عربستان و متحدانش چطور قطر را به آغوش ایران سوق دادند؟

    کد خبر :160273

اقدامات عربستان و متحدانش در منطقه خلیج فارس علیه قطر، این کشور را به سوی برقراری روابط بیش از پیش با ایران سوق داد.

نشریه فوربز در گزارشی با عنوان «عربستان و متحدانش چطور قطر را به آغوش ایران سوق دادند؟»، نوشت: می‌توان گفت: قطر به آرامی، اما مطمئنا در حال نزدیک‌تر شدن به ایران و نوعی هم‌پیمانی با این کشور است.

در این گزارش آمده است: کشور کوچک، اما ثروتمند قطر که تقریبا شش ماه است به لحاظ تجارت و حمل و نقل از سوی هم پیمانان سابق خود یعنی بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی تحت محاصره قرار گرفته است، مجبور شد دوستانی برای خود پیدا کند. عمان همانند ترکیه نشان داد که طی این ماه‌های دشوار یکی از کشور‌های هم پیمان با قطر محسوب می‌شود. اما باید گفت مخرب‌ترین ارتباطات از نظر سیاسی در سراسر آب‌های خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران در حال شکل‌گیری است.

ایران و قطر همواره انگیزه‌های قوی برای قرار گرفتن در کنار یکدیگر داشته‌اند؛ زیرا آن‌ها در یک میدان گازی طبیعی عظیم موسوم به میدان شمالی در قطر و پارس جنوبی در ایران، با یکدیگر مشترک هستند. همین روابط نزدیک بین دو کشور بود که سه کشور دیگر حاشیه خلیج فارس به همراه مصر از آن به عنوان دلیل اعمال تحریم هایشان علیه قطر در ماه ژوئن، یاد کردند.

تحریم‌های تجاری ممکن است تلاشی برای متقاعد کردن دوحه به کاهش سطح روابطش با تهران بوده باشد، اما در حقیقت این اقدام تأثیری منفی داشت.

جدیدترین نشانه از دوستی بین دوحه و تهران در روز بیست و ششم ماه نوامبر نمایان شد، زمانی که شیخ احمد بن جاسم آل ثانی، وزیر اقتصاد قطر، برای گفتگو با وزراء دولت ایران -از جمله محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران- درباره روابط تجاری بین دو کشور به تهران سفر کرد.

به گزارش افکارنیوز،نشانه‌هایی دال بر آن مشاهده می‌شود که مراودات تجاری بین دو کشور همچنان در حال افزایش است و ۵۰ میلیون دلار از مجموع ۱۳۹ میلیون دلار ذکر شده، مربوط به دوره یک ماهه منتهی به بیست و دوم اکتبر بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است.

ایران علاوه بر صادر کردن محصولات خود به قطر، هم اکنون همچنین به عنوان یک مسیر تجاری حیاتی برای انتقال کالا‌هایی از مبداء کشور‌های دیگر از قبیل: ترکیه و جمهوری آذربایجان عمل می‌کند. قطر، ترکیه و ایران به منظور تقویت این روند، روز یکشنبه در تهران یک توافق نامه تجاری سه جانبه امضاء کردند که سبب می‌شود حمل و نقل کالا بین سه کشور بیش از پیش تسهیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید