عربستان آلت دست آمریکا برای تضعیف کشورهای اسلامی است

    کد خبر :160037

احمد الموید اقدامات ضد ایرانی عربستان را در نتیجه احساس کمبود این رژیم در مقابل ایران دانسته و تأکید کرد که عربستان آلت دست آمریکا برای تضعیف کشورهای اسلامی است.

«احمد الموید» رئیس مرکز دموکراتیک و حقوق بشر سبأ که مقر آن در لندن قرار دارد،  تأکید کرد که عربستان در قبال ایران احساس کمبود می‌کند، چرا که در منطقه خاورمیانه است و در همان شرایطی زندگی می‌کند که ایران به سر می‌برد، اما روند صنعت و توسعه در دو کشور با هم قابل مقایسه نیست.

وی در رابطه با جنجال تبلیغاتی که عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی ضد حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته و در پی این هستند که ادعا کنند موشکی که از سوی یمن به عربستان سعودی شلیک شد، موشکی ایرانی بود، تأکید کرد که عربستان چنین ادعاهایی را تنها در نتیجه عقده کمبودی که با آن مواجه است، مطرح می‌کند. این کشور به شکست و سرخوردگی و ناتوانی عادت کرده اند، آنها معتقدند که تولیدات صنعتی تنها باید به دست خارجی ها یا کسانی انجام شود که به زبان عربی سخن نمی گویند.

وی که در حاشیه کنفرانس جهانی محبان اهل بیت (ع) در تهران مصاحبه کرد، ابراز داشت که علت شکست عربستان در مسائل مربوط به صنعت و توسعه و توانمندی‌های این کشور به نظام حاکم سعودی بستگی دارد که ملت خود را عادت داد که مصرف ‌کننده کالاهای خارجی باشد و تنها برای خرید این کالاها پول ارسال کنند و حتی عقال روی سر خود و لباس های شخصی خود را نیز که نشان دهنده هویت عربی است، از خارج وارد کنند.

الموید همچنین تأکید کرد که همان‌طور که سیدحسن نصرالله اشاره کرد ، ما می‌دانیم که عربستان سعودی با این اقدامات تلاش دارد با یک تیر دو نشان بزند، چرا که نوک پیکان پروژه سلطه طلبانه آمریکا در منطقه است.

این فعال حقوق بشر در ادامه تأکید کرد که عربستان تلاش دارد تا دولت‌های مقاومت را که از منطقه حمایت کرده و دیواری در مسیر جلوگیری از تأثیرگذاری پروژه‌های آمریکا ایجاد می کنند، هدف قرار دهد. این در حالی است ایران از این کشورها حمایت می‌کند تا آنها بتوانند خود را قوی کرده و در برابر پروژه‌های آمریکایی تقویت کنند. بنابراین طبیعی است که عربستان در درجه اول بخواهد ایران را هدف قرار دهد.

وی ابراز داشت که عربستان تلاش دارد از موضوع موشک به نفع خود بهره‌برداری کرده و این‌گونه مدعی شود که ساخت این موشک برای یمنی ها مشکل است، لذا حتما ایران این موشک را به آنها داده است. ریاض به این ترتیب می‌خواهد ایران را به دایره درگیری‌ها بکشاند. این یک روش قدیمی از سوی عربستان است اما نمی‌تواند تأثیری در این زمینه داشته باشد ، عربستان پیش از این نیز روش‌هایی بیشتری را به کار گرفته، اما در این روند شکست خورده است.

عربستان ابزار دست آمریکا برای تضعیف کشورهای اسلامی است

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در رابطه با سکوت سازمان ملل و شورای امنیت و آمریکا و دولت‌های اسلامی در قبال جنایت‌های روزمره عربستان ضد زنان و کودکان و تمامی ملت یمن تأکید کرد: دولت‌های اسلامی به صورت کلی تحت تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم عربستان هستند. کارکرد عربستان این است که به عنوان ابزار آمریکا باعث تضعیف دولت‌های اسلامی شده و آنها را وارد مشکلات داخلی کرده تا آنها نتوانند نقش خود را در مشکلات خود و دیگر دولت های عربی ایفا کنند. علاوه بر اینکه مؤسسات دینی که از مهم‌ترین مؤسساتی هستند که افکار شهروندان را می سازند و آنها را به سمت اقدامات خود سوق می دهند، متأسفانه تحت تأثیر عربستان سعودی قرار دارند و این کشور تأمین مالی آنها را برعهده داشته و تفکرات خود را در این راستا گسترش می‌دهد.

وی ابراز داشت که دولت‌های مستقل نظیر ایران و عراق و سوریه توانستند خود را از دایره سعودی‌ها مستقل نگه دارند ، اما کشورهایی نظیر سودان و تونس و اردن و دیگر کشورهای فقیر و ضعیف در شرایطی قرار ندارند که بتوانند مشکلات داخلی خود را حل کنند، لذا از خشم سعودی‌ها می‌ترسند و نگران آن هستند که مورد تحریم‌های اقتصادی یا سیاسی و … از سوی آمریکا قرار گیرند.

توطئه عربستان ضد آرمان فلسطین

وی در تبیین دیدگاه خود در رابطه با مسائل مهم جهان و اینکه آیا عربستان و متحدان این کشور به دنبال منزوی کردن آرمان فلسطین هستند تأکید کرد که عربستان ضد آرمان فلسطین توطئه می‌کند و این اقدام را برای گرفتن امتیاز از آمریکا انجام می‌دهد. سعودی ها به دنبال از بین بردن موضوع فلسطین به روش خود هستند و می‌خواهند این مشکل را براساس تمایلات صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها حل ‌و فصل کنند.

الموید خاطرنشان کرد که به همین علت است که کشورهای محور مقاومت باید به این موضوع پایبند باشند و ارتباط خود را با گروه‌های مقاومت فلسطین حفظ کنند تا بتوانند از حق ملت فلسطین در بازگشت اراضی اشغالی و پایتخت قرار دادن شهر قدس و دیگر مسائل مورد توافق گروه‌های فلسطینی دفاع کنند.

این فعال حقوق بشری ادامه داد که عربستان اخیراً محمود عباس را احضار کرده و تلاش کرد از او باج خواهی کند و او را در مسائل مختلف تحت فشار قرار داده یا اینکه مجبور به استعفا کند. در همین راستا آمریکایی‌ها نیز دفتر جنبش آزادی بخش فلسطین را در این کشور مسدود کرده اند تا بتواند به این ترتیب این تشکیلات را تحت فشار قرار دهند. البته من فکر نمی‌کنم که موضوع فلسطین جز در صورت ارتباط با محور مقاومت بتواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید