«پامپئو»، جایگزین احتمالی «تیلرسون»، چه دیدگاه‌هایی درباره ایران دارد؟

    کد خبر :162654

رئیس فعلی سیا که مطابق برخی گزارش‌های تأییدنشده قرار است جایگزین وزیر خارجه آمریکا شود تا کنون دیدگاه‌های جنجالی بسیاری درباره ایران ابراز کرده است.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند کاخ سفید در حال بررسی طرحی برای برکنار کردن «رکس تیلرسون» از سمت وزیر خارجه آمریکا و جایگزین کردن وی با «مایک پامپئو»، رئیس فعلی سیا است.

پامپئو در محافل سیاسی آمریکا به عنوان یکی از تندروترین چهره‌ها در بحث‌های سیاسی خارجی شناخته می‌شود. او همچنین یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) قلمداد می‌شود.

او که از سال 2011 تا سال گذشته نمایندگی ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا را به عهده داشت در یادداشتی در جولای سال 2016 درباره برجام نوشت: «این توافق، تقریباً تضمین می‌کند که ایران از آزادی عمل برای ساخت زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای در دوران پایان آن برخوردار خواهد بود.»

او بعد از انتخاب شدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت امیدوار است که ترامپ این «توافق فاجعه‌بار» را لغو کند.

`پامپئو در زمان حضور در کنگره، همراه با همکارانش، «لی زلدین» و «فرانک لوبیودانو»یکی از سه نماینده‌ای بود که با نگارش نامه‌ای در بهمن‌ماه سال 1394 از دفتر حافظ منافع ایران درخواست ویزای سفر به ایران کرد. او گفت هدف از این سفر نظارت بر روند برگزاری انتخابات مجلس ایران و اجرای برجام است.

دفتر وزیر خارجه ایران در آن زمانی پس از بررسی درخواست این سه نماینده کنگره در پاسخ اعلام کرد: ««بر خلاف آنچه شما تصور کرده‌اید، وظیفه اعضای کنگره آمریکا دیکته کردن و تحمیل سیاست به دیگر کشورها نیست.»

پامپئو بعد از تصدی سمت ریاست سیا هم یک مرکز ویژه برای هدایت عملیات‌های جاسوسی مرتبط با ایران راه‌اندازی کرده و فردی به نام «مایکل دی‌آندریا» ملقب به «شاهزاده تاریکی» را به عنوان مسئول آن معرفی کرد.

به گزارش تسنیم،پامپئو درباره کره شمالی هم دیدگاه‌های افراطی‌تری نسبت به تیلرسون اتخاذ کرده و مواضع نزدیکتری با دونالد ترامپ داشته است.

در ماه جولای، او اظهاراتی درباره کره شمالی بیان کرد که به حمایتش از گزینه تغییر حکومت این کشور تعبیر شد. پامپئو در نشست امنیتی آسپن گفت: «اقدام خوبی خواهد بود که شبه جزیره کره را از سلاح‌های هسته‌ای عاری کنیم و آن سلاح‌ها را از آنجا خارج کنیم.»

از جمله دیگر دیدگاه‌های جنجالی او می‌توان به حمایتش از استفاده از روش‌های بحث‌انگیز شکنجه مانند غرق مصنوعی برای مظنونان به اقدامات تروریستی اشاره کرد. او در ماه ژانویه، در اظهاراتی در کمیته اطلاعاتی سنا گفت تحت شرایطی موافق است که از روش‌هایی مانند غرق مصنوعی برای بازجویی از مظنونان تروریسم استفاده شود.

در حال حاضر هم کاخ سفید و هم وزارت خارجه آمریکا، گزارش رسانه‌های این کشور درباره جایگزین شدن تیلرسون با پامپئو را رد کرده‌اند، اما آنچه درباره آن اتفاق نظر وجود دارد این است که دیدگاه‌های ترامپ در سیاست خارجی با پامپئو انطباق بیشتری دارد تا با تیلرسون.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید