علت تبدیل شدن تالاب شادگان به نمک زار چیست؟

    کد خبر :167211

مدیر طرح حفاظت از تالاب های کشور گفت: بخشی از آب ورودی تالاب شادگان که شیرین است به علت سد سازی و برداشت های بی رویه از آن کاهش یافته و شور شده است.

به گزارش افکارنیوز، ابوالفضل آبشت مدیر طرح حفاظت از تالاب های کشور؛ با اشاره به تبدیل تالاب شادگان به نمک زار اظهار داشت: زمانی که آب ورودی به تالاب ها شور و به اندازه کافی نباشد،تبدیل به نمک زار می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از آب ورودی تالاب شادگان شور است، افزود: بخش دیگر آب ورودی تالاب شادگان که شیرین است به علت سد سازی و برداشت های بی رویه از آن، کاهش یافته و شور شده است.

آبشت گفت: شور شدن آب تالاب تنها برای تالاب شادگان نیست بلکه دربسیاری از تالاب های ایران نیز این اتفاق می افتد.

وی از طرح توسعه اراضی کشاورزی با 550 هزار هکتار در تالاب شادگان خبر داد و تصریح کرد:رعایت نکردن حق آبه رودخانه و تالاب ، برداشت های بیش از حد از منابع آبی و توسعه اراضی کشاورزی علت شور شدن تالاب ها است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های کشور گفت:در حوزه آبریز تالاب شادگان بار گذاری بر منابع آبی بیش از حد بوده است که این حوزه توان این مقدار بارگذاری تعیین شده در برنامه توسعه کشاورزی را ندارد از این رو کشاورزی در محدوده تالاب ها ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه بارگذاری توسعه کشاورزی در منطقه ارس و غرب کشور مشکلی ندارد،گفت: در بقیه مناطق، توسعه کشاورزی با ظرفیت بیش از حد منابع آبی ممنوع است.

آبشت تاکید کرد: استفاده بیش از حد از ظرفیت تالاب ها باعث شوری ، خشک شدن و ایجاد ریزد گردها خواهد شد که تمام تالاب های کشور هم اکنون با آن دست به گریبان هستند.

وی درباره ریختن پساب کشاورزی به تالاب شادگان گفت: مشکل عمده تالاب شادگان پساب کشاورزی نیست بلکه ورود فسفات و نیتراتی است که به جهت استفاده از کود شیمیایی باعث ایجاد پدیده تغذیه گرایی در تالاب می شود.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های کشور با اشاره به اینکه تالاب شادگان نسبت به گذشته شور تر شده است، اظهار کرد: ورودی آب برخی از تالاب ها هم شیرین است وهم شور که این نشان دهنده تعادل در تالاب است، اگر ورودی آب شیرین آن کم شود تعادل آن به هم می خورد که در نهایت شوری آب بیشتر می شود.

آبشت از رعایت نکردن حق آبه تالاب شادگان خبر داد و گفت: حق آبه آب شیرین که از رودخانه و تالاب های اطراف تغدیه می شوند مانند گذشته رعایت نمی شود به همین دلیل هرسال شاهد افزایش شوری آب این تالاب هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید