٣٢٢طرح توانمندسازی اقتصادی در ١٠سال

    کد خبر :159622

در یکی از روستاهای سرپل‌ذهاب همه چیز تخریب شده، آنچه از میزان آوارهای ریخته تخمین زده می‌شود تا صددرصد در این روستا گزارش شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از شرق، اما یک سقف هنوز پابرجاست و زلزله‌زدگان این روستا را در خود پناه داده است. این بنا مدرسه‌ای است که از سوی بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در منطقه‌ای محروم در نزدیکی‌های مرز بنا شده است. در آشوب توزیع چادر و کانکس، این روستا سقفی امن برای مردمش دارد.

طبق آخرین برآوردهای وزارت آموزش‌وپرورش از زلزله اخیر کرمانشاه بیش از ٣٠ مدرسه شهری و ١٤ مدرسه روستایی صددرصد تخریب شده‌‌اند اما حجم خسارات زلزله به مدارس محدود به این نیست. به گفته سلیمان محبی، مدیرکل آموزش‌وپرورش کرمانشاه حداقل نیمی از مدارس شهرستان سر‌پل‌ذهاب تخریبی ٣٠ تا صددرصدی را تجربه کرده‌‌اند و عملا قابل‌استفاده نیستند. حال ستاد اجرائی فرمان امام (ره) از قبول بازسازی مدارس تخریب‌شده زلزله اخیر در ادامه فرایند امدادرسانی‌اش به مناطق زلزله‌زده خبر داده است. ساخت مدرسه اما این بار پس از زلزله با جدیت بیشتری از سوی این ستاد دنبال خواهد شد. عارف نوروزی، مدیرعامل بنیاد برکت، از زیرمجموعه‌های ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) خبر داد که تعداد مدارس ساخته‌شده به وسیله این بنیاد تا سال ٩٩ به دو هزار مدرسه خواهد رسید.ستاد اجرائی فرمان امام (ره) نهادی غیردولتی است که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ١٣٦٨ تأسیس شد و اکنون به طور مستقیم زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود. وظایف این ستاد در دو بخش اصلی امور خیریه و بخش اقتصادی و کارآفرینی تقسیم شده است. در بخش امور خیریه، ستاد به غیر از ساخت مدرسه، تسهیلاتی را ارائه می‌دهد که می‌توان به عنوان نمونه به ٥٨ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال اشاره کرد. در همین روزهای پس از زلزله ستاد فرمان اجرائی امام (ره) قرارگاهی را در این مناطق ایجاد کرد و از همان ساعات ابتدایی حادثه امدادرسانی به زلزله‌زدگان را آغاز کرد. اعزام بیش از صد تیم پزشکی از طرف این ستاد به منطقه، ارسال٥٠ تریلر آب معدنی، صد هزار قوطی انواع کنسرو، ۲۰ هزار تخته پتو، ۲۰ هزار بالش، ٥٠ تن خرما، صد تن پوشاک، کیف، کفش و لباس گرم، هزار چراغ خوراک‌پزی و وسایل گرمایی، هفت موتور برق، صد هزار کنسرو تن ماهی، ٣٠ هزار قوطی شیر خشک و صد توپ نایلون به مناطق زلزله‌زده از جمله اقدامات ستاد اجرائی فرمان امام (ره) است. صرف‌نظر از تمام اقداماتی که ستاد در این روزهای پر از التهاب برای مناطق زلزله‌زده انجام داده، نگاهی به کارنامه این نهاد نشان می‌دهد ٢٥ هزار طرح مختلف در کشور آغاز و انجام شده که بخشی از آن مربوط به امور خیریه و بخشی دیگر کمک به تولیدکنندگان و توانمندسازی بوده است.

واگذاری پروژه‌ها به مردم

محمد مخبر رئیس ستاد اجرائی فرمان امام (ره) پیش‌تر تأکید کرده بود برای حل دو موضوع در کشور نیازمند عزم ملی هستیم؛ یکی اشتغال و دیگری ریشه‌کنی فقر است که این زیبنده کشور نیست چراکه کشور امکانات وسیعی دارد و با این امکانات می‌توانیم دو برابر این جمعیت را اداره کنیم. امروز در این ستاد هیچ کاری انجام نمی‌شود مگر اینکه دارای مشخصه‌هایی باشد که شامل منطبق‌بودن با اقتصاد مقاومتی و دیگر توجه به موضوع اشتغال است و در همه ابعاد برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ مانند اقتصاد خرد تا اشتغال و بنگاه‌های کوچک. در حال حاضر بیش از ٣٢٢ بنگاه و نزدیک به ٢٠٠ هزار فرصت شغلی از سوی ستاد ایجاد شده است. ضمن اینکه تمام پروژه‌های بزرگ را به مناطق محروم می‌دهد و در هیچ پروژه‌ای در این ستاد روحیه ماندگاری وجود ندارد. می‌توان تأکید کرد در حال حاضر بیش از ٣٠ شرکت در حال واگذاری به مردم است. مصداق فعالیت‌های ستاد را می‌توان در گفته‌های استاندار هرمزگان مشاهده کرد. فریدون همتی گفته بود: دو پروژه بزرگ اقتصادی پالایشگاه هرمز و پتروشیمی پاک بندرعباس توسط ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در هرمزگان احداث خواهد شد که عملیات اجرائی این پروژه‌ها باید سریع‌تر آغاز شود. به تأکید او این دو پرژه نقش بسزایی در اشتغال‌زایی، ارزش‌افزوده و درآمدزایی خواهد داشت و از همین رو باید روند صدور مجوزها برای آغاز این دو پروژه شتاب بیشتری بگیرد. ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) با تمام توان ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده و همه ما باید به اجرای برنامه‌های این ستاد کمک کنیم.

ورود به درمان بیماران سرطانی

ستاد اجرائی فرمان امام (ره) به بحث خدمات درمانی نیز وارد شده است. علاوه بر ایجاد مراکز درمان سرطان با تجهیزات از نوع ٣، به بالغ بر ٦٠ هزار بیمار سرطانی نسخه داده شده و بیش از ٥٠ هزار نفر وام قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند. ضمن اینکه اینها همه در قبال بالغ بر ٣٥٠ هزار شغلی است که ایجاد شده است. پیش از این مخبر به تقاضای مشارکت در بنیاد برکت به عنوان بازوی خدمات خیریه این ستاد اشاره کرده و گفته بود: بیش از سه ‌هزار تقاضای مشارکت در بنیاد برکت وجود دارد که اگر برای نمونه هرکدام دو میلیارد تومان قصد مشارکت داشته باشند، این مشارکت بیش از شش هزار میلیارد تومان می‌شود. این ستاد تاکنون ١١ بیمارستان و چهار مرکز ضد سرطان با ظرفیت دوهزارو ٥٠٠ تخت و سرمایه‌گذاری پنج‌هزارو ٧٠٠ میلیارد ریالی ساخته است. از دیگر سو فعالیت‌های حمایتی درمانی برکت در روستاها نیز گسترده است. این بنیاد در بیش از ١٥٣ روستای کشور مراکز و خانه‌های بهداشت با سرمایه‌گذاری ٧٠٠میلیارد‌ریالی ساخته و ٢٠ نوع خدمت مختلف را در طرح سلامت الکترونیک خود ارائه داده است. ٣٥٠ هزار نفر در کشور تحت پوشش این طرح‌ها هستند و در پنج مرکز سلامت الکترونیک و برکت خانواده خدمات مدنظر را دریافت می‌کنند. از دیگر اقدامات جالب توجه این ستاد ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور کم‌بضاعت است. در این طرح که با عنوان طرح برکت خانواده شناخته می‌شود، بیش از ٩ هزار زوج کم‌بضاعت نابارور شناسایی شده و از این تعداد سه‌هزارو ٤٠٠ زوج تحت درمان قرار گرفته‌‌اند و تاکنون بیش از ٢٧٣ کودک با ارائه این درمان‌ها متولد شده‌اند.

بخش خیریه ستاد در مدت فعالیت ١٠ساله‌اش مجموعه فعالیت‌های محرومیت‌زدایی را در سطوح مختلف به اجرا درآورده است. این بنیاد در مدت فعالیت ١٠ساله‌اش با ٣٢٢ طرح توانمندسازی اقتصادی برای ١٩٨ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و بیش از ١٦٠ طرح کارآفرینی مشارکتی را در ٣١ استان کشور اجرا کرده است. از دیگر سو هم‌زمان با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی این ستاد بیش از هشت هزار کلاس درس ساخته است که ١٧٧ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود دارد. ساخت مدرسه در نزدیک به دوهزارو ٤٠٠ روستا با بیش از پنج‌هزارو ٦٠٠ کلاس درس و هزینه‌ای بالغ بر هفت هزار میلیارد ریال یکی دیگر از اقدامات ستاد در طرح «مدارس برکت» است. همچنین ستاد اجرائی فرمان امام (ره) بیش از دو هزار روستا را زیر پوشش بیمه خود قرار داده و ٣٢٠ هزار فقره بیمه‌نامه در این روستاها صادر کرده است و ٦٠٠ هزار نفر را زیر پوشش بیمه خود گرفته که از این تعداد ٤٧٠ هزار نفر از روستاییان و ١٣٠ هزار نفر از ایتام را شامل می‌شد. ستاد در ١٠ سال گذشته بیش از ٦٠ هزار وام حمایتی پرداخت کرده و ٢٠ هزار یتیم را زیر پوشش حمایت مالی خود قرار داده است. تأمین بیش از هزارو ٥٠٠ جهیزیه، هزینه درمان بیش از ٤٥ هزار بیمار و هبه املاک و اعطای تخفیف برای ١٢هزارو ٥٠٠ فقره ملک به ارزش هزارو ٧٠٠ میلیارد ریال از دیگر اقدامات حمایتی بنیاد برکت است. برکت همچنین بیش از هزارو صد طرح عمرانی نظیر آب‌رسانی، برق‌رسانی، راه‌سازی و… را در مناطق محروم به انجام رسانده است.

اجرای طرح‌های حمایت از محیط زیست

فعالیت‌های ستاد اجرائی فرمان امام (ره) فقط محدود به فعالیت‌های درمانی و عمرانی نیست. ستاد در ١٠ سال گذشته بیش از هزار هکتار جنگل‌کاری را در سه منطقه حاشیه تهران با کاشت بیش از ٢٩٥ هزار اصله نهال انجام داده است. فعالیت‌های جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز این ستاد که با هدف ایجاد فرصت حیات برای نسل‌های آینده و همچنین سودبردن از موانع طبیعی برای کاهش اثرات خسارات محیطی انجام می‌شود، محدود به این نیست و این بنیاد جنگل‌کاری وسیع به مقیاس دو هزار هکتار در استان‌های مرزی ایلام و خوزستان را نیز در دست اجرا دارد. باتوجه به فعالیت‌های ستاد فرمان امام (ره) می‌توان گفت این ستاد، ستادی است برای توانمندسازی و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم سراسر کشور.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید