میزان مصرف آب تهرانی‌ها در روزهای پاییز

    کد خبر :159357

بر اساس آخرین آمار، تهرانی‌ها تنها در روز گذشته ۲ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۳۳۳ مترمکعب مصرف آب داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش قابل توجهی نداشته است.

در حال حاضر متوسط نیاز آب شرب شهر تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب برنامه‌ریزی می‌شود که با توجه به وضعیت آب و هوا، بارش، ذخیره برفی و منابع آب زیرزمینی، بخشی از این نیاز از منابع آبی سطحی (سدهای پنج‌گانه تهران) و بخشی دیگر از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده در سال گذشته، جمعیت کشور نسبت به سال ۱۳۹۰ در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته، ولی به رغم این افزایش جمیعت مصرف آب تهران ۱.۷۲ درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این در حال حاضر ۲۲ درصد از آب مصرفی استان تهران از سدها، ۲۰ درصد از روان‌آب‌ها و ۵۸ درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و بر اساس آمار سالانه با ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن زیرزمینی مواجه هستیم و طی ۱۱ سال سطح آب آبخوان تهران با افت ۱.۹ متری روبرو بوده است.

از سوی دیگر باید به این مسئله نیز توجه کرد که از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب منابع آبی در سال، ۳۰۰ میلیارد مترمکعب تبخیر و از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب باقیمانده، ۹۰ میلیارد در حوزه کشاورزی و ۱۰ میلیارد مترمکعب در حوزه آب شرب مصرف می‌شود.

بر اساس آخرین آمار میزان درصد تغییرات تجمعی نسبت به سال گذشته در روز قبل ۱.۱ درصد ثبت شده، همچنین میزان برداشت از منابع سطحی ۲۰.۰۱۹.۶۰۴ مترمکعب که معال ۷۳.۷ درصد است ثبت شده همچنین میزان برداشت از منابع زیرزمینی نیز ۷۲۰.۰۸۳ مترمکب معادل ۲۶.۳ تخمین زده می‌شود.

علاوه بر این بر اساس آمار میزان آب شرب تامین‌شده شهر تهران در سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۱ میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب تخمین زده شده که حدود ۲۷۲ میلیون مترمکعب از این حجم آب از طریق منابع آب زیرزمینی و ۷۵۳ میلیون مترمکعب نیز از طریق سدهای پنج‌گانه تهران تامین شده که بدین ترتیب در سال آبی گذشته بیش از ۷۳ درصد از آب شرب استان تهران از طریق منابع آب سطحی تامین شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،به طور کلی تامین و انتقال آب استان تهران از طریق دو سامانه شرق و غرب صورت می‌گیرد که سامانه شرق شامل سدهای لار، لتیان و ماملو و سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان می‌شود، بر اساس آمار طی سال آبی گذشته حدود یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی سطحی و زیرزمینی برای تامین آب شرب استان تهران اختصاص یافت.

سدهای پنج‌گانه تهران بخش عمده‌ای از آب شرب شهر تهران و شهر کرج را تامین می‌کنند، آب سد طالقان از طریق یک خط لوله ۶۲ کیلومتری به قطر ۱۸۰۰ میلیمتر به آبگیر بیلقان کرج منتقل و همراه با آب انتقالی از سد امیرکبیر به سمت تصفیه‌خانه‌های تهران هدایت می‌شود.

آب شرب انتقالی از سد لار نیز از طریق تونل و خط لوله به سمت تهران ارسال می‌شود که بخشی از آن به تصفیه‌خانه پنجم تهران و بخشی دیگر نیز به دریاچه سد لتیان منتقل می‌شود و آب انتقالی از سد لتیان به تصفیه‌خانه‌های شماره ۳ و ۴ تهرانپارس و آب شرب انتقالی از ماملو به تصفیه‌خانه شماره هفتم منتقل شده و پس از انجام فرآبندهای تصفیه به شبکه توزیع آب شرب شهر تهران تزریق می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید