عربستان با ایران مدارا کند؛ دیگر اعراب هم آرامش خودشان را حفظ کنند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۰۱
    کد خبر :160406

الاهرام چاپ مصر نوشت: اگر عربها به تجربه اخیر خود که در نزدیکی جنگ با ایران و انفجار لبنان از داخل قرار داشتند نظر کنند، درسهای زیادی می گیرند، و در می یابند که با دوری از وقوع در دام چنین جنگی و با تاکید بر حفظ دولت لبنان، موفقیت بزرگی به دست آوردند. گمان نمی کنم که کسی بتواند مسئولیت کامل موشک ایرانی پرتاب شده توسط حوثی ها به سمت ریاض را متوجه لبنان کند، حتی اگر ثابت شود که افرادی از حزب الله نقشی در این مساله داشته اند.

این رسانه عرب زبان در ادامه آورده است: توافق عربها بر سر قطعنامه ای که اخیرا از نشست وزرای خارجه عربی صادر شد، انحصار آن بر ابلاغ شکایت دولتهای عربی به شورای امنیت و مخالفت با تحمیل مسئولیت اقدامات حزب الله بر دولت لبنان، اقدامات خوبی بود و توافقی که مبنی بر توقف پرتاب موشک توسط ایران و حوثی ها به عربستان سعودی در مقابل توقف بمباران تبلیغاتی ایران توسط حزب المستقبل، چه بسا می تواند گزینه ملایم تری برای حفظ توازن قوا در منطقه، بدون پناه بردن به جنگی تازه باشد!

به نظر می رسد انگیزه اصلی صدور چنین نتایجی از نشست وزرای خارجه عربی، نگرانی جهان عرب در مورد شرایط عربستان سعودی در آستانه تحولات جدید آن بوده است؛ چرا که اجرای کامل این تحولات اساسی به حفظ آینده آرام در کشور سعودی نیاز دارد؛بویژه که هنوز سعودیها از بار سنگین جنگ یمن خارج نشده اند.

از لحظه نخست مصر معتقد بود ایران باید به خوبی بداند که عربستان و خلیج فارس خط قرمزی به مانند سهمیه آبهای نیل هستند، که به خاطر آنها ممکن است مصر وارد جنگ شود. عربستان باید در مقابل ایران مدارا کند و عربها لازم است که آرامش خود را در این شرایط حفظ کنند،

تا کسی آنها را به جنگی حساب نشده نکشاند، خواه این طرف ایران باشد یا حزب الله؛ زیرا همانطور که السیسی گفت، منطقه تحمل درگیری تازه ای را ندارد؛ عربستان در یمن گرفتار و مصر در حال مبارزه با تروریسم هستند. در این میان، رئیس جمهور مصر موفق شد با آرامش و بدون هیاهو جنگی که صحبت از آن بود را به صلح تبدیل کند.

خلاصه آنکه مصر همبستگی و توافق عربی را امری مهم و حیاتی برای حفظ منافع استراتژیک اعراب می داند و تنها با جنگ نیست که حقوق و جایگاه عربها حفظ می شود؛ بلکه اولویت باید شکست دادن تروریسم و منابع مالی آن باشد، باب مذاکره هیچگاه نباید قفل شود تا کلید آن به دست دولتهای منطقه ای مثل ایران و ترکیه بیفتد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید