افشای نقش مخفیانه انگلیس در “جنگ کثیف” عربستان در یمن

    کد خبر :158386

میل آن ساندی فاش کرد، ارتش انگلیس به صورت مخفیانه در حال آموزش نیروهای سعودی در جنگ با یمن است؛ جایی که ریاض به ارتکاب جرایم علیه بشریت متهم است.

حدود ۵۰ پرسنل ارتش انگلیس مهارت‌های جنگی به سربازانی آموخته‌اند که در نبرد موسوم به “جنگ کثیف” مستقر خواهند شد. هزاران غیرنظامی در جریان بمباران‌ها کشته شدند و حدود یک میلیون کودک با قحطی و بیماری‌های کشنده ناشی از این درگیری روبرو هستند.

به گفته اندرو میچل،‌ از قانونگذاران محافظه‌کار و وزیر سابق توسعه در انگلیس، مشارکت ارتش این کشور بخشی از “همدستی شرم‌آور” در این درد و رنج‌هاست.

این عملیات آموزشی با اسم رمز “عملیات تقاطع” پس از آن فاش شد که ارتش انگلیس تصاویر و اطلاعاتی را به اشتباه منتشر کرد. سازمان ملل متحد در حال بررسی شرایط در یمن است و آن را بدترین بحران انسانی جهان توصیف کرده است.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ هزار تن کشته شدند. اخیرا هم اقدام عربستان در بستن بنادر یمن موجب شده تا این کشور در آستانه قحطی قرار بگیرد و یونیسف پیش‌بینی می‌کند که ۱۵۰ هزار کودک یمنی تا پایان ۲۰۱۷ می‌میرند.

اندرو میچل از دولت انگلیس خواسته است تا درباره نقش این کشور در عملیات‌های نظامی عربستان شفاف‌سازی کند. او گفت: انگلیس همدستی شرم‌آوری در نقش عربستان در یمن دارد که به وضوح شامل نقض‌ کنوانسیون‌های ژنو است. تردیدی ندارم که پارلمان خواستار توضیح دولت درباره این عملیات‌ آموزشی خواهد شد چرا که نگرانی‌های جدی درباره فاجعه انسانی در یمن وجود دارد.

به گزارش ایسنا، از آنجایی که نگرانی‌هایی درباره عملیات‌های نظامی عربستان در یمن وجود دارد، قرار نبود عملیات تقاطع هرگز علنی شود. در یکی از تصاویری که به اشتباه در صفحه فیس‌بوک یکی از یگان‌های ارتش انگلیس منتشر شد، یک مربی انگلیسی دیده می‌شود که روبروی نقشه‌ای ایستاده که یمن و مناطق اطراف آن را نشان می‌دهد و این نظامی احتمالا یک استراتژی حمله را توضیح می‌دهد. وزارت دفاع انگلیس پس از ۲۰ دقیقه اقدام به حذف این تصاویر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید