پاسخ انبوه‌سازان به اظهارات رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان

  • آرشیو
  • سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ۹:۱۸
    کد خبر :165663

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در واکنش به سخنان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره آیین‌نامه کنترل ساختمان گفت: “این‌که بگوییم آیین‌نامه به نفع طیف خاصی نوشته صحیح نیست”.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: فکر می‌کنم اطلاعات درستی درباره اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان به ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور داده نشده است.

وی با تاکید بر این‌که آنچه به نظر ما به عنوان اهداف آیین‌نامه مذکور دیده شده این است که تمام کسانیکه در فرآیند صنعت ساختمان فعالیت کنند باید افراد صاحب صلاحیت باشند،‌ تصریح کرد:‌ سازندگان هم به عنوان جزیی از فرآیند ساخت و ساز باید بر اساس آیین نامه صاحب صلاحیت باشد.

وی با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر این‌‌که “آیین‌نامه کنترل ساختمان ” به نفع سازندگان است،‌ افزود: نباید در این قبیل مسائل ایجاد شکاف کنیم،‌ قانون با صراحت در خصوص صلاحیت حرفه‌ای افراد سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام کاردانی را تعریف کرده است.

وی در عین حال با بیان این‌که به جاهایی از آیین‌نامه کنترل ساختمان هم نقد داریم، اظهار کرد: به نظرم سه سال تمام متخصصان دور هم نشستند و در خصوص این آیین‌نامه نکات‌ و فراز و فرودها را بررسی کردند، این‌که بگوییم -آیین‌نامه کنترل ساختمان- به نفع طیف خاصی نوشته شده صحیح نیست.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان همچنین درباره اعلام عدم آمادگی شهرداری برای قبول مسئولیت، گفت: سازمان شهرداری‌ها تریبون دارند و می‌توانند اظهارنطر رسمی خود در این رابطه اعلام کنند.

پورحاجت با اشاره به بخشی از سخنان دیروز رییس سازمان مهندسی ساختمان مبنی بر این‌که در آیین‌نامه کنترل ساختمان منافع بهره‌بردار رعایت نشده است، افزود:‌ اساسا متوجه نشدم اشاره ایشان به چیست، در آیین‌نامه کنترل ساختمان حقوق بهره‌برداران دقیقا رعایت شده است.

وی با یادآوری این‌که حدود 25 سال از عمر قانون نظام مهندسی می‌گذرد اما در این مدت برای پاسخگویی و تضمین کیفیت از ظرفیت قانون استفاده نشده است، اظهار کرد: از سوی دیگر این‌که بگوییم آیین‌نامه کنترل ساختمان به نفع سازنده نوشته شده، باید به این نکته توجه شود که بهبره‌برداران و سازندگان نیز جزو مردم هستند.

وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون در قانون منافعی دیده شده بود که با آیین نامه مذکور منافعی عده‌ای به خطر بیفتد یا برای کسی منافعی ایجاد شود، افزود: اگر قبول کنیم مسکن و تولید مسکن به عنوان مهم‌ترین و اساسی ترین در سبد خانوار است در بحث تضمین کیفیت و پاسخگویی، قانون نظام مهندسی کاربرد لازم را نداشته است. این در حالی است که در آیین‌نامه ظرفیت‌های درون دیده شده که خلاء‌های قانون نظام مهندسی برطرف خواهد کرد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد: برخی در صحبت‌ها به دنبال این هستند که افراد صاحب صلاحیت وارد حوزه شود و دقیقا در آیین‌نامه آمده که تمام فرآیندهای ساخت و ساز باید توسط افراد صاحب صلاحدید انجام شود.

پورحاجت همچنین با بیان این‌که انبوه‌سازی یک فعالیت صنفی است که در حال حاضر در آن از ظرفیت‌های قانونی استفاده‌های لازم را نبرده‌ایم، گفت: با توجه به این موضوع می‌توانیم گوشه‌ای از حرف‌های رییس سازمان نظام مهندسی را تایید کنیم.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال حفظ حقوق بهره‌برداران هستیم و می‌خواهیم مقداری از هرج و مرج بخش ساختمان کاسته شود باید هر چه سریعتر آیین‌نامه کنترل ساختمان اجرایی شود.

به گزارش تسنیم، رجبی رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان دیروز در نشست خبری با بیان این که بر اساس آیین‌نامه کنترل ساختمان مسئولیتی از وراتخانه‌های راه و کشور و نظام مهندسی به شهرداری واگذار می‌شود،‌ گفته بود: این در حالی است که شهرداری اعلام کرده آمادگی پذیریش چنین مسئولیتی را ندارد.

وی با بیان این‌که در آیین‌نامه مذکور حقوق مصرف کننده و بهره‌بردار کجاست، اظهار کرد: آنچه در این آیین‌نامه آمده مربوط به حقوق سازندگان است. سازندگان بیزینس من هستند و می‌سازند و می‌فروشند چه کسی باید حقوق بهره‌بردار را حفظ کند.

وی با یادآوری این‌که در تهران الزام به استفاده از مجری ذی صلاح نیست اگر اتفاقی بیفتد چگونه و از چه طریقی باید بر ساخت و سازها نظارت کرد، گفت: نظارت بر اقدامات حرفه بر عهده سازمان نظام مهندسی است.

وی بیان کرد:‌ وزارت راه و شهرسازی آیین‌نامه کنترل ساختمان را در کمیسیون امور زیربنایی ارسال کرده و سازمان نظام مهندسی در نامه‌ای به معاون حقوقی رییس جمهوری از وی خواسته‌ تا آیین‌نامه مذکور باید در راستای تامین حقوق مصرف‌کننده و بهره‌بردار مورد بازبینی قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید