استقبال بورس‌های جهانی از آمار اقتصادی مثبت

    کد خبر :168991

وال استریت و سایر بازارهای سهام بزرگ جهانی به دنبال افزایش اشتغال در آمریکا، در معاملات روز جمعه رشد قابل توجهی را به ثبت رساندند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، شاخص FTSEurofirst ۳۰۰ روز جمعه به دنبال انتشار اخباری مبنی پیشرفت در مذاکرات بریگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا، ۰.۷۴ درصد رشد کرد.

روند اشتغالزایی آمریکا در نوامبر قوی بود هر چند که افزایش دستمزدها که می‌تواند به بالا رفتن نرخ تورم کمک کند، ملایم ماند.

اخبار خوب اقتصادی از چین و ژاپن نیز در کنار افزایش مشاغل در آمریکا، منجر به صعود بازارهای آسیایی گردید.

شاخص “داوجونز اینداستریال اوریج” با ۱۱۷.۶۸ واحد افزایش (معادل ۰.۴۹درصد) به ۲۴,۳۲۹.۱۶واحد، شاخص “اس اند پی ۵۰۰” با ۱۴.۵۲ واحد افزایش (۰.۵۵درصد)، به ۲,۶۵۱.۵واحد و نزدک کامپوزیت با ۲۷.۲۴واحد افزایش(۰.۴ درصد)، به ۶,۸۴۰.۰۸واحد افزایش یافت.

سرمایه‌گذاران به رصد لایحه مالیاتی آمریکا که مالیات شرکت‌های بزرگ را کاهش خواهد داد ادامه می‌دهند. یکی دیگر از عوامل موثر در روند صعودی بورس، موافقت کنگره با تصویب بودجه موقتی در اواخر روز پنجشنبه بود که موقتا مانع تعطیلی دولت آمریکا شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه قانون تامین بودجه موقت دولت به مدت دو هفته را امضا کرد.

در اروپا، شاخص بانک‌های SX۷P پس از آنکه رگولاتورهای مالی پس از مدت‌ها بر سر هماهنگ کردن مقررات بانکداری جهانی به توافق رسیدند، ۲.۲درصد رشد کرد.

نرخ برابری دلار در برابر یورو و ین ژاپن در معاملات پرنوسان پس از انتشار آمار اشتغال آمریکا افزایش یافت اما رشد ارز آمریکا تحت تاثیر آمار دستمزد که به عقیده تحلیلگران ناامیدکننده بود، محدود شد.

شاخص دلار ۰.۱۲درصد افزایش یافت در حالیکه نرخ مبادله یورو با ۰.۰۶ درصد کاهش، به ۱.۱۷۶۴ دلار رسید.

انتظار می‌رود که بانک مرکزی آمریکا، طی نشست خود در تاریخ ۱۲ و ۱۳ دسامبر، نرخ بهره را افزایش دهد. با این حال آمار اشتغال روز جمعه می‌تواند منجر به شکل‌گیری بحث‌هایی در خصوص سیاست پولی سال آینده شود.

بازده اوراق خزانه امریکا پس از گزارش اشتغال، تغییر کمی داشت. قیمت‌های نفت نیز به دنبال افزایش تقاضای نفت خام از سوی چین و خطر اعتصاب در بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت آفریقا، افزایش یافت.

قیمت نفت خام آمریکا با ۶۷ سنت افزایش(معادل ۱.۲ درصد)، به ۵۷.۳۶ دلار در هر بشکه و نفت برنت نیز با ۱.۲۰ دلار (۱.۹ درصد) افزایش، به ۶۳.۴۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

بیت کوین نیز روز جمعه، یک پنجم ارزش خود را طی ۱۰ ساعت از دست داد و این درحالی بود که طی ۴۸ ساعت قبل از آن، ۴۸ درصد افزایش قیمت یافته بود و نگرانی‌ها را نسبت به ریزش قیمت برانگیخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید