معاون بهداشت و درمان هلال احمر:

ناباروری یک معضل اجتماعی است

    کد خبر :163557

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در افتتاحیه سمپوزیوم تازه های تحقیقات و درمان ناباروری گفت: ما ناباروری را صرفا یک معضل بهداشتی نمی دانیم و این مشکل یک معضل اجتماعی است که می‌تواند مسائل عدیده‌ای برای جامعه ما ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن صفاریه در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم تازه های تحقیقات و درمان ناباروری با بیان این که جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیش از 90 سال سابقه از قدیمی ترین مراکز دارویی و درمانی کشور است، گفت: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از نظر تنوع و تکثر و کیفیت خدمات، جزو 5 جمعیت بزرگ در سطح دنیاست و امکانات و توانمندی های ما این موضوع را تأیید می کند.

وی افزود: جمعیت هلال احمر از نظر بهداشت، درمان و توانبخشی در 3 فاز اضطرار، شرایط عادی و خارج کشور فعالیت دارد. در حال حاضر نقش هلال احمر در حوادث بسیار پررنگ است و اخیرا نیز خدمات متنوعی را در زلزله کرمانشاه به آسیب دیدگان ارائه کرده‌ایم.

صفاریه تصریح کرد: هلال احمر اکنون 42 مرکز درمانی در 26 استان در اختیار دارد که سالانه یک و نیم میلیون خدمت درمانی به متقاضیان ارائه می کنند. در تهران هم هلال احمر، بیمارستان نورافشار و مجتمع دارویی درمانی هلال ایران را در حال خدمت رسانی به مردم دارد. جمعیت هلال احمر در 14 کشور دنیا فعالیت می کند که شامل 2 کشور در آمریکای جنوبی، 8 کشور در آفریقا و 4 کشور در آسیا است. ما در امارات ، عمان و لبنان در سطح خدمات بیمارستانی حضور داریم و هر سال در خارج از کشور، به استثنای مراکز بیمارستانی، یک میلیون خدمت به متقاضیان ارائه می کنیم و از این نظر جزو جمعیت‌های ملی برتر در سطح بین المللی هستیم.

وی با بیان این که در بحث خدمات درمان در شرایط اضطرار، بعد از زلزله بم با نیازی که احساس شد زیرساخت‌های خوبی در جمعیت ایجاد شد، اظهار کرد: اکنون ما جزو جمعیت های دارای خدمات استاندارد در شرایط اضطرار هستیم. در جریان زلزله کرمانشاه در کمتر از 6 ساعت سیستم RDHدر سرپل ذهاب و در محوطه بیمارستان سرپل ذهاب توسط هلال احمر راه اندازی شد و تریاژ را انجام داد که از نظر سرعت عمل، رکورد خوبی محسوب می شود.

صفاریه تصریح کرد: در بحث توانبخشی نیز هلال احمر نقش محوری در کشور دارد به صورتی که 126 مرکز توانبخشی در سراسر کشور توسط هلال احمر راه اندازی شده است و سالانه 550 هزار خدمت متنوع توانبخشی را به مردم ارائه می دهیم.

وی با اشاره به موضوع سمپوزیوم تازه های تحقیقات و درمان ناباروری افزود: WHO آمار ناباروری را در زوجین در جهان یک مورد از هر چهار زوج اعلام کرده است و در کشور ما این آمار تقریبا یک مورد از هر پنج زوج است. اگر آمار 25 میلیون زوج را در کشور درنظر بگیریم به 5 میلیون زوج نابارور در 5 سال اول ازدواج می رسیم که آمار بزرگی است. ما ناباروری را یک معضل بهداشتی نمی دانیم و این مشکل یک معضل اجتماعی است که می تواند مسائل عدیده ای برای جامعه ما ایجاد کند. چالش دیگری که جامعه ما با آن مواجه شده افزایش سن و کاهش جمعیت جوان کشور است که می تواند مسائل درمانی ما را پیچیده تر کند.

حدود 20 درصد زوجین ایرانی نابارور هستند

دکتر حمید چوبینه مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران نیز در سخنرانی افتتاحیه، با تشکر از حضور و استقبال مسئولان، اساتید و دانشجویان از این سمپوزیوم، اظهار کرد: تشکر ویژه دارم از دکتر گورابی رئیس محترم پژوهشگاه رویان، همچنین اساتید و مسئولان محترم از جمله آقایان دکتر صفاریه معاون درمان، بهداشت و توانبخشی جمعیت هلال احمر، دکتر حسینی، دکتر شاهوردی، دکتر حسن زاده ، دکتر صدیق گیلانی، دکتر فتحی، دکتر انوری، خانم دکتر اشرفی، خانم دکتر آزموده و دیگر اساتید و بزرگوارانی که برای برگزاری این همایش قبول زحمت کردند.

وی، یکی از مصادیق خدمت به خلق خدا را کمک به شادی کانون خانواده ها دانست و افزود: روشن نگه داشتن چراغ خانواده هایی که برای فرزندآوری دچار مشکل هستند، موجب جلوگیری از آسیب ها و بحران های اجتماعی می شود و هر حرکتی که در این مسیر انجام شود، بسیار ارزشمند است.

چوبینه با اشاره به سخنرانی اخیر رئیس جمهور ادامه داد: رئیس جمهور در سخنرانی خود اهتمام مقام معظم رهبری به رفع آسیب های اجتماعی را مورد تاکید قرار دادند و برگزاری جلسات مستمر توسط ایشان با مسئولان کشور در راستای کاهش آسیب های اجتماعی را نشان دهنده توجه ویژه معظم له به مسائل مبتلا به جامعه دانستند.

وی گفت: بر این اساس، یکی از معضل هایی که می تواند آسیب های اجتماعی فراوانی ایجاد کند و موجب از هم پاشیدن خانواده ها شود، مساله ناباروری است و این سمپوزیوم تلاش می کند برای رفع چنین معضلی ، آخرین دستاوردهای علمی را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با بیان این که اگر خانواده ای در فرزند آوری دچار مشکل باشد، استرس فراوانی به آن خانواده وارد می شود، تصریح کرد: در چنین خانواده ای شادی واقعی وجود نخواهد داشت و بستر این خانواده مستعد انواع آسیب ها و معضلات روحی و روانی خواهد بود ودر صورت از هم پاشیدن این خانواده نیز هر یک از زوجین دچار تنهایی می شود و مستعد گرفتار شدن در آسیب های اجتماعی و روانی گوناگون خواهد بود.

چوبینه ادامه داد: ایران دانش تخصصی خوبی در زمینه ناباروری در اختیار دارد و از سال های گذشته که پژوهشکده یزد توانست حوزه idf را در کشور راه اندازی کند ، پژوهشگاه رویان نیز با راه اندازی حوزه میکرو اینجکشن و دیگر حوزه ها، علم درمان ناباروری را در کشور نهادینه کرد.

مدیرعامل مجتمع دارویی درمان هلال ایران افزود: پژوهشگاه رویان همکاری نزدیکی با مرکز دارویی درمانی هلال ایران دارد و نتیجه 20 سال تحقیقات و دانش انباشته شده در این پژوهشگاه ، دراختیار بخش رویش مجتمع هلال ایران قرار گرفته است و این هم افزایی، واقعا جای تقدیر و تشکر دارد. ایران در حال حاضر قطب درمان ناباروری در دنیا شناخته می شود و این موضوع قطعا موجب افتخار است.

رییس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با بیان اینکه20 درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند، گفت: هزینه فریز کردن سلول جنسی حدود ۲۰۰ هزار تومان به صورت پایه و پس از آن هر ۶ ماه یکبار است که افراد باید ۵۰ هزارتومان شارژ بپردازند.

حمید چوبینه هدف از برگزاری سمپوزیوم را دستاوردهای علمی، تحقیقاتی در حوزه ناباروری دانست و افزود: هدف از برگزاری این سمپوزیوم شناسایی مشکلات ناباروری، علت‌ آنها و نکات مهم در این زمینه است.

وی افزود: رفع مشکلات در عرصه ناباروری با انجماد تخمک، بحث‌های اجتماعی، سلول‌های جنسی و جنینی، و مباحث و تازهای حقوقی از جمله مباحث مهم در عرصه ناباروری است.

چوبینه با بیان اینکه افرادی که به نوعی دارای بیماری‌های خاص همچون سرطان هستند می‌توانند تخمک آنها را پیش از شیمی درمانی فریز و نگهداری کرد، اضافه کرد: فریز و ذخیره کردن تخمک سبب شده تا این ببماران پس از آنکه قدرت ناباروری خود را از دست می‌دهند با نگهداری تخمک بتوانند در آینده صاحب فرزند شوند.

چوبینه ادامه داد: نگهداری تخمک حتی برای پسر و دخترانی که در حال حاضر قصد ازدواج را ندارند و یا به نوعی دچار مشکلات شده‌اند امکان پذیر است.

رییس مجتمع دارویی درمانی هلال تصریح کرد: ماهانه ۷ الی ۸ نفر سلول‌های جنسی خود را در این مجتمع فریز می‌کنند تا پس از آنکه قدرت ناباروری خود را از دست دادند بتوانند از این تخمک‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ درصد زوجین ایرانی نابارور هستند که در این زمینه استرس‌ها، آلودگی هوا و استفاده از رایانه و قراردادن گوشی روی پا در مردان و همچنین افرادی که پوشش تنگ استفاده می‌کنند و به نوعی با اشعه حرارت سرکار دارند همچون نانوایان سبب ناباروری آنها می‌شود.

بر اساس گزارش سایت مجتمع دارویی درمانی هلال ایران، وی در پایان از اساتید و کارشناسان حاضر در این سمپوزیوم درخواست کرد ، نتایج این همایش را به صورت گام های عملی در مسیر فرزند آوری خانواده ها و کاهش آسیب های اجتماعی ناباوری مدنظر قرار دهند و خاطرنشان کرد: بحث های متنوعی در این سمپوزیوم مطرح خواهد شد که از آن جمله می توان به تازه های تحقیقاتی در درمان ناباروی، تبعات و نتایج اجتماعی استفاده از روش های نوین درمان ناباروری، آخرین متدها و روش های حفظ قدرت باروری مردان و زنان ، اخلاق حرفه ای در درمان ناباروری و مباحث متنوع دیگر، اشاره کرد و امیدوارم این مباحث مورد استفاده و بهره برداری مثبت و سازنده متخصصان و دانشجویان و دانش پژوهان محترم کشور قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید