تالاب هورالعظیم احیا می شود؟

    کد خبر :160314

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم اظهار داشت: تالاب هور العظیم از سمت ایران نسبت به سمت عراقی در وضعیت بهتری قرار دارد.

به گزارش افکارنیوز، ابوالفضل آبشت از تلاش اداره کل محیط زیست خوزستان برای حفظ تالاب خبر داد وافزود: از دو سال گذشته اداره کل محیط زیست استان خوزستان با حداقل آبی که در دسترس بود حتی با پساب کشاورزی تلاش کرد تا منابع آبی این تالاب را تاحدودی تامین کند و موضوع ریزگردها را بتواند کنترل کند.

آبشت با بیان اینکه نشستی در آینده برای مساله هور العظیم خواهیم داشت، ادامه داد:سازمان حفاظت محیط زیست نشست و ماموریت مشورتی با عنوان رامسر خواهد داشت که از اصلی ترین موضوع آن مساله تالاب هورالعظیم است .

وی ادامه داد: در کنفرانس بین المللی ریزگردها نیز موضوع «میان رودان» مطرح بود چرا که این تالاب یک حوضه آبریز بسیار بزرگی است که سرشاخه آن به کشور ترکیه می رسد .

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در نشست رامسر به حوضه آبریز تالاب هورالعظیم و میان رودان که بخشی از حوضه آبریز آن در بالادست کشور ترکیه است مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: در این نشست به مدیریت آب این تالاب پرداخته می شود که امیدواریم بتوانیم این تالاب ها را احیا کنیم .

وی با اشاره به اینکه برای احیای تالاب ها با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: برای احیای تالاب ها کار سختی در پیش داریم چرا که هرکدام از کشور های حوضه آبریز مدعی کنترل منابع آبی هستند مثل کشور ترکیه که در بالادست قرار دارد و اصلی ترین منابع آبی را در دسترس دارد.

آبشت با بیان اینکه کنترل آب های مرزی همیشه با مشکلاتی همراه بوده است، گفت: کشور ما در منطقه کم آبی است به همین دلیل کشورهای منطقه بر سر منابع آبی رقابت دارند .

وی از رقابت بر سر منابع آبی در داخل کشور نیز خبر داد و افزود: در داخل کشور رقابت حوضه های آبریز بین دو استان است که معمولا در مدیریت این منابع با مشکلاتی مواجه می شویم.

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید دعواها بین مدعیان منابع آبی در مرزهای منطقه ای با رایزنی حل و فصل شود، اظهار کرد: حق محیط زیست باید با حل و فصل دعواهای بین مرزی کشورها داده شود و مشکلات تالابی مانند هور العظیم و یا هامون باید با رایزنی بین المللی و ورود سازمان بین الملل برطرف شود .

آبشت در پایان به مساله گرد وغبار در جنوب کشور اشاره کرد و‌گفت: موضوع گرد و غبار یک مساله مرزی نیست بلکه این یک مساله منطقه ای و فراتر است چرا که آثار آن فقط در جنوب کشور مشاهده نمی شود و تمام کشور درگیر این معضل است که این موضوع نیز باید با مدیریت درست و منطقه ای بر طرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید