مدیریت بحران در پایتخت اشاره کرد و همچنین گفت: ما در آینده با کمک استانداری و همچنین دولت باید تصمیمات مهمی برای شهر بگیریم و در این زمینه یکی از مسائل مربوط به عوارض شهری است.

وی در این رابطه اضافه کرد: هر کسی که در تهران زندگی می‌کند باید به میزان خدماتی که دریافت می‌کند هزینه اداره شهر را بدهد و این مساله برای کسی که در منطقه یک زندگی می‌کند باید با فردی که در منطقه 20 ساکن است، متفاوت باشد. اجرای این کار زنده‌باد و مرده‌باد دارد ولی باید با شجاعت یک تصمیم مهم با کمک همدیگر در این رابطه بگیریم.

بهاره آروین از دیگر اعضای شورای شهر در مورد آسیب‌های اجتماعی تهران صحبت کرد و تاکید او بر این مساله بود که باید برای طرح‌هایی که در این زمینه تدوین می‌شود از نظرات سازمان‌های مردم‌نهاد که بدون واسطه با بدنه جامعه در ارتباط هستند و معضلات بیشتر می‌شناسند استفاده کرد.

این عضو شورای شهر تهران در این زمینه اضافه کرد: ما نمی‌توانیم پشت میز برای آسیب‌های اجتماعی تصمیم بگیریم و بعد آنها را پیش ببریم.

شهربانو امانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر در این نشست گفت: قرار بود دولت ملی و محلی و مجلس ملی و محلی چهار رکن اساسی تصمیم‌گیری برای تهران، ری و تجریش باشند و دست به دست هم دهند تا برای شهر کارهایی کنیم و در نهایت در یک دوره چهار ساله ببینیم که از کجا به کجا رسیده‌ایم. ما باید تصمیم بگیریم که برای شهر تهران چه باید بکنیم.

او همچنین گفت: اگر قرار است مشکلات تهران حل شود باید چنین جلساتی به صورت مستمر برگزار شود و موضوعات در دستور کار قرار بگیرد.

19 بیمارستان بزرگ پایتخت فرسوده هستند

زهرا نژادبهرام عضو دیگر شورای شهر در این نشست به صحبت‌های چند روز اخیر سردار یزدی فرمانده سپاه تهران در شورا اشاره کرد و گفت: فرمانده سپاه تهران مطالبی را در مورد راهکارهایش برای تهران مطرح کرد و همچنین ما باید ببینیم که دولت چه کارهایی می‌تواند بکند و نظراتش را بدهد. در مورد آسیب‌های اجتماعی تهران و مسائل پایتخت ما انتظار داریم که طرح استانداری تهران را هم ببینیم همچنین علاوه بر آنها بدانیم نیروی انتظامی و فرمانداری چه پیشنهاداتی دارد.

لایحه مدیریت واحد شهری از دیگر مسائل مورد اشاره نژادبهرام بود و وی در این رابطه اظهار کرد: امیدواریم نسبت به تسریع در ارسال لایحه مدیریت واحد شهری به مجلس مساعدت شود.

این عضو شورای شهر در رابطه با بافت فرسوده به وضعیت بیمارستان‌های تهران اشاره کرد و گفت: 19 بیمارستان بزرگ تهران فرسوده هستند و اغلب بیش از 40 سال سن دارند و همچنین حدود 1000 مدرسه فرسوده داریم. اینها خارج از حوزه شورای شهر و شهرداری است و نمی‌شود دولت مسوولیت را واگذار کند و از طرف دیگر خود مدیریت را به عهده بگیرد.این عضو شورای شهر تهران خطاب به استاندار تهران گفت: از شما می‌خواهیم به عنوان نماینده عالی دولت پیگیری کنید تا به وضعیت این بیمارستان‌ها و مدارس رسیدگی شود.

در این جلسه احمد مسجدجامعی، حسن خلیل‌آبادی، مرتضی الویری، علی اعطا و محمدجواد حق‌شناس از دیگر اعضای شورا بودند که دقایقی صحبت کردند.

مسجدجامعی به موضوع پایتخت بودن شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران را باید به عنوان شهر تهران و همینطور پایتخت ایران در نظر بگیریم و هزینه اداره پایتخت را باید با هزینه اداره شهر تهران جدا کنیم و در زمینه هزینه‌ای که مربوط به پایتخت بودن تهران است دولت باید کمک کند.

450 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد

علی اعطا نیز به این مساله اشاره کرد که تراکم فروشی هم دیگر در شهر تهران درآمدزا نیست و گفت: 450 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد و این به معنی این است که عرضه و تقاضا دیگر وضعیت سابق را ندارد و باید به موضوع درآمد پایدار برای اداره شهر تهران توجه کرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه محمدحسین مقیمی استاندار تهران در مورد موضوعات مختلف مربوط به استان صحبت کرد و مسائلی از جمله آلودگی هوای تهران، ترافیک، بافت فرسوده و موارد دیگر را به عنوان اولویت‌های موردنظر تهران مطرح کرد و عنوان کرد که این جلسه برای هم‌افزایی در راستای حل این مشکلات برگزار شده است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن ارائه آمار و ارقام و نکاتی در مورد وضعیت فعلی شهر تهران در خصوص اقدامات لازم برای بهبود شرایط فعلی صحبت کرد.

در این جلسه عیسی فرهادی اظهار کرد: فعالیت شورای شهر جدید در حال 100 روزه شدن است و این شورا شروع خوبی داشته است و تقریبا در جامعه نیز مقبول واقع شده است که این مساله قابل تقدیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید