دستکاری باکتری ها برای تهیه دارو ممکن شد

    کد خبر :159643

محققان موفق به طراحی نمونه اولیه دستگاهی موسوم به EVOPROG شده اند که قادر به هدایت و دستکاری باکتری ها به منظور تولید مولکول هایی توسط آنهاست که قادر به مقابله با بیماری ها هستند.
به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، در سال های اخیر باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم تر شده اند و لذا تاثیر داروی های موجود بر روی آنها کمتر و کمتر می شود. این امر نگرانی در مورد شیوع گسترده بیماری هایی که ریشه کن شده تلقی می شوند را افزایش داده است.

از همین رو عده ای از محققان اروپایی تحت نظارت اتحادیه اروپا تلاش کرده اند یک دستگاه تکامل طراحی کنند که بتواند تغییراتی در باکتری ها به منظور مقابله با این روند ایجاد کند. این تغییرات موجب تحول در محیط زیست باکتری ها و هدایت آنها به منظور تولید مولکول هایی می شود که می توانند روزی برای عرضه داروهای جدید به کار گرفته شوند.

این دستگاه تکامل که EVOPROG نام گرفته، شامل راکتورهای زیستی است که انبوهی از باکتری ها به منظور ایجاد تغییرات مختلف در آنها قرار می گیرند. همچنین ویروس هایی در این راکتورهای زیستی وجود دارند که با حمله به باکتری ها می توانند دی ان ای آنها را تغییر دهند.

در نتیجه این تغییر و تحولات مولکول هایی با کارکردهای خاص پدید می آیند که می توان با استفاده از آنها داروهایی با خواص درمانی متفاوت تولید کرد. محققان راکتورهای زیستی یادشده را به رایانه های قابل برنامه ریزی شبیه دانسته اند که برای انجام امور مختلفی قابل برنامه ریزی هستند.

تولید مولکول های یادشده از طریق بازمهندسی باکتری ها حدود دو هفته به طول می انجامد و دانشمندان در حال تلاش برای تسریع این فرایند برای تجاری سازی آن در سال های آینده هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید