مهار آتش حادثه رگ سفید ادامه دارد

  • حوادث
  • جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۲۵
    کد خبر :168169

اطفا حریق حلقه چاه 147 که در موقعیت استقرار دکل حفاری در منطقه رگ‎سفید اتفاق افتاد با گذشت چهل روز همچنان ادامه دارد، این در شرایطی است که مسئولان در روزهای ابتدایی پیش بینی خاموشی بین 30 تا 40 روز را وعده داده بودند.

در روز هفتم آبان ماه ساعت 13 بود که در حین عملیات حفاری حلقه چاه 147 در موقعیت استقرار دکل حفاری در منطقه رگ‎سفید حدفاصل شهرستان امیدیه – دیلم بر اثر فوران گاز، چاه دچار آتش سوزی شد.

حادثه ای که در همان دقایق اولیه خبر فوت دو تن از کارکنان آن دهان به دهان چرخید و مدیران و مسئولان مربوطه با حضور در صحنه حادثه و برآوردهای اولیه خبر از خاموشی این چاه بین 30 تا 40 روز آینده را وعده داده بودند.

دکل تازه تاسیسی که از سال گذشته وارد ناوگان شرکت ملی حفاری شده بود وظیفه داشت طی مدت 129 روز عملیات حفاری را انجام دهد که در زمان وقوع حادثه 30 روز از آن گذشته بود.

شرایط حاکم بر این چاه شامل فشار، دما و حجم بالای گاز فورانی در آن به نوع خود یکی از فوران‌‌های نادر در کشور به شمار می آمد به همین خاطر و بنا به شرایط عملیات اطفا حریق از همان ساعات اولیه با استفاده از راهکارهایی از جمله احداث کمپ‎ها، احداث استخر 130 هزار بشکه‎ای، پوشش آب افشانی از نقاط مختلف با استفاده از موتور پمپ‎های 12 سیلندر، احداث خطوط لوله انتقال آب و استخر ذخیره آب، احداث موقعیت حفاری چاه‌های جدید برای خنک سازی محوطه و موارد مشابه صورت گرفت.

مرحله خنک سازی اطراف چاه آنچنان از اهمیتی برخوردار بود که کارشناسان به این نتیجه رسیدند خط لوله جدیدی را به سمت دهانه چاه بکشند تا از این طریق حمله اصلی به چاه صورت گیرد و از نزدیک به دهانه اصلی چاه برای اطفا حریق دسترسی داشته باشند.

اکنون با گذشت چهل روز از حادثه رگ سفید سپهر سپهری مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در خصوص آخرین وضعیت مهار آتش در این منطقه خبر از پیشرفت 67 درصدی حفاری 2 حلقه چاه امدادی و با مجموع عمق 3 هزار و 300 متر حفاری داد.

همچنین در راستا تسریع در خاموشی آتش در شرایط فعلی عملیات مهار و کنترل فوران چاه 147 از سطح نیز با استفاده از امکانات فنی و تخصصی شرکت ملی حفاری و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه پیدا خواهد کرد.

گفتنی است تخمین هایی از خاموشی 50 تا 60 روزه نیز به گوش می‌رسد که امیدواریم با توجه به تلاش‌های صورت گرفته و پیشی گرفتن از برنامه ریزی ها اطفا حریق در زمانی زودتر از مدت مقرر صورت بگیرد.

منبع:میزان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید