آقای صادقی! میل به افزایش فالوئرتان اگر تمام شد، با دقت بیشتری افشاگری کنید!

  • کامنت
  • دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۴:۴۱
    کد خبر :165430

سرانجام روز گذشته، یکی از «بگم‌بگم»های تاریخ مبارزه با فساد در ایران به تحقق پیوست و محمود صادقی، نماینده مردم تهران بعد از یک اولتیماتوم ۴۸ ساعته به بدهکاران دانه درشت بانک سرمایه، نام بیست تن از آنها را منتشر کرد. حالا همه‌ جا در حال جمع زدن عدد و رقم بدهی این بدهکاران دانه درشت و در حال تهیه لیست و انواع تفسیرها از این ماجرا هستند.

اما توئیت افشاگرانه محمود صادقی، یک موخره مهم هم داشت و آن توضیحاتی بود که این نماینده درباره فردی به نام «مدلل» و ارتباط او با بیت آیت الله مکارم شیرازی داشت؛ نکته‌ای که اصل ماجرای افشاگرانه از آنجا شروع شد.

به گزارش تابناک، هفته گذشته و پس از سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی درباره اینکه اساسا نباید موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطرح شود، واکنش‌های فراوانی به آن در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. از جمله آنها توئیت مهم و افشاگرانه محمود صادقی بود که بی‌ارتباط به موضوع زنان و ورزشگاه با ریتوئیت خبر سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی نوشته بود: «خوب است جناب ایشان درباره بدهی‌های معوق جناب مدلل به بانک سرمایه هم توضیح بدهند». اظهارنظر مهمی که می‌توانست سرنخ بسیاری از جریان‌های فساد اقتصادی را برملا کند.

صادقی یک روز بعد از این اظهارنظر، بار دیگر با انتشار سندی بدون نام بدهکاران بانکی اعلام کرد: «جزئیات بدهی ۲۰ بدهکار عمده‌ی بانک سرمایه (متعلق به فرهنگیان)؛ به این بدهکاران اخطار می‌شود اگر تا ۴۸ ساعت آینده جهت تعیین تکلیف بدهی خود به بانک سرمایه مراجعه نکنند، هویت آنان به اطلاع عموم خواهد رسید.» و سرانجام با استنکاف این بدهکاران از بازپرداخت بدهی خود روز گذشته محمود صادقی اسامی این بیست بدهکار عمده و میزان بدهی آنها را منتشر کرد که از قضا نام «مدلل» هم در میان این بدهکاران به چشم می‌خورد. البته محمود صادقی بعد از این توئیت که مورد توجه بسیار رسانه‌ها قرار گرفت، توضیح داد: «لازم به ذکر است یکی از بدهکاران عمده بانک سرمایه، آقای سامان مدلل است؛ بنا بر اطلاعات اولیه تصور بر این بود که این فرد رابطه کاری با آیت الله مکارم شیرازی دارد. اما با تحقیقات بعدی و نیز توضیحات فرزند ایشان، محرز شد، نامبرده هیچ گونه رابطه مالی یا نسبتی با ایشان ندارد».

به همین سادگی، محمود صادقی، ادعای چند روز پیشش را که نه یک خبر عادی، بلکه می‌توانست یک شمای کلی از آنچه در پشت پرده باشد، بی‌اساس خواند و ادعا کرد، با تحقیقات جدیدش محرز شده «مدلل» هیچ نسبت خانوادگی یا مالی با یکی از مراجع تقلید شیعیان ندارد. با گسترش شبکه های اجتماعی و بازار داغ شایعات و پخش شده اخبار راست و دروغ فراوان، بارها و بارها افراد مختلف و متخصصان این حوزه به مردم عادی تذکر داده اند که پیش از قبول هر خبری خوب درباره آن جستجو کنید تا راست و دروغ آن را خوب درک کنید و هر خبری را باور نکنید. حالا به نظر می‌رسد باید همین تذکر را به نماینده افشاگر مجلس داد که البته منش و روشش نشان داده خیلی به چهره شدن در شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد. اما آقای صادقی باید بداند که اعتماد عمومی به ایشان و حرف‌هایشان ممکن است با همین اظهارنظرهای شتاب زده و بی‌پایه از میان برود.

حال چطور آقای صادقی قبل از اینکه از ارتباط «مدلل» و بیت آیت‌الله مکارم شیرازی در رسانه‌ای عمومی سخن بگوید، به خودش اجازه نداد این موضوع را از بیت ایشان و یا در تماسی تلفنی با فرزند ایشان صحت و سقم این ماجرا را جویا شود؟ وگرنه بازار شایعات که همیشه داغ است و از وقتی خاطرمان هست، شایعه نسبت دادن این دو فرد به هم وجود داشته است.

نکته مهم‌تر اینجاست که وقتی یک نماینده مجلس به همین سادگی سخن قبلی خود را نقض و ادعا می‌کند که بدون تحقیق این سخن را بر زبان آورده، از کجا می‌توان به حرف‌های امروزش باور داشت؟ از کجا معلوم فردا نیاید و بگوید با تحقیقات جدیدی که انجام دادم محرز شد، مثلا حسین هدایتی بدهی‌هایش به بانک سرمایه را پرداخت کرده و نامش در میان لیست بدهکاران نیست. اصلا از کجا معلوم فردا روزی کل لیست را تکذیب نکند؟

آقای صادقی باید به خوبی بداند که وقتی یک بار اعتماد عمومی نسبت به خودش را خدشه دار کرد ترمیم آن در ادامه بسیار سخت و سخت‌تر خواهد بود. ای‌ کاش این نماینده مجلس که اقدامات خوب موثری در این دو سال برای شفاف‌تر شدن فضای سیاسی کشور انجام داده به این نکته ظریف توجه می‌کرد که صحبت‌های او با سخنان یک فرد عادی بسیار متفاوت است و از بار سیاسی بالایی برخوردار است؛ بنابراین با دقت و ریزبینی بیشتری اظهار نظر می‌کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید