نرخ های جدید اینترنت ثابت؛ همسو با حقوق شهروندی

    کد خبر :161135

تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اصلاح روش ارائه اینترنت پرسرعت ثابت در یکصد روز نخست دولت دوازدهم به بارنشست که اجرایی شدن آن ضمن توسعه این بخش شفافیت در ارائه خدمات خواهد بود.

به گزارش ایرنا تلاش برای تغییر در روش ارائه اینترنت در دولت یازدهم و زمانی که محمود واعظی سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، کلید خورد.
موضوع تغییر در روش فروش اینترنت حجمی ثابت همواره یکی از دغدغه های کاربران ایرانی اینترنت بود که به یکی از پربحث ترین موضوع های ارتباطات و فناوری اطلاعات مبدل شده بود.

*خواسته کاربران برای تغییر در روش ارائه اینترنت
اکثر کاربران خواستار آن بودند تا روشی اتخاذ شود که در نهایت آنها بتوانند طعم سرعت بالا را در اینترنت ثابت خود چشیده و از طرف دیگر نگران پایان یافتن زود هنگام بسته های اینترنت ثابت نباشند.
کاربران نگرانی های خود را از راه های مختلف به گوش متولیان امر می رساندند تا بلکه آنها راه چاره ای برای این موضوع پیدا کنند.
کاربران اینترنت آن زمان با مراجعه به صفحه شخصی محمود واعظی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام نگرانی خود را به وی منعکس می کردند.
افزایش نارضایتی ها از روش فروش حجمی اینترنت وزیرارتباطات وقت را مصمم به تدبیری موثر در این باره کرد و برهمین اساس به اپراتورهای عرضه کننده بخش ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان رگولاتور ایران دستور داد برای تغییر در این روش بررسی های کارشناسانه انجام دهند.
کارشناسان مجموعه های فوق هم با برگزاری جلسه های متعدد به این نتیجه رسیدند که روش فروش حجمی را متوقف و روش جدیدی جایگزین کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به تشکیل کمیته ای برای بررسی نحوه فروش اینترنت در بخش ثابت اشاره کرد و گفت: روش فروش حجمی اینترنت این بخش پس از بررسی های این کمیته تغییر می کند.

*آغاز تلاش ها
محمود واعظی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همه شرکت هایی که در بخش ثابت اینترنت ارائه می کردند، اقدام به حجم فروشی کرده که خیلی مورد رضایت مردم نبود.
عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: براین اساس کمیته ای تشکیل شده تا بر روی این موضوع مطالعه انجام داده و روش مناسب تری اتخاذ کند.
واعظی تصریح کرد: کمیته بر روی این بررسی می کند تا روش ارائه اینترنت به نحوی شود که کاربران بتوانند اینترنت داخلی را با سرعت مناسب و حجم مورد نیاز خریداری و در بازه زمانی مشخص استفاده کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: این کمیته در حال بررسی است و به زودی نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.
بررسی های کمیته مذکور ادامه یافت تا روز یکشنبه اول مرداد ماه امسال نتیجه نهایی مشخص شد.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه های اجتماعی خبر از تصویب موضوع حذف فروش حجمی اینترنت در اینترنت ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات داد.
محمود واعظی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همانگونه که وعده داده بودم و برای رفاه بیشتر کاربران روز یکشنبه موضوع حذف فروش حجمی اینترنت در اینترنت ثابت به تصویب رسید.
واعظی ادامه داد: پس از طی مراحل اداری و ابلاغ به اپراتورها این مصوبه اجرایی خواهد شد.

*قطع روش جدید برای بررسی مجدد
اما هیجدهم مرداد ماه بود که محمود واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روش جدید فروش اینترنت ثابت گفت: این روش به دلیل دریافت یکباره مبلغ، به نفع مردم بود اما با اعتراض برخی روبرو شد؛ بنابراین دستور بررسی دوباره آن را دادم.
وی افزود: مردم فکر کردند این طرح جدید به ضرر آنهاست.
واعظی تاکید کرد «پیش از این طرح مردم همواره برای خرید اینترنت کم کم پول پرداخت می کردند و همین امر سبب می شد متوجه گرانی آن نباشند».

*آغاز تلاش مجدد در دولت دوازدهم
متوقف شدن طرح در دولت دوازدهم پیگیری شد و محمد جواد آذری جهرمی که به عنوان وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات این دولت منتخب شد نوزدهم مهرماه امسال با اشاره به در دست بررسی بودن تغییر در روش فروش حجمی اینترنت ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات و گفت:کاهش هزینه ها و خروج از حالت حجمی دو شاخص مهمی است که باید در تغییر روش ارائه اینترنت لحاظ شود.
تلاش برای تغییر روش ادامه یافت تا آنکه 23 آبانماه امسال محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار فهرستی از نرخ های جدید اینترنت ثابت در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: تعرفه های جدید سرویس های غیرحجمی از دهم آذر ماه اعمال می شود.
وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تعرفه سرویس های غیرحجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین 18 شرکت فعال در ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد.
وی مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیر حجمی را مطابق جدولی دانست که امروز منتشر شده است.
آذری جهرمی افزود: شرکتها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکان برسانند. طبیعی است که فضای رقابتی به نفع مصرف کننده نهایی فراهم است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکتها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه (128 کیلو بیت در ثانیه)تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.
وی نوشت: در مصرف منصفانه ترافیک داخلی بایستی حداقل دو برابر ترافیک بین الملل لحاظ ‌شود و تاریخ اجرای این مصوبه قبل از دهم آذرماه خواهد بود.
آذری جهرمی افزود: تاکید مجدد می‌شود که این تعرفه تنها برای دسترسی ثابت است.

*نظر مدیرعامل مخابرات ایران در باره تعرفه های جدید
براین اساس مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تغییر در روش ارائه اینترنت از حجم محوری به سرعت محوری و مصرف منصفانه را مطابق با رویکرد های جهانی دانست و گفت: سرویس های مخابرات براین اساس برپایه سرعت خواهد بود
رسول سراییان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن استقبال از رویکرد جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تغییر روش فروش اینترنت بخش ثابت گفت: فروش اینترنت براساس سرعت به جای حجم فروشی و مصرف منصفانه توسعه این بخش را به دنبال خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران انتخاب رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تغییر روش ارائه اینترنت را درست، صحیح و چیزی دانست است که جهان انتخاب کرده و به سمت آن حرکت کرده و اجرایی کرده است.
سراییان با بیان اینکه بخش ارتباطات ثابت باید مبتنی بر سرعت باشد به جای اینکه مبتنی برحجم باشد، ادامه داد:البته وقتی می گوییم به جای حجم نه هر حجمی بلکه حجم براساس تعریف جهانی آن که مصرف منصفانه است و براین اساس مردم دیگر نباید دغدغه اینترنت در چهارچوب مصرف منصفانه خود داشته باشند.
به گفته وی انتخاب این رویکرد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن توسعه بخش ثابت رضایت مندی بیشتری برای کاربران به همراه خواهد داشت که علاوه برآن یک رقابت مناسبی در فضای کیفیت و سرعت ایجاد می کند .
سراییان گفت: در این روش مردم براساس نیاز خود می توانند از بسته سرعتی استفاده کنند زیرا در این بسته طیفی از سرعت از 512کیلو بیت برثانیه تا 50مگ به بالا ارائه شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران معتقد است: امکان های ارتباطی در هر منطقه و نیاز افراد به نوع سرعت دو مولفه مهم در این بخش است که مد نظر قرار خواهد گرفت.
سراییان افزود: براین اساس از حالا به بعد سرویس های مخابرات سرعت پایه و براساس مصرف منصفانه خواهد شد و اگر افراد از مصرف منصفانه بالاتر برود سرعت آنها کاهش خواهد یافت.

*کلام آخر
اکنون وعده یکصد روزه وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات برای تغییر در روش ارائه اینترنت پرسرعت ثابت به ثمر نشست و محمد جواد آذری جهرمی تعرفه ها و سرعت های جدید اینترنت ثابت را اعلام کرد و آن را بسته به انصاف شرکت های عرضه کننده سرویس و مردم کرد؛ حال باید دید شرکت های عرضه کننده چگونه با این روش جدید خدمت ارائه خواهند داد و نیز مردم چگونه می توانند از اینترنت بهتر و مورد نیاز خود استفاده کنند تا جایگاه ایران در استفاده از اینترنت رتبه های بالاتری را کسب کند باید منتظر زمان اجرا و نحو اجرای این تعرفه ماند و بعد قضاوت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید