مطهرنیا: عصر پساداعش رودرویی های مستقیم برای گرفتن امتیازهای بیشتر خواهد بود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۰۹
    کد خبر :158265

کارشناس روابط بین الملل گفت: دوران پسا داعش دوران پیچیدگی و گذر از برخورد غیرمستقیم به رودرویی های مستقیم در اخذ امتیازهای بیشتر خواهد بود که در آن اصطکاک ها فشرده تر و فضای بازی بسیار مستقیم تر خواهد شد.

مهدی مطهرنیا درباره شکست داعش در منطقه و دوران پساداعش افزود: عصر پساداعش به معنای عبور از داعش و دورانی که در آن داعش و تفکر داعشی وجود نداشته باشد امری غیرعلمی و تا حدودی آرزومندانه است.
وی ادامه داد: تروریسم به مثابه یک ویروس در فضای حیات ترکیبی سیاست از همان آغاز حضور داشته و در نبرد قدرت، ترور در اولین گام حرکت بشر منحرف در ماجرای استعاری یا نگرش مذهبی هابیل و قابیل رخ نشان داده و تاکنون نیز در وجوه مختلف خود را به نمایش گذاشته است.
کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: این ویروس هرکجا که فرصت پیدا می کند، فربه می شود و در صورت از دست رفتن فرصت ها و محیط بازی آرام آرام در یک محیط برزخ گونه باقی می ماند تا زمانی که این محیط میل به فساد و موقعیت لازم برای استفاده از این فساد برای ورود به عرصه عمل فراهم شود.
مطهرنیا گفت: عصر پساداعش به معنای آن نیست که در آن دوران آرامش و اطمینان خاطر از نبود تهدید تروریستی داشته باشیم لذا از این جهت باید عصر پس از داعش را عصری دانست که در آن بعد از یک پیروزی درخشان، جامعه بین المللی با کنشگران و بازیگران متفاوت در حد و اندازه های مختلف با ترور توانسته اند زمینه هایی را ایجاد کنند که به واسطه این زمینه ها هم اکنون شاهد شکل گیری یک بافت موقعیتی مناسب در منطقه برای گریز از وضعیت کنونی به نام داعش یا دولت اسلامی شام و عراق در منطقه هارتلند عربی باشیم و این خود یک پیروزی درخشان است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
وی افزود: عصر پس از داعش عصری خواهد بود که در آن اصطکاک ها فشرده تر و فضای باز بسیار مستقیم تر می شود. با حذف داعش از هارتلند عربی و در حوزه جنگ نیابتی در منطقه خاورمیانه عربی هارتلند نو شاهد اصطکاک بیشتر میان کنشگران و بازیگران منطقه ای با یکدیگر و همچنین کنشگران و بازیگران فرامنطقه ای و هردو آنها با یکدیگر خواهیم بود.
کارشناس روابط بین الملل اظهارکرد: به عبارت دیگر اکنون داعش در سوریه شکست خورده است و با کنار رفتن آن تجدید مسایل و احیای موضوعات مورد اختلاف میان معارضین سوری با حافظ اسد که در واقع از سال 2013 موجودیت خود را مدیون حمایت های مسکو و تهران است، روبرو خواهند شد.
مطهرنیا ادامه داد: مسکو و تهران اگر بخواهند به طور مثال در دوران پساداعش سیاست های خود را مانند دوران قبل از داعش در ارتباط با بشار اسد دنبال کنند سطح اصطکاک آنها با مخالفین، معارضین و حامیان آنها در منطقه و نظام بین الملل افزایش و بار دیگر تنش ها در منطقه تجدید می شود یا برعکس اگر طرف مقابل حقوق حقه و امتیازات لازم برای ایران و روسیه در منطقه نادیده گرفته و در برخورد با آنها این تلاش ها را نادیده گرفته می توانند موجب سطح اصطکاک شود.
وی تاکید کرد: لذا دوران پسا داعش دوران پیچیدگی و گذر از برخورد غیرمستقیم به رودرویی های مستقیم در گرفتن امتیازهای بیشتر بدل خواهد شد.
این کارشناس روابط بین الملل درباره جلوگیری از بروز دوباره جنگ توسط تروریست هایی مانند داعش در منطقه گفت: تفکر داعشی یک تفکر رادیکالیستی جذب گرای مبتنی بر تحریکات عاطفی است. سناریوی بعدی آن رفتار مدبرانه منطبق با قوانین اعتدالی در عین حال دوری از منازعه و درگیری از طریق آگاه سازی های مدنی و مشارکت مردمی و در نهایت ایجاد فضای اعتماد و تعامل بیشتر جهت حل و فصل مسایل موجود دور از جهت گیری های ایدئولوژیک یا منفعت مدارانه غیرمعقولانه و غیرقابل پذیرش افکار عمومی است.
مطهرنیا افزود: کنشگران و بازیگران منطقه ای و بین المللی به جای رو در رویی و ابزار قرار دادن گروه ها و جناح های موجود در منطقه جهت افزایش سطح تنش یا ادامه تنش های موجود باید شجاعت این را داشته باشند که به مذاکره با یکدیگر روی آورده و در یک منطق معقولانه سیاسی قابل پذیرش افکار عمومی تلاش های مجددانه در جهت حل و فصل این مسایل را از خود به نمایش بگذارند وگرنه ایجاد بحران های پیچیده در نهایت منجر به بی صبری جامعه مدنی و نیروهای اجتماعی در منطقه شده است و این بار می تواند موجی از بهار فراگیرتر از بهار عربی در منطقه را در آینده ایجاد کند که بیش از هر چیز گریبان دولت های حاکم در کشورهای این منطقه را خواهد بود.
وی درباره نشست سوچی و تاثیر آن بر روند صلح در سوریه گفت: به هر ترتیب نشست سران کشورها با یکدیگر نمی تواند بدون تاثیر باشد اما میزان این تاثیرات زمانی افزایش پیدا می کند که ما به جای منازعه در صحنه مذاکره، مذاکره ای برای ایجاد آرامش در صحنه منازعه داشته باشیم.
کارشناس روابط بین الملل افزود: بیشتر مذاکراتی که هم اکنون انجام می شود مذاکره برای مدیریت بهینه منازعه است در حالی که باید مذاکره برای رسیدن به سازوکارهای بهینه پایان بخشیدن به منازعات باشد. همه به نام دیپلماسی و مذاکره دور میز می نشینند اما از همان دور میز تلاش دارند تا منازعه میدانی خود را به طور بهینه مدیریت کنند.
مطهرنیا خاطرنشان کرد: در حالی که کنشگران موجود در دور میزهای مذاکره باید در هنگامه مناظره به فکر سازوکارهای بهینه و کارآمد برای کاهش سطح اصطکاک ها و رودرویی ها باشد. بنابراین نفس نشستن و مذاکره کردن و هزینه کردن برای نشست سران کشورهای متفاوت بدون در نظر داشت این رهیافت تنها هزینه ملت ها را بالا می برد و این ملت ها هستند که باید هزینه های گزاف آن را در حال و آینده پرداخت کنند.
وی درباره شکست داعش و خارج شدن آنها در منطقه گفت: داعش به هر تقدیر به عنوان یک گروه تروریستی با بازتعریف خود در جغرافیاهای متعددی چون شاخ آفریقا، اروپا و در نهایت منزلگاه اصلی داعش یا گروه های تروریستی در دهه آینده در آسیای شرقی می توان رد یابی کرد.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: باور من این است که هدف اصلی بعدی یا جایگاه جغرافیای بعدی بروز و ظهور جدی گروه تروریستی مانند داعش با اسامی دیگر در آسیای شرقی رقم خواهد خورد.
مطهرنیا ادامه داد: ولی در این دوران گذار به هر تقدیر امکان حضور آنها در جوامع مختلف به صورت موردی و در جهت نمایش استمرار موجودیت و قدرتمندی آنها ادامه پیدا خواهد کرد همانطور که بعد از اعلام جشن های پیروزی بر داعش در منطقه شاهد حرکت تروریستی در مصر هستیم.
به گزارش ایرنا، گروه تروریستی داعش در هفته گذشته با شکست در بوکمال سوریه به صورت کامل تمرکز خود را در عراق و سوریه از دست داد و زمین گیر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید