دلیل عجیب یک نماینده برای بالا بودن نسبت طلاق در قم!

    کد خبر :171210
افزایش طلاق در قم

یکی از اخباری که در چند روز اخیر به طور نسبتا گسترده ای در رسانه ها و بخصوص در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست چرخیده، خبر افزایش بی سابقه و نگران کننده حجم طلاق در شهر قم بود که برخی از رسانه ها از آن به عنوان سونامی طلاق در مذهبی ترین شهر ایران خبر دادند.

مدیرکل ثبت احوال قم در این زمینه به رسانه ها گفته بود: در 6 ماه نخست امسال چهار هزار و 175 واقعه ازدواج و در مقابل یک هزار و 207 واقعه طلاق در این شهر ثبت شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به ترتیب 15 درصد و 23 درصد کاهش یافته است.

خلیل مرادی با بیان این که کاهش ازدواج به تبع باعث کاهش طلاق نیز می شود، می افزاید:در سال 95، تعداد سه هزار و 504 واقعه طلاق ثبت شده که نسبت به سال 94، 597 واقعه بیشتر بوده است و در مقابل چهار هزار و 930 واقعه ازدواج نیز به ثبت رسیده و سال گذشته در هر ماه 294 و روزانه 10 واقعه طلاق ثبت شده است.

به گزارش بازتاب؛بدون شک این خبر در فضای اجتماعی و اخلاقی، نشان دهنده زلزله ای اجتماعی در ساختار خانواده ایرانی است که شهر مذهبی قم را در صدر آمار طلاق آن قرارمی دهد.

در همین راستا محمد قمی، نماینده مردم پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازتاب با بیان اینکه طلاق یک امر نکوهیده ای است که علل مختلفی هم دارد، اظهار داشت: اساسا مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می توانند دلایلی باشند که منجر به طلاق زوجین می شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه طرفین باید از شرایطی برخوردار باشند که به لحاظ مختلف همدیگر را درک کنند لذا آموزش های قبل از ازدواج بسیار مهم است. البته شناخت اولیه و اصالت خانوادگی وهم جزء موارد مهم دیگر است که باید به آن توجه داشت.

وی مشکلات مختلف اقتصادی مانند بیکاری را یکی از عوامل مهم و اصلی در بالا رفتن طلاق دانست و یادآور شد: باید در آموزشگاه ها، در دانشگاه ها و مساجد هم علما و هم دانشگاهیان و هم افرادی که در اجتماع نفوذ دارند این مساله را تشریح و آثار زیان بار طلاق را برای مردم تبیین کنند و همچنین درباره فواید ازدواج سخن به میان آورند که با اندک اختلافی بین زوجین این مشکلات منجر به طلاق نشود.

قمی ضمن تاکید بر اینکه در این خصوص رسانه ملی ما وظیفه سنگینی دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه آمار طلاق بالا رفته لذا رسانه ملی باید یک سری آموزش ها البته نه آموزشهای کلیشه ای بلکه واقعیت ها و آموزش هایی که مدنظر جوانان و زوجین است را به آنها آموزش داده و مورد توجه قرار دهد. همچنین نقش وعاظ، مدارس، دانشگاه ها، انجمن اولیاء و مربیان هم در این خصوص زیاد است که باید به افراد آموزش های لازم را بدهند که مقداری آنها را برای زندگی آماده کنند.

وی در خصوص آمار بالای طلاق در استان قم گفت: این آمار عمدتا به دلیل مهاجرپذیری استان قم است چون از سراسر کشور به این استان مهاجرت می کنند و به همین دلیل بافت سنتی و فرهنگی این استان را تحت تاثیر قرار داده لذا آمار بالای طلاق در قم مربوط به مهاجرینی است که در این استان سکنی می گزینند.

لازم به ذکر است، نماینده مردم پاکدشت در حالی موضوع مهاجرپذیری را علت اصلی بالا بودن نسبت طلاق در شهر قم عنوان نمود که گویا از حجم مهاجر پذیری دیگر استان های ایران مانند تهران، البرز و غیره بی اطلاع است.

هر چند نسبت طلاق در این استان ها نیز زیاد است اما به نظر می رسد با توجه به رکورد دار شدن شهر قم در این موضوع، مسأله مهاجرپذیری را نمی توان علت اصلی این هنجار دانست.

به هر حال خبر  آمار بالای طلاق در شهر قم زنگ خطری است که در وهله اول متوجه مسئولین و دست اندرکارن کشورمان است که بایستی با برنامه ریزی و اقدامات مختلف فرهنگی و اجتماعی از ان پیشگیری نمایند چرا که بی توجهی به این دغدغه ها قطعا بحران های مختلف خانوادگی را در آینده به وجود خواهد آورد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید