برنامه پساداعشی آمریکا برای مقابله با ایران چیست؟

    کد خبر :160515

لندن با بیان اینکه برای مقابله با ایران بایستی گام‌هایی برداشته شود، ادعا کرد که اگر دولت ترامپ هیچ کاری انجام ندهد، نیروهای انقلابی ایران بر کل قسمت شمالی خاورمیانه سیطره سیاسی و اقتصادی خواهند داشت.

پس از شکست داعش، برخی از کارشناسان غربی ضمن هشدار درباره افزایش نفوذ ایران در منطقه، خواهان طراحی یک استراتژی برای مقابله با ایران شدند.

به گزارش فرارو، روزنامه واشینگتن‌تایمز طی یادداشتی به قلم هربرت لندن، رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی لندن با اشاره به اصطلاح “هلال شیعی” ادعا کرد که فقدان یک سیاست آمریکایی در قبال ایران، به هژمونی ایران در منطقه کمک کرده است.

این کارشناس نوشت: پس از روی کار آمدن ترامپ، او سیاست اولیه مغلوب ساختن داعش را اعلام کرد. نیروهای ویژه آمریکا را با نیروهای عراقی و سربازان سپاه قدس متحد کرد. خلافت از جمله پایگاه‌های آن در رقه و دیرالزور، از بین رفت. مشکل بعد از این جنگ‌ها این بود که یک برنامه برای آینده طراحی نشد. در واقع، نقش ایران در شکست داعش، منزلت و نفوذ آن را بیشتر کرد.

لندن با بیان اینکه برای مقابله با ایران بایستی گام‌هایی برداشته شود، ادعا کرد که اگر دولت ترامپ هیچ کاری انجام ندهد، نیروهای انقلابی ایران بر کل قسمت شمالی خاورمیانه سیطره سیاسی و اقتصادی خواهند داشت.

از دیدگاه این کارشناس، تنها مانع تحقق اهداف ایران، ائتلاف موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه است. پرسشی که درباره سیاست ترامپ در قبال سوریه مطرح است این است که آیا سیاست وی در قبال سوریه برای شکست داعش طراحی شده یا اینکه این سیاست بخشی از یک دیدگاه فراگیر استراتژیک درباره سیطره منطقه‌ای ایران است.

“اگر مورد دوم مد نظر است، ترامپ باید تصمیم بگیرد که چگونه و چه زمانی نیروهای آمریکایی را به عنوان وزنه مقابل خروش ایران مستقر کند. نیروهای ویژه و قدرت هوایی آمریکا در مرکز نیروی جنگی توانمند قرار دارند. واشینگتن با استفاده از این توانمندی‌ها می‌تواند به شرکای (خود در) نیروهای دموکراتیک سوریه اطمینان دهد که آنان حتی پس از شکست داعش در سوریه باقی خواهند ماند.”

در ادامه یادداشت آمده: آمریکا و متحدانش در اروپا و خلیج فارس میلیادرد‌ها دلار کمک‌هایی که سوریه برای بهبودی از جنگ داخلی به آن نیاز دارد، را در اختیار دارند. علاوه بر این، آمریکا اظهار می‌کند که بشار اسد باید کناره‌گیری کند و حقوق اساسی اقلیت‌ها، بویژه کُردها، باید تضمین شود. برای دست یافتن به این اهداف، ایرانی‌ها و نایبان شیعه در سوریه باید جابجا شوند.

هربرت لندن ضمن اذعان به دشواری تحقق این اهداف افزود: آمریکا باید یک استراتژی‌ای را مطرح کند که جسورانه مخالفت آمریکا با “هلال شیعی” از طریق یک بازی زمینی را اعلام کند. یک بازی که آگاهانه برای جلوگیری از هژمونی ایران در عراق و سوریه کار کند.

لندن در پایان ادعا کرد که اگر رئیس‌جمهور آمریکا برنامه‌ای برای مقابله با ایران طراحی نکند، اظهارات اخیر او در اجلاس ریاض چیزی جز سخنان پوچ و توخالی نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید