مخدری که صدها برابر از حشیش مخرب‌تر است/دستمال‌به‌دستان برای مرگ نقشه می‌ریزند

    کد خبر :158732

3 سال پیش که مخدری به نام دستمال آمد، مسئولان گفتند که این مخدر هنوز فراگیر نشده و نگران نیستند و نیازی به هشدار و اطلاع رسانی در مورد آن نیست.

به گزارش افکارنیوز، نوپدیدی و بازپدیدی موادمخدر در دنیای امروز یکی از عوامل عمده گرایش نوجوانان و جوانان به استعمال این گونه مواد است و از سوی دیگر نبود آگاهی و دریافت نکردن آموزش های مورد نیاز این دو گروه حساس و کنجکاو، پای خیلی از آن ها را به دنیای تاریک و تیره اعتیاد باز می‌کند.

درمانگران حوزه اعتیاد بر این عقیده هستند که مواد مخدری که گاهی با نامی تازه و پرهیجان از راه می رسند و به راحتی در دسترس سایر افراد قرار می گیرند در واقع ترکیبی از همان مخدرهای سنتی و صنعتی قبلی هستند که سوداگران مرگ، برای جلب نظر مصرف کنندگان و مشتریان کم تجربه و جوان خود، نامی تازه برای آن انتخاب می‌کنند.

حدود سه سال پیش بود که عوامل انتظامی از دستگیری زن جوانی در شهر تهران خبر دادند که به توزیع دستمال آرایشی مرطوب اعتیاد آور اقدام می‌کرد. دستمال‌های فوق به گونه ای طراحی شده بودند که فرد مصرف کننده پس از دو بار مصرف آن، دچار حالات فردی می شد که سال‌هاست به مصرف موادمخدر گرایش دارد.

سوداگران مرگ در جذب مشتری برای دستمال آرایشی اعتیاد آور از عنوان جوان ساز پوست سوء استفاده می کردند و در دفعات اول به صورت رایگان آن را در اختیار مشتریان و قربانیان از پیش تعیین شده خود قرار می‌دهند.

امروز نیز که سخن از دستمال‌های اعتیادآور به میان آمده است قاچاقچیان مدرن مواد مخدر با شگردی تازه به دنبال جذب مشتری در میان نوجوانان و جوانانی هستند که هنوز در دام اعتیاد گرفتار نشده و به چشم خرده فروشان و ساقیان موادمخدر در بیغوله اعتیاد تازه نفس به شمار می‌آیند.
نشست‌های خبری و وعده‌هایی که تا کنون محقق نشده‌اند

طی سال‌های اخیر اخبار بسیاری از سوی نهادهای متولی مبارزه با مواد مخدر در خصوص خرید و فروش و استعمال مواد مخدر در قالب‌های جدید، شامل انواع قرص، اسپری و دستمال های اعتیاد آور، در میان سایر افراد جامعه و به ویژه نوجوانان و جوانان گزارش شده است.

گزارش هایی که هر از چندگاهی موجی خبری در میان رسانه ها به راه می اندازد و شبکه ها و صفحات مجازی را هم با جریانی موقت و گذرا در بر می‌‌گیرد و پس از آن با انبوهی از وعده های رنگارنگ و پر آب و تاب مسئولان دوباره به فراموشی سپرده می‌شود. وعده‌هایی که مسئولان نهادهایی چون بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش در نشست های خبری خود در خصوص آموزش های مبتنی بر پیشگیری از ابتلای افراد به اعتیاد می دهند اما شرایط فعلی جامعه از محقق نشدن آن حکایت دارد.

کم تجربگی و نبود موارد آموزشی و هشدار دهنده مرتبط در حوزه معرفی مخدرهای صنعتی جدید و عوارض بی شمار آن‌ها برای اقشاری چون دانش‌آموزان و دانشجویان، موجی از نگرانی و دغدغه را در میان خانواده ها و درمانگران اعتیاد به راه انداخته است.

کارشناسان و درمانگران حوزه اعتیاد اغلب مواد مخدر جدید را از گروه NPSها برمی شمرند و تا کنون بیش از ۷۰۰ نوع آن شناسایی شده اند و در حال حاضر جدیدترین نوع آن، با شکل و نام دستمال در میان نوجوانان و جوانان مورد استقبال قرار گرفته است.

مخدری که صدها برابر از حشیش مخرب‌تر است

بنابر اخباری که در جراید و رسانه‌های مکتوب و تصویری آمده است، دامنه خرید و فروش دستمال‌های اعتیادآور به یکی از پرترددترین وسایل حمل و نقل عمومی شهروندان پایتخت نشین، یعنی مترو رسیده است.

خبر نگران کننده تر آنکه دستمال های اعتیادآور فوق با قیمتی بسیار پایین به مشتریان عرضه می‌شود و آنطور که در برخی از رسانه ها ذکر شده است هم اکنون قیمت یک برگ از این دستمال‌های اعتیادآور مبلغ ۱۰۰۰ تومان است.

هومن شریفی پزشک اعتیاد شناس اثرات NPSها را شامل مواردی چون توهم زایی برای فرد مصرف کننده می‌داند و معتقد است: تخریب مخدرهای جدید که از ترکیب چند مخدر تشکیل می‌شود چند ۱۰۰ برابر از حشیش و مشتقات آن بیشتر است.

وی تاکید کرد: ایجاد وابستگی جسمی و روحی در نخستین بار مصرف مواد مخدر جدید که از جمله آن می‌توان به تاثیر استعمال دستمال های اعتیاد آور اشاره کرد، از جمله تبعات بی شمار مخدرهایی است که اغلب افراد جامعه از آن بی‌خبرند.

این پزشک اعتیاد شناس تصریح کرد: نوجوانان و دانش آموزان ۱۵ تا ۱۶ ساله بیشترین مصرف کنندگان مخدرهای صنعتی جدید هستند و در دسترس بودن و همچنین قیمت نازل آن‌ها، راه سقوط در بیراهه اعتیاد را برای این افراد هموار می کند.

شریفی تاکید کرد: خطر استعمال مخدرهای جدید که امروزه در قالب دستمال‌ ارائه می‌شود به مراتب خطرناک‌تر از حشیش و ماری‌جوانا بوده و فرد در نخستین بار مصرف خود به آن معتاد می‌شود.

وی یادآور شد: مرگ و میر ناشی از مصرف مخدرهای جدید به دلیل استفاده از حلّال‌ها در تهیه آن‌ها امری طبیعی است و موارد بسیاری از این قبیل مرگ و میرها تا کنون در سراسر دنیا گزارش شده است.

این پزشک اعتیاد شناس، ضرورت وجود آموزش های پیشگیری محورانه را امری مهم برشمرد و گفت: نوجوانان و جوانان به شرطی از عوارض نوپدیدی و بازپدیدی موادمخدر در امان و مصون می‌مانند که آموزش های مورد نیاز را به موقع و به درستی دریافت ‌کنند.

مصرف دستمال‌های اعتیادآور هنوز فراگیر نشده است

به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصرف مخدرهای صنعتی جدید همچون دستمال‌های اعتیادآور هنوز فراگیر نشده است و تا کنون گزارشی در خصوص خرید و فروش این ماده مخدر جدید به صورت انبوه منتشر نشده است. این مسئولان مدعی هستند که تنها مقداری از این دستمال‌های اعتیادآور را از فردی کشف و ضبط کرده اند که با توجه به میزان آن در حد مصرف شخصی برای فرد مذکور بوده است.

یکی از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در حدود بیش از ۷ ماه پیش، از ۷۰۰ نوع ماده که عنوان NPS را به خود گرفته است خبر داد و بر همین اساس مقرر شده بود تا برنامه های آموزشی متناسب با سن و سال گروه‌های سنی مختلف در کلیه مقاطع تحصیلی با هدف آشنایی و دادن هشدارهای مورد نیاز به آن‌ها تدوین و اجرا شود.

قراری که بدون تردید به درستی اجرا نمی‌شود و مسئولان این حوزه، همچنان در حوزه آموزش و پیشگیری از اعتیاد در کشور، در غفلت به سر می‌برند و چه بسا این غفلت به قیمت نابودی قشر آینده ساز این سرزمین بیانجامد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید