آیا آمریکا قصد دارد «سناریوی لیبی» را در سوریه پیاده کند؟

    کد خبر :161175

برخی اخبار گویای امضای پیمان صلح بین کردها و داعش در سوریه است که این سؤال را به‌وجود آورده که آیا آمریکایی‌ها قصد دارند «سناریوی لیبی» را در خاک سوریه اجرا کنند؟

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو امروز نوشت: شبکه تلویزیونی «Directorate4» روز گذشته تصویری از توافقنامه صلح بین گروه تروریستی داعش و شبه نظامیان کرد عضو نیروهای دموکراتیک سوریه منتشر کرد. این توافق شامل واگذاری کنترل مناطقی در شمال و شرق سوریه، از جمله مناطق نفت خیز این کشور به شبه نظامیان کرد است. با امضای این توافقنامه، درگیری بین دو طرف، یعنی نیروهای کرد و تروریست‌های داعشی متوقف شده و طرفین اسرای یکدیگر را نیز مستقیما معاوضه خواهند کرد.

“دمیتری آبزالوف” رئیس مرکزارتباطات راهبردی روسیه در مصاحبه با این روزنامه در مورد اینکه آیا این مسئله گویای آن است که آمریکایی ها درصدد اجرای سناریوی لیبی در خاک سوریه هستند، توضیح داد: «چنین مشارکتی بین کردها و داعش می تواند کاملا پایه و اساس داشته باشد. برای اینکه کردها در شمال سوریه در حال تهاجم به سمت مناطق جنوبی و رسیدن به کرانه شرقی رود فرات هستند و آنها فعالانه با نیروهای آمریکایی در سوریه، همکاری دارند. در آنجا نیروهای ویژه آمریکایی و همچنین نیروهای متحد آنها حضور دارند که می توان گفت رابطه دوستانه ای، با تروریستهای داعشی دارند. نظامیان آمریکایی در سوریه، همانطور که در عراق چنین عمل می کنند، قصد دارند تا وخامت اوضاع را حفظ کنند، برای اینکه از یک سو روند حل و فصل صلح را بی ثبات کرده و خواستار برکناری “بشار اسد” می شوند و از طرف دیگر، کنترل اوضاع در مناطق مهم راهبردی این کشور را نیز در اختیار نیروهای متحد خود در می‌آورند.»

این کارشناس با یادآوری اینکه چنین تلاشی قطعا روند مذاکرات سیاسی که این هفته در ژنو جریان داشته و بعد هم در سوچی انجام خواهد شد را با مشکل مواجه خواهد کرد، افزود: «به نظر می رسد که آنها قصد دارند سناریوی پیاده شده در کشور لیبی را در سوریه به اجرا بگذارند، یعنی تاسیسات راهبردی و منابع اصلی تامین کننده انرژی این کشور را بدست کردها یا به اصطلاح “ارتش آزادی بخش سوریه” واگذار می کنند با این هدف که مواضع آنها را در جریان مذاکرات سیاسی بعد از پایان جنگ با دولت سوریه، تقویت کرده و مقامات دمشق مجبور شوند امتیازات خاصی را برای آنها در نظر بگیرند.»
به عقیده دمیتری آبزالوف، اکنون می توان اثبات نمود که کمکهای نظامی و مالی آمریکا از برخی گروههای مسلح مخالف در سوریه برخلاف ادعای آنها، در جهت نابودی داعش نبوده، بلکه واقعا برای تقویت این نیروها برای مبارزه با رژیم بشار اسد بوده است.

به گزارش تسنیم،از سوی دیگر “سیمون باگداساروف” مدیر مرکز مطالعات کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی نیز معتقد است که اطلاعات منتشر شده در رابطه با امضای توافق صلح بین کردهای سوری و داعش، صحت ندارد. وی در گفت‌وگو با روزنامه «پراودا» توضیح داد: «من فکر می کنم که چنین اطلاعاتی عمدا منتشر شده است. ظاهرا کسی قصد دارد به نیروهای کرد سوری حمله کند، شاید ترکیه، شاید ایران و حتی شاید بشار اسد. و به همین دلیل با انتشار چنین خبری، خواسته تا توجیه مناسبی برای این اقدام خود داشته باشد. برای اینکه بخشی از مناطق شمالی سوریه در کنترل شبه نظامیان کرد قرار دارد و مسلما تمایل برای سرکوب آنها نزد برخی نیروها وجود دارد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید