بن سلمان در یمن شکست خورد

    کد خبر :158961

یک نویسنده مشهور انگلیسی از شکست سخت ولیعهد سعودی در اولین ماجراجویی نظامی خود پرده برداشت.

“دیوید هرست” روزنامه نگار و نویسنده سرشناس انگلیسی گفت که اولین ماجراجویی محمد بن سلمان شاهزاده 32 ساله عربستانی که وزیر دفاع این کشور است با شکستی سخت از لحاظ تاکتیکی و راهبردی روبرو شد.

وی در مقاله‌ای در پایگاه میدل ایست آی نوشت که عربستان سعودی در تاریخ 25 مارس 2015 میلادی (ششم فروردین ماه سال 94)، عملیات خود موسوم به طوفان قاطعیت در یمن را آغاز و 21 آوریل (1 اردیبهشت 94)، رسما پایان این عملیات را اعلام کرد و این در حالی است که حملات هوایی عربستان به یمن و زیرساخت‌های این کشور ادامه یافت و در یکی از این حملات، یک مراسم عروسی، هدف قرار گرفته شد.

به نوشته هیرست، با گذشت دو سال و نیم از آغاز حملات عربستان به یمن، ائتلاف به رهبری این کشور نشانه‌های فروپاشی خود را بروز داده است و بروز اختلافات بین نیروهای زمینی یمن و نیروهای نظامی بیگانه که با حوثی ها (انصار الله) می‌جنگند، آینده ائتلاف عربستان را تهدید می‌کند.

وی افزود: نیروهای سودانی که 10هزار نفر از جنگجویان خارجی را در ائتلاف به سرکردگی عربستان تشکیل می‌دهند، با تلفات سنگینی روبه رو شدند و فشارهای زیادی بریا خروج آن‌ها از این نبرد، آغاز شده است و در داخل، «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان در حال تجدید نظر در خصوص این مساله است، اما وی در عین حال کمک‌ عربستان در دو سال پیش را هنگامی که یک میلیارد دلار در بانک مرکزی سودان سپرده گذاری کرد، به یاد دارد. این کمک به دنبال اقدام قطر در سپرده گذاری 1.22 میلیارد دلاری در عربستان انجام شد.

این نویسنده در ادامه به پیدایش اختلافات در بین گروه‌های مختلف یمنی که در دو سال و نیم گذشته از دخالت نظامی عربستان علیه انصار الله استقبال کردند، اشاره کرد و نوشت: روابط عربستان با گروه «الإصلاح» به عنوان بزرگترین گروه جنگجویان یمنی که در نیروهای زمینی ائتلاف تحت امر عربستان به خدمت گرفته شده‌اند، دچار تردید شده است.

وی افزود: اماراتی‌ها، نیروهای سودانی را برای تحمیل تحریم علیه تعز که مقر حزب الإصلاح است، به خدمت گرفتند و این محاصره را به جنوب و غرب تعز گسترش دادند.

هیرست اظهار داشت: رهبران الإصلاح، بهای سیاسی را که به دلیل حمایت از کمپین تحت امر عربستان باید بپردازند، درک می‌کنند، به ویژه این که از نگاه یمنی‌ها، این کمپین اکنون از عملیات آزاد سازی به اشغال تغییر یافته است.

این نویسنده انگلیسی در ادامه نوشت که یکی از رهبران الإصلاح در داخل یمن گفته که هرچه خسارت به ما رسیده، دیگر کافی است.

به گزارش تسنیم،وی درباره موضع عمان گفت که سلطنت عمان از سلطه امارات بر بندرها و جزایر استراتژیک یمن شدیدا نگران است، زیرا عمان جنوب یمن را حیات خلوت خود می‌داند.

هیرست نوشت: عمانی‌ها، در حال حاضر با رهبران قبائل در جنوب یمن در ارتباط هستند و برخی از آن‌ها از نیروهای جدایی‌طلب پیروی می‌کنند و هدف آن‌ها از این کار فراهم کردن مقدمه برای واکنشی هماهنگ شده علیه شبه نظامیانی است که امارات از آن‌ها حمایت می‌کند.

این نویسنده انگلیسی در پایان مقاله خود نوشت: محمد بن سلمان که دولت‌های غربی از او به عنوان نوک پیکان در کمپین علیه ایران یاد می‌کردند، به موفقیتی به جز متحد کردن یمنی‌ها علیه خود دست نیافت و این دستاوردی منحصر به فرد در جهانی چند قطبی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید