نگرانی شورای اروپا از احتمال خروج مسکو

  • سیاسی
  • دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۷:۴۱
    کد خبر :159186

شورای اروپا به عنوان یک بدنه طرفدار دموکراسی در منطقه اروپا، به دنبال لغو تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین است، زیرا این سازمان نگران است که مسکو از این سازمان خارج شود.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، مسکو درخواست می‌کند که حق رای این کشور در مجمع پارلمانی شورای اروپا برگردانده شود.

توربجون جگلند، دبیرکل شورا نیز به پایتخت‌های اروپایی درباره خطر جدی احتمال خروج مسکو از سازمان هشدار داده است.

وی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرد: اگر روسیه بخواهد این سازمان را ترک کند، بسیار بسیار بد خواهد بود. زیرا کنوانسیون حقوق بشر و همچنین دادگاه اروپایی حقوق بشر برای شهروندان روسیه بسیار مهم است. این مساله می‌تواند یک اتفاق منفی برای اروپا باشد، زیرا ما در این صورت اروپایی بدون روسیه خواهیم داشت و این یک عقب نشینی بزرگ برای اروپا خواهد بود.

شورای اروپا یک سازمان جدا از اتحادیه اروپا است و حضور روسیه در شورا در سال 1996 به عنوان یک پیشرفت قابل توجه برای دوران پس از جنگ جهانی سرد مشاهده می‌شد.

وی در ادامه شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه مقامات مسکو در یک جلسه خصوصی درباره خروج از این سازمان تهدید کرده‌اند، را رد کرد و گفت: دریافت من این است که احتمال دارد مسکو از این سازمان خارج شود. سوال بزرگ سیاسی این است که آیا ما خواهان این اتفاق هستیم یا نه. البته ما نمی‌خواهیم نشان دهیم که الحاق کریمه را پذیرفته‌ایم. ما تنها باید این چشم انداز را در نظر بگیریم که توافق ما چه بوده است. توافق ما حمایت از حقوق بشر در روسیه و کریمه و هرجایی در این قاره است.

نخست وزیر پیشین نروژ به دنبال برگزاری مذاکراتی میان وزرای اروپایی و مجمع شورای اروپا برای حل این مساله پیش از برگزاری نشست مجمع برای تصمیم گیری در مورد تمدید منع رای دهی روسیه در ماه ژانویه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید