راهزنی هوایی عراقی‌ها

    کد خبر :159653

ماجرای ورود پرواز های ایرانی به فرودگاه بغداد، برگ جدیدی از حواشی پرواز های ایرانی به عراق است.

به گزارش بازتاب به نقل از قانون، در اربعین امسال بود که برخی از مسافران از گران شدن بلیط پرواز تهران- نجف و از طرفی خدمات مسافری در فرودگاه نجف ناراضی بودند. تا جایی که این موضوع در رسانه ها بازتاب زیادی داشت و مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام کردند که این موضوع را پیگیری می کنند. موضوعی که مشخص نیست دست شرکت های داخلی هم در آن دخیل بوده یا قرار است همه تقصیر به گردن دولت عراق انداخته شود. اما در این دوره، بسیاری از شرکت‌های خدمات هوایی ایران در حرکتی هماهنگ از اعزام زائران از طریق فرودگاه نجف خودداری کرده اند تا از این طریق هزینه های سفر به عراق را کاهش دهند.

لغو پرواز ها به نجف

روز گذشته یک منبع آگاه در سازمان حج و زیارت از لغو تمامی پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف خبر داد. این منبع خبری گفته بود که از دوشنبه(روز گذشته) هیچ ایرلاین ایرانی به مقصد فرودگاه نجف پرواز نخواهد داشت. این فرد، دلیل این اتفاق را گرانی فرودگاه نجف بیان می کند و می گوید:«از آنجایی که فرودگاه نجف جزو گران‌ترین فرودگاه های جهان محسوب می شود و امکانات مناسبی هم به زائران ارائه نمی دهد، تمام ایرلان‌های ایرانی تصمیم گرفته اند تا زمانی که کشور عراق هزینه ها را کاهش ندهد، دیگر به این فرودگاه پرواز نداشته باشند». وی افزود:« از این به بعد پروازها به مقصد بغداد انجام می شود و زائران با خودرو و به صورت زمینی به نجف می روند».

مجلس پیگیر موضوع خواهد بود

برای آگاهی از جزییات این اقدام عراقی‌ها به سراغ سید جواد حسینی کیا، عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی رفتیم. نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به اینکه این موضوع به دلیل تعطیلی روز گذشته مجلس هنوز در فراکسیون حج و زیارت مطرح نشده است، گفت: «این موضوع جدیدی محسوب‌ می‌شود و تا این لحظه هنوز مطرح نشده است».

وی ادامه داد:« اما در جلسه ای که به همین زودی برقرار خواهد شد این مساله را مطرح و نتیجه را اعلام خواهیم کرد».

حسینی‌کیا در رابطه با ماجرای گران‌شدن خدمات مسافری در فرودگاه نجف و تدابیر ایران برای جلوگیری از گران شدن خدمات سفر به عتبات عالیات گفت: « در ماجرای گران شدن بلیط و خدمات مسافری در فرودگاه نجف در زمان اربعین پیگیری هایی انجام شد و به موجب این پیگیری‌ها مشخص شد برخی از شرکت ها کوتاهی و از این فرصت سوءاستفاده کرده‌اند و قیمت بلیط را افزایش داده‌اند و بخش مهم این افزایش قیمت‌ها هم به عراق برمی گشت».

جلسه با رییس حج و زیارت

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس از برگزاری جلسه با رییس سازمان حج و زیارت کشور نیز خبر داد و گفت:« قرار است به زودی جلسه ای با رییس سازمان حج و زیارت گذاشته شود تا علاوه بر پیگیری این موضوعات، برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی در مناسبت های بعدی نیز تدابیری اندیشیده شود».

ضرر شرکت‌های ایرانی یا فرودگاه نجف؟

از لحاظ مسافت، فاصله نجف به کربلا با بغداد تفاوت چندانی ندارد. از این رو می‌توان گفت که از بعد مسافت تفاوت چندانی برای ایرانیان نخواهد کرد. اگر مرقد امام اول شیعیان را در نظر نگیریم، تفاوتی بین فرودگاه نجف و بغداد برای ایرانیان نخواهد بود. آنچه که به نظر بیش از هرچیزی جلوه می‌کند این است که فرودگاه نجف از تحریم پروازهای شرکت های ایرانی متضرر خواهدشد زیرا بیش از یک سوم شرکت‌هایی که در فرودگاه نجف تردد دارند، شرکت های ایرانی هستند. به تبع با تحریم فرودگاه نجف، این نجفی‌ها خواهند بود که از سود سرشار عوارض فرودگاهی محروم خواهندشد و این میزان سود به بغداد روانه می شود.

دریافت عوارض 10 دلاری

زوار ایرانی بارها از دریافت مبالغی(مانند عوارض 10 دلاری) توسط فرودگاه نجف گلایه‌ داشته‌اند. چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد که مسئولان فرودگاه نجف به موجب جایگاه زیارتی شهر و تردد شیعیان، از فرودگاه شهر به عنوان جولانگاهی برای تلکه کردن ایرانیان استفاده کنند و اگر این شرایط و قوانین آن‌ها ادامه‌دار شود، نجف باید برای همیشه خود را از دریافت عوارض از شرکت‌های ایرانی محروم بداند. با توجه به تصمیم شرکت های هواپیمایی ایران سوءاستفاده از شرایط و زیاده‌خواهی مسئولان فرودگاه بین‌المللی نجف به نظر، تلنگر خوبی به آن‌ها خواهدبود. به نظر می‌رسد تنها راهکار برای خروج از این مشکلات در فرودگاه نجف، دوراندیشی مسئولان آن‌ها و دوری از سوءاستفاده از طرف ایرانی است.

پیش از این نیز یک‌بار دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود که پروازهای ایران به نجف متوقف خواهدشد ولی گویا در آن برهه به‌دلیل آنکه ماه محرم و صفر فرانرسیده‌بود، طرف عراقی چندان آن تهدیدات را جدی نگرفت.

اما حال که از تب و تاب عزاداری‌ها کاسته شده، می‌توان به توافقی مناسب با مسئولان فرودگاه نجف رسید یا برای همیشه، ایرانی‌ها باید بغداد را به‌عنوان مقصد اولیه خود در عراق انتخاب کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید